Jump to content

Ønsker råd angående kjøp av kartplotter og ekkolodd


JensKH

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe kartplotter og ekkolodd til båten. Jeg vil gjerne ha et best mulig ekkolodd for å finne fisk, men så har jeg også falt for 3D visningen til Garmin. Spesielt "Fish view".

Derfor har jeg sett på dette alternativet:

garmin.jpg

Er dette alt jeg trenger? Jeg ser at dette er en nettverksplotter, men inbiller meg at dette kan kobles sammen uten nettverksboks. Er det riktig? Jeg ser at Garmin skriver at denne ekkoloddboksen kan gi opp til 2 kW med den rette svingeren, men jeg finner ingen svinger hvor dette er oppgitt. Noen som vet noe om dette?

Denne svingeren gir vel en liten båtformet klump under båten. Kan dette øke vannmotstanden noe av betydning?

Er det andre alternativ jeg burde vurdere?

 

Vennlig hilsen Jens

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt meg en GPSMAP 5008 og GSD22. I tillegg bestilte jeg en gjennomgående svinger. Synes svingeren var for klumpete med en ekstra greie som skulle skjæres til for å få den helt loddrett. Jeg kjøpte meg da en innvendig justerbar svinger. Plotteren har ikke kommet på markedet enda, men er lovet ca. 20. mai. Gleder meg som en unge.

Link to post
Share on other sites

Svingeren du trenger er en Airmar R199, som er svinedyr.

 

Airmar R199

 

dette er en innvendig svinger. Du vil miste ca 20% av effekten ved korrekt innvendig montering, men bildet skal bli like bra.

 

Airmar R99 som er å 2kW er tilgjengelig fra Garmin, men du blir nok skremt av både prisen og størrelsen

 

R99

 

Svingeren du planlegger å kjøpe er sannsynligvis ikke den beste 1kW svingeren som er tilgjengelig til Garmin tror dette er en B258, denne er i såfall bedre:

 

Garmin B260 svinger

 

B260 er dobbelt så følsom som B258 ved 50kHz.

 

De 2 2kW svingerene er 4 ganger mer følsomme enn B260 igjen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja, de 2 kW svingerne var dyre.

Jeg er også litt bekymret for klumpen under båten som den utvendige svingeren medfører, og jeg ser at den B260 som svingeren som Abbor anbefaler ser enda større ut. Jeg lurer også litt på om 7 grader strålebredde på 200 Hz strålen blir i minste laget. Jeg fisker ofte på 40- 70 m dybde, og da dekker denne strålen bare noen få meter av bunnen. Hvordan blr det med en så smal stråle når båten ruller en del? Dersom det er greit med en så smal stråle, så kanskje ut fra det Abbor skriver, at jeg får bedre bilde med å kjøpe innvendig svinger M260 (med 7/19 grader stråle) enn den utvendige jeg satset på?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke fisker på veldig dypt vann skal du heller gå for en B60-12 eller B60-20. Valget av utgave er avhengig av skrogvinkel på båten din. Ned til 200m vil jeg anbefale denne.

 

Dette er en gjennomgående bronsesvinger som bare stikker 5mm under skroget. Rullene på hengeren kan ligge an på svingeren uten problemer er jeg blitt fortalt. En må lage et 60mm hull is skroget for montering. Den ser ut som en helt vanlig skroggjennomføring. Jeg fikk min B60 i går og skal montere den sammen med med nye Furunolodd til helgen. Kjøpte svingeren på boatersland. Svingerelementet er skråstilt inne i røret slik at det får riktig vinkel mot bunnen. Svingeren er ikke tilgjengelig i Norge enda. Ingen av ekkoloddprodusentene har tatt den inn i sitt svingerprogram enda, så den er kun tilgjengelig fra Airmarforhandlere.

 

Airmar B60

 

Her er den tilgjengelig for Garmin for 204 USD:

 

Garmin B60-12

 

 

Svingerelementet i B60 er det samme som brukes i P79 som er Airmars standard hekksvinger som brukes av bla Raymarine og Furuno. Godt mulig Garmin også bruker denne.

 

Strålevinkelen er 11 grader for 200kHz og 45 grader for 50kHz.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Båten min har noen horisontale felter under, så jeg trenger ingen vinkel.

Vil denne svingeren du peker ut for meg være mer velegnet enn Garmin sin 1 kW svinger med smalere stråle?

 

En kommentar til den første posten min: Etter nærmere gransking så virker det for meg som om Garmin 4208 er identisk med 4008 bortsett fra at den har kart for USA ferdig installert. Så langt har jeg ikke tenkt meg, så i så fall så nedgraderer jeg til 4008 versjonen ;-)

Link to post
Share on other sites

Ved flat bunn er det B117 du skal ha, samme svinger men med elementet horisontalt. Denne trenger bare et 51mm hull i skroget.

 

Ned til 60-70m, kanskje ned til 100m, er 200kHz å foretrekke. Jeg synes strålevinkelen for B258 og B260 er for smal, derfor foretrekker jeg 600W svingerene til Airmar som har 10-12 graders vinkel for 200kHz. Men jeg er jeg trollingfisker og bryr meg sjelden om det som er under 30m.

 

Hvis du kan skrive litt mer om hva slags fiske på hvike dyp du bedriver har jeg bedre grunnlag for å komme med et råd når det gjelder valg av svinger.

 

Skal bli gøy å høre dine erfaringer med GDS-22. Modellen er helt ny så jeg har ikke sett noen erfaringer med den digitale ekkoloddmodulen til Garmin enda. Håper du kan ta noen bilder av skjermen slik at vi kan få se "fisken".

 

Interesant å vite hvordan den er i forhold til de digitale loddene til Raymarine og furuno.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Fisket jeg vanligvis driver med er stangfiske etter hovedsakelig torsk og lyr. Som regel lar jeg båten drive med strømmen, men i noen tilfeller ankrer jeg opp for å ligge mer stille. Dybde avhenger av strøm og hvor vi finner fisk, men er ofte på 40- 70 m dyp. På fine stille dager med moderat strøm kan vi også fiske noe dypere. Ofte finner vi fisken der hvor bunnen danner bratte skråninger. Jeg har i dag et Hummingbird 525 lodd med innvendig svinger. Jeg tror det viser noenlunde riktig mht fisk, men det ser ut som det har problemer og rapporterer alt for mye fisk i bratte skråninger, der hvor vi gjerne helst vil fiske.

Jeg ønsker derfor et lodd som gir en klarere avtegning av bratte skråninger og som gir pålitelig rapport om fisker der.

Link to post
Share on other sites

På 40-70m fungerer 200kHz best. B258 er den mest følsomme 200kHz svingeren, faktisk bedre enn B260. Ulempen er at den bare har en 3x5 graders strålevinkel. Hvis du bruker 50kHz til å lokalisere området fisken står i og så den smale 200kHz strålen til å lokalisere nøyaktig plassen kan dette kanskje fungere greit på middels dypt vann, på dypere vann er det jo suverent. Men vær oppmerksom på at denne 200kHz svingeren vil bare dekke ca 15m2 på 60m dyp og ca 60m3 på 120m, så jeg tror jeg ville ha gått for B117 som dekker ca 125m2 på 60m og ca 500m2 på 120m. B117 har også den fordelene at den sannsynligvis vil virke perfekt også ved toppfart siden den omtrent ikke stikker ut av skroget. Dette avhenger selvsagt av plassen du monterer den, forsto ikke helt det med horisontale flater.

 

En B117 er jo også såpass rimelig at det ikke er noe stort problem om du må komplettere den med en annen svinger for dypere vann senere hvis du ikke er helt fornøyd, pass bare på at du monterer den slik at du har plass til en B258/260 i tillegg. Det optimale vil jo være å ha en 600W svinger med bred strålevinkel for mindre dybder og en 1kW smal svinger for store dyp.

 

 

En smal strålevinkel vil være en fordel når du skal nøyaktig lokalisere fisken i bratte skråninger, ulempen er at hvis dypet ikke er stort vil du ha problemer med å se noe fisk i det hele tatt.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Basert på det abbor har skrevet her og det jeg har funnet andre steder, så lurer jeg på om det kanskje går ann å få bra nok signal uten å lage hull i båten. Jeg lurer på om jeg skal prøve med M260 (1 kW). Denne er på 6 grader på 200 kHz og 19 grader på 50 kHz. Som nevnt så er vel 6 grader noe i minste laget når det gjelder å oppdage fisk på noe grundt vann, men jeg regner kanskje med at det under greie forhold går ann å oppdage fisk med 50 kHz strålen også og så får jeg nytten av 200 kHz under mer vanskelige forhold som kupert og sterkt skrånende bunn. I spesifikasjonene så skriver Airmar at denne svingeren er 50 ganger mer følsom på 50 kHz enn den svingeren de bruker som referanse (P79).

 

Denne svingeren er noe dyr, men det hadde vært en lettelse å slippe å lage hull i skroget. Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Takk for mening! Nå gjorde du det vanskelig igjen akkurat da jeg holdt på å bestemme meg. :confused:

Jeg har sittet i dag og lest om erfaringer med M260 på et amerikansk forum. Det er mange som beskriver ytelsen som "excellent", men det er også noen som ikke får den til å fungere tilfredsstillende. Jeg har i dag et Hummingbird ekkolodd med innvendig svinger. I forhold til spesifikasjonene på det (200 W(tror jeg), 20 grader) så fungerer det ganske bra, så jeg regner med at skroget mitt egner seg brukbart. I forhold til spesifikasjonene fra Airmar så skal signalet på 200 kHz bli dempet ca 20 % (slik abbor skriver), mens 50 kHz blir dempet betydelig mindre. Dette betyr at jeg fremdeles håper å kunne få bra resultat med innvendig svinger :fishing:

 

Er det flere som har erfaringer som er relevante for dette?

Link to post
Share on other sites

Hvor mange grader åpningsvinkel svingeren har blir uten betydning når den monteres innvendig.

Med skroget som svingerflate vil loben forvrenges.

I verste fall sender den sideveis.

 

Ved riktig innvendig montasje endres strålevinkelen minimalt. I M260 og P79 er svingeren plassert i et oljebad. Med disse svingerene og et skrog som er massivt vil svingeren fungere nesten like godt som en utvendig svinger. P79 har justering for å få riktig vinkel på svingerelementet, for M260 sages huset slik at det passer til skroget. Hva slags ytelse en får når en hekksvinger monteres innvendig med Sikaflex eller enda værre silikon er en annen sak.

 

Har montert en gjennomgående B60-12 i båten min i dag, her hadde det vært vanskelig med innvendig svinger. Ved kjølen og en halvmeter ut på hver side består skroget på båten min av et inner og ytterskrog som er limt i sammen. Der jeg borret var det litt hulrom en plass mellom skrogene, hadde jeg plassert en innvendig svinger der hadde det blitt fiasko.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...