Jump to content

Arendal skal få Norges beste gjestehavn...


Boywonder

Recommended Posts

Under båtracet er det fullt over alt.. Da tar jeg brygga, ikke båten.. ;-) Det er ikke promillegrense for å føre brygge..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Enig i at vi ikke har norges beste akkurat, men møkkhavn er vel heller ikke noe jeg finner riktig. Hvorfor synes du Arendal gjestehavn er en møkkahavn som du ikke besøker?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Arendal har langt igjen, ihvertfall hvis nivået da jeg var der i fjor stemmer..

 

Bryggene var slitne flytebrygger av tre, dårlig strømtilgang var det også.

Og tverr betjening, de hadde ikke kortterminal..

Da jeg ba om å få gå for å ta ut penger samtidig som matinnkjøpene skulle gjøres var det greit, men da jeg kom tilbake hadde de klart å rote til på en måte så det virket som om jeg lå ulovlig, og skulle få straffegebyr og full pakke.

 

Dusjene er kun åpne i åpningstiden til havnekontoret, toalettene er grisete..

Dusjene koster penger, i tillegg til en allerede drøy havneleie!

 

Arendal er en by jeg kjenner mange i, men gjestehavna styrer jeg helst unna.

Neste gang ligger jeg på privat brygge.

Link to post
Share on other sites

jaja - det finnes de som opplever det stikk motsatte av deg (dere), men en ting er vi enig om. Det er forbedringspotensiale. Jeg håper de får sving på tingene, selv bruker jeg naturlig nok aldri den lokale gjestehavna. Men det er trivelig med liv og røre i havna og byen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Anonym har tydligvis mye av de samme erfaringene som meg.

 

Grisete toaletter kombinert med usedvanlig gretne havnevakter var i grunnen det jeg hadde tenkt å nevne.

Er i arendaldistriktet hver sommer, men har holdt meg unna den havna de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel litt av samme holdningen som dere to på slutten her. Hvis det er å gjøre gjestehavna bedre har de feil fokus. Arendal har plenty med resturanger det var ikke det jeg savnet. Men når det både ser ut og høres ut som et anleggsområde så tror jeg jeg ville begynt i en annen ende.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager, Hallaron, men jeg er nok enig i at av de gjestehavnene jeg har vært i, så ligger Arendal helt klart i bunnsjiktet. Da vi var der i fjor (utenom regatta!) var det dårlig med plass, og enda dårligere med strøm. Vann kunne vi glemme. Bryggene var i dårlig stand. Toalettet holdt en hygienisk standard som jeg var overrasket over, i min tid som ansvarlig for tilsyn med den slags ville jeg nok umiddelbart ha stengt dem.

 

Av disse tingene kan man nå håpe at det blir gjort noe med toalettene, mens det øvrige ikke ser ut til å være inne i loopen. På tross av at den kvinnelige delen av mannskapet ikke var med da vi var i Arendal i fjor, var det enstemmighet om at denne havnen unngår vi fremover. Og mine to tenåringsgutter er ikke i utgangspunktet kresne!!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ikke av de beste nei, men heller ikke av de aller verste spør du meg. Norges koseligste by, Risør, sliter enda mer med en håpløs gjestehavn der det alltid er fullt og båtene ligger oppå hverandre med ankertau på kryss og tvers.

 

Men for all del, Arendal har også stort forbedringspotensiale i forhold til f.eks. Grimstad. Lillesand blir også bra i år, ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi er også enige om at denne havna ikke er den beste vi besøker. Grunnen til dette for vår del er b.l.a. elendig service fra personellet som jobber der, og alt for få dusjer tilgjengelig. Men ellers trives vi godt i Arendal. Det er en koselig by.

 

Hvis vi skal spore litt av her, må jeg nevne at av alle gjestehavner vi har besøkt, er det bare en som kan klassifiseres til den beste etter vær mening. Dette er Grimstad gjestehavn. Makan til serviceinnstillt betjening skal man lete lenge etter. Standarden på anlegget er også bra. Det er lett å forstå at det ikke er lett å finne plass her i sesongen.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ikke av de beste nei, men heller ikke av de aller verste spør du meg. Norges koseligste by, Risør, sliter enda mer med en håpløs gjestehavn der det alltid er fullt og båtene ligger oppå hverandre med ankertau på kryss og tvers.

 

Men for all del, Arendal har også stort forbedringspotensiale i forhold til f.eks. Grimstad. Lillesand blir også bra i år, ser det ut til.

 

 

jeg vet ikke om du har fått det med deg, men på utsiden av steinmoloen og Trossa her i Risør, så har dem lagt ut en gjestebrygge på 140m som er formet som et halv "U". Her er det strøm og vann.

 

: )

Link to post
Share on other sites

Mange som har mye å lære av Flekefjord gjeste havn.

Der betaler man 150kr i døgnet da er alt inklusiv.

Man får en kode tilsendt på sms så kan man bruke dusjer, vaskemaskin og tørketrommel når som helst på døgnet.

I den prisen får man strøm og vann også så klart. :flag:

Også har de torsøy som er en kjempe plass å ligge. :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er potensiale for utvidelse av alle gjestehavner på hele Sørlandskysten. Båtene blir større og flere og mange søker seg inn til byene.

 

Farsund må jo nevnes i denne sammenheng, med gratis og ligge, men de kunne kanskje hatt flere plasser og forbud mot 50+ Princesser longside.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er potensiale for utvidelse av alle gjestehavner på hele Sørlandskysten.

 

Vet ikke helt om jeg deler ditt syn på utvidelser. Behovet er antagelig tilnærmet ubegrenset, men blir gjestehavnene for store blir de også for dominerende, og mye av miljøet blir ødelagt. Et eksempel er Lillesand. Lillesand var en gang i tiden en koselig småby, som kunne ta imot et begrenset antall båter. Her har man valgt å lage en gedigen gjestehavn, som tar opp mesteparten av havna.

 

Fint for oss som trenger å komme i havn, fint for dem som lever av turisme, men etter min mening nokså ødeleggende for byens arkitektur.

 

Skal man prøve å bevare sørlandsbyene og samtidig kunne ta imot et stort antall sommergjester som kommer sjøveien, har jeg mer tro på

flere mindre havner i området framfor en kjempehavn. Alt har selvfølgelig en pris men ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...