Ask Startet 8.Mai.2007 Del på Facebook Startet 8.Mai.2007 Hei Då eg hadde båten på land i helga fekk eg straum i meg då eg tok på seglbåtdreva. Båten var tilkopla hamnevesenet sitt elektriske anlegg. Målingar viste ca. 45 volt ac mellom dreva og vassdammar (jord) på kaien. Litt søking viste at denne spenninga forutsatte at ein bestemt sikringskurs (i båten) stod på. Når denne var av var det ca. 10 volt spenning. Dette uroar meg! Det var ingen tæringsskader på dreva, og sinkanodane var normalt tært. Me har hatt landstraum tilkopla i heile vinter. Båten har jordfeilbrytar. Kan det tenkast at dette er ein feil med elanlegget på kaien, eller er det ein feil ombord? Er det einkvan som har tankar om dette og korleis ein evntuelt finn den? Takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gilla Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Berre av nysgjerrigheit, kva er på den kursen som du slo ut? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Div. stikkontaktar og omnar i bb. skrog og vaskemaskin. Ask Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Feilen trenger ikke være hos deg. En Isolasjonstest (Megging) av el-anlegget ombord hos deg vil avdekke eventuelle feil hos deg. Anbefaler sjekk av jordinger/utjevningsforbindelser i landstrømmen din siden du fikk strøm i deg. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Gilla Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Før du får noen til å megge anlegget ditt, kan du trekke ut / koble fra omner vaskemaskin og det som måtte vere tilkoblet til denne kursen. Så måler du potensial forskjellen (spenninga) på same sted som du målte tidligere. Da finner du ut om det er noe med utstyret tilkoblet dit elanlegg ombord. Som fjordbuss sier sjekk jordinger og utjevningsforbindelser. Megging er den metoden eletrikkere bruker for å finne jordfeil så det er en god metode. Det må måles på spenningsløst annlegg. Sitér dette innlegget Link to post
MAN Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Dette du forklarer her er helt normalt om du ikke har jordet båten til slipen når du setter den opp. Er nok ikke noe grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 HeiDå eg hadde båten på land i helga fekk eg straum i meg då eg tok på seglbåtdreva. Båten var tilkopla hamnevesenet sitt elektriske anlegg. Dette uroar meg! Båten har jordfeilbrytar. Takksam for svar. Ask Det er bra at dette "uroar" deg, for slike feil må tas på alvor. At båten har jordfeilbryter betyr ikke at den er sikker i den forstand at feil ikke kan oppstå. En rekke tester er gjort på jordfeilbrytere opp gjennom tidene, og disse produktene er stadig under utvikling og forbedring. Tester viser imidlertid at denne typen utstyr svikter i større omfang i båt enn i hus. I tillegg til at vernene brytes ned av miljøet og svikter delvis på grunn av klebing og slitespor i utløsermekanismen kan et vern settes helt ut av drift som følge av lyn. Dette du forklarer her er helt normalt om du ikke har jordet båten til slipen når du setter den opp. Er nok ikke noe grunn til bekymring. Slike uttalelser mener jeg er unødvendige og til dels farlige. Det er ikke normalt å få strøm i seg og som eier av et elektrisk anlegg har man et ansvar for å holde det i orden. Noe av problemet i fritidsbåt er at svært få etterkontrollerer anleggene sine og tilstanden er derfor noe usikker. Uansett hvor feilen måtte være (i båt eller på land) så må noen ta et initiativ til å kontakte et firma som kan lokalisere, verifisere og eventuelt få feilen utbedret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.