Jump to content

Erfaring med kokeapparat

Guest SL

Recommended Posts

Hei!

Det er sikkert flere av dere her på båtplassen som bare er dekksgutt!!!!

Har ingen båt men disponerer en! JODA TWIN CAB 8100.

Man blir jo engasjert eller må engasjere seg!!!

Jeg ser at det har hvert en del diskusjon rundt kokeapparater, så jeg har lyst til å komme med følgende erfaringer.

Jeg har (disponerer) en Wallas Safeflame 100, denne fungerte når båten ble kjøpt. Etter noen uker så tente den ikke. Jeg satte da meg ned og leste Wallas sin brukermanual.

Følgende var da anbefalt:

Koble til strøm, fjern slange fra drivstoff (parafin) start opp på vanlig måte.

Vent til apparatet tenner uten drivstoff  (tenner ikke) putt slangen i en flaske med kondensfjerner la apparatet gå en stund. Dette skal være en fin rensemåte. Jeg utførte dette og har ikke hatt problemer etter dette. Jeg må bare si at jeg lovpriser Wallas`en  og er utrolig fornøyd. Den må brukes med omtanke og kjærlighet.

Hilsen dekksgutt, med erfaring.

Hei.

Dette er et meget godt råd, men husk på at aparatet må være kalt og at glødingen er helt avsluttet (minst 5min.!) før du lar det gå på kondensfjerner (eller rødsprit). Dette renser utrolig godt opp forkoksinger og sot.

Lars H.   :cheers: :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har tidligere hatt Wallas, og det funket greit helt til den keramiske toppen sprakk, Det koster et par tusen å bytte, så det ble ikke noe av.

Istemmer helt vår det gjelder gass. Mer effektiv varme til å lage mat på finnes ikke, Dessuten er det enklere å stille tempartur etc. Er ikke tilfeldig at alle stjernekokkene runt på restaurantene bruker gass. Uten sammenligning forøvrig.

Hilsen Ludde

Du har helt rett Thor, jeg er altfor beskjeden her. Med tanke på plassen som er tilgjengelig, at jeg bare har 2 bluss å kose meg med, og begrenset plass til ferske urter og diverse fiskepastaer, så er det ingen tvil om det lages mye snadder ombord.

Dessuten er jeg helt konge på grilling av ulike retter i solnedgangen, og flink til å alltid ha nok kalde   :confused: til enhver tid. Takk for korreksen.

Hilsen Ludde

Har intrykk av at hver gang komkeapparater diskuteres kommer gass fra det med æren i behold (med god margin).  Noen skeptikere er det pga. et innbilt sikkerehetsproblem, men jeg kan enda ikke huske å ha hørt fra en misfornøyd gassbruker.

Egne erfaringer fra tidligere og andres anbefalinger gjorde at vi også valgte gass i vår båt.  Har aldri angret.  :confused:

Mvh

Har i dag Wallas Safeflame Ceramic. Fungerer meget bra. Uhyre lettvindt. Sett termostaten på max og slå på. Ingen skitt på undersiden av gryter og panner. Trenger ikke tenke på vind opptenning, kalesje og stikkflamme. Veldig rimelig i bruk. Lett å skaffe drivstoff. Og ikke minst. Den eksploderer ikke når du minst venter det. Ikke resten av tiden heller.

2 store minuser har denne greia. Dyr er den og treg er den. At kaffen tar et kvarter, kan jeg leve med. At det å varme vann tar enda lenger tid er ikke så stort problem. Vannet bare settes på litt tidligere enn i siste liten. At den er ubrukelig til å brune en biff kan jeg også leve med. Jeg har en tilleggsinretning som heter GRILL. Den fungerer utmerket til biffer.

I 3 sesonger har den fungert upåklagelig. En gang i fremtiden må jeg bytte min første veke og en avbrent glødetråd. Det koster svindyre 300 kroner, men det blir vel under 50 kroner i året. Da kan den også svelges.

Etter enda en del år, går vel et eller annet annet i stykker. Det koster sikkert en tusenlapp eller 2. Skal skrive et innlegg den dagen det skjer. Inntil videre er jeg en fornøyd Wallasbruker.

Lotus

PS: Jeg glemte en vesentlig ting. Jeg slipper som tidligere å stå opp sammen med fuglene for å fyre i gang lampeolje/rødspritgreia som kona ikke vil ha noe med å gjøre. Hun vil ha kaffe og røyk. Jeg ordnet kaffen, hun røyken, men jeg ville aller helst sovet litt til. Gass sier du? Nei det vil hun heller ikke styre med.......

Hei.

Jeg er 100% enig med Lotus selv om jeg har hatt problemer totalt 14 ganger siden jeg kjøpte mitt aparat i 1989.! :rolleyes: Men prinsippet er så genialt, enkelt og sikkert i bruk, at jeg aldri kunne tenke meg noe annet. Og når det gjelder biffsteking, er det løst med å ha en stekepanne med lokk. Ha lokket på under oppvarmingen, og det er ingen problemer med å få pannen så varm at du får brent smør!

Hva som har vært problemet de 14 gangene? Ta en titt på en oversikt jeg har laget som viser problem, årsak og botemiddel i et PDF dokument som finnes her . Heldigvis har jeg litt mindre enn 5 tommeltotter så jeg har vært i stand til å skru og koble mye selv.

Lars H.

Ps. Mangler du Adobe Reader for å lese PDF filer, kan den hentes gratis hos Adobe ved å klikke på logoen under.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi vil vel aldri bli enige, og godt er vel det. Noen vil ha det ene og noen vil ha det andre. Og det kan vel finnes argumenter for de fleste alternativer. Men jeg må si meg enig i både Lotus og Lars H. Min Wallas Safeflame 100 er enkel og grei i bruk, og kona er enig. Det er viktig. Måtte koste på den 1500 i fjor. Kretskortet og pumpa måtte byttes, likeledes glødetråden og jeg byttet også  til kraftigere strømkabler. Siden har den virket upåklagelig igjen. Det er sannsynligvis lenge til jeg må koste på apparatet mitt igjen. Som det er sagt, så tar den noe tid å varme opp, men den tiden har jeg når jeg er på sjøen.

Pælm Wallasn overbord er min mening.Byttet til gass og har ikke angret et sekund.M vel sies at kokeapparatet vel var bra nok-men servicen var dønn p trynet.Jeg sprakk totalt,og Bastard3000 fikk seg en Wallas som forhåpentligvis virker greit? :rolleyes:

Den står på benken enda :blush:

Har nok av prosjekter for tia

Kikket i et nytt båtblad hos narvesen. Det var svensk og het Praktisk Båtæger eller noe slikt!

Det var det en hel del praktiske artikkler, blandt annet et om mekking på varmeapparat. Gjelder sikkert for kokeapparat av wallastypen også.

Synes dette bladet så ganske bra ut. Minnet litt om Praktisk Båtliv før dette ble en parodi på se og hør.

Kostet nesten halvparten av båtmagasinet også....

dette bladet bør  du absolutt abonnere på. Har vært med fra første nummer, og har ikke angret enda. Ved neste forfall sies iallefall SEILAS opp fra meg, for mye store dyre båter, og ikkeno`hobbymekkestoff. Og jeg har mistanke om at å fikse litt ting & tang er en nødvendighet fra tid til annen for de fleste båtfolk.

Konseptet er veldig likt "Practical Boat Owner" men endel stoff er laget av redaksjonen selv.

Etter mitt syn det mest lesverdige båtbladet pr. i dag

Suzuki

No boat needed..

dette bladet bør  du absolutt abonnere på. Har vært med fra første nummer, og har ikke angret enda. Ved neste forfall sies iallefall SEILAS opp fra meg, for mye store dyre båter, og ikkeno`hobbymekkestoff. Og jeg har mistanke om at å fikse litt ting & tang er en nødvendighet fra tid til annen for de fleste båtfolk.

Konseptet er veldig likt "Practical Boat Owner" men endel stoff er laget av redaksjonen selv.

Etter mitt syn det mest lesverdige båtbladet pr. i dag

Suzuki

Har kjøpt bladet og skal kose meg med det nå. Praktisk Båtliv er sagt opp for lenge siden til fordel for practical boatowner. Virket som om noen i det svenske bladet var klippet fra practical boatowner så det er kanskje noe samarbeid?

Jøss,er det tillatt da?

Jeg antar at det er tillatt med elektrisk gassventil direkte på gassflasken.

Har sett det i en eller annen båt katalog.

Det må jo være en genial løsning. Da unngår man at det lekker gass mellom gassbeholderen og konfyren (eller annen forbruker) når man ikke bruker gass..

Man har da bare en bryter til og slå på eller av gassen.

Det hadde vært inntressangt og høre om det er noen med erfaring på dette.

Kikket i et nytt båtblad hos narvesen. Det var svensk og het Praktisk Båtæger eller noe slikt!

Det var det en hel del praktiske artikkler, blandt annet et om mekking på varmeapparat. Gjelder sikkert for kokeapparat av wallastypen også.

Synes dette bladet så ganske bra ut. Minnet litt om Praktisk Båtliv før dette ble en parodi på se og hør.

Kostet nesten halvparten av båtmagasinet også....

Bladet heter Praktiskt Båtægande.

Dette bladet er blant de beste båtbladene jeg har lest.

Koster kr. 51,- hos Narvesen.

www.praktisktbatagande.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...