Jump to content

Erfaring med kokeapparat


Guest SL

Recommended Posts

Ja,det ser jeg.Batdilla svetter i trikoten tror jeg.Skal jeg fyre opp Den Geriatriske Sykkelen og kjøre til Holmestrand og dumpe den for deg? :diving

Neida, må ha litt og pusle med i sene vinterkvelder :yesnod:

Har bare ikke hatt tiltakslyst enda, skal begynne på båt prosjekt også :wink:

 

Kommer tid, kommer råd!

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Mitt kokeapparat som er et Wallas Safeflame 100x går på lampeolje. Det klages litt på varmen på disse apparatene, og ser en i dokumentasjonen kan lampeoljevarianten gi max 1400watt mens dieselvarianten skal kunne gi 1800watt. Har som nevnt tidligere hatt en del problemer, men kunne likevel ikke tenkt meg noe annet system.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Mitt kokeapparat som er et Wallas Safeflame 100x går på lampeolje. Det klages litt på varmen på disse apparatene, og ser en i dokumentasjonen kan lampeoljevarianten gi max 1400watt mens dieselvarianten skal kunne gi 1800watt. Har som nevnt tidligere hatt en del problemer, men kunne likevel ikke tenkt meg noe annet system.

 

Lars H.

dessa kök har vel en konstruktion som liknar 'värmarna' med en instängd låga o en fläkt

som driver til-luft resp blåser ut avgaser !

er dom enkla o 'mekke' med om någonting går galt ?

 

skulle helst haft ett dieseldrivet kök som er enklare i konstruktionen så få elektriske

komponenter som möjligt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Ni som har Wallas Safeflame har ni  parafin eller diesel varianten?

 

letar efter en kokeapparat på diesel,  ett brensle till motor, värmare o kök!

 

(Har idag gas, funkar jättebra, er praktiskt, men jag gillar det inte! )

 

Hei!

Jeg har Wallas med kokeplater som går på parafin. Denne synes jeg blir ganske fort varm. Har inntrykk av at de som går på diesel og har keramisk topp er tregere. Dette er hva jeg har hørt andre si, og vet ikke sikkert.

 

En annen sak er jo at det ikke er noen åpen flamme på kokeapparatet, og det synes ihvertfall jeg, og ikke minst madammen er veldig bra. Systemet virker veldig trygt.  

 

Synes ikke det er noe problem med en ekstra kanne til parafinen. Den står i et skap rett bak/under kokern, og er lett å komme til for fylling. Nå er det ikke ofte kannen må fylles heller. Bruker kanskje max 10 liter parafin på hele sesongen, og da koker vi ganske mye uten at apparatet blir brukt som varmer. Det er jo også en fordel med disse apparatene, at det går an å få varmertopp til de. Ihvertfall til de med kokeplater. Er usikker på hvordan det er med de som har keramisk topp. Men det vet sikkert andre her på forumet.  :confused:

Link to post
Share on other sites

dessa kök har vel en konstruktion som liknar 'värmarna' med en instängd låga o en fläkt

som driver til-luft resp blåser ut avgaser !

er dom enkla o 'mekke' med om någonting går galt ?

Tror det er akkurat samme prinsipp i både varmer og koker.

 

Kjenner bare den varianten med to kokeplater, men denne er enkel å mekke på. Det er en vifte, et kretskort, en bryter, en pumpe og glødespiral/brennkammer. (mulig jeg har glemt noe:-) Glødespiralen er vel den som vanligvis blir defekt, men har fått høre at viften kan ryke også. Jeg har ikke hatt noe problemer med Wallasen, bortsett fra glødespiralen som har røket en gang. Det eneste man må passe på når den skal skiftes, er å fylle  lampeolje i en slags veke i brennkammeret, ellers vil det flomme over.  :diving

Link to post
Share on other sites

Ser Herholdt har bra priser på båtutstyr nå Bastard.Ville ikke tatt i mot noe av det om de så gav det bort.Makan til dustesjappe!Når jeg tenker meg om så stod den der i nesten 18 måneder......Trenger du servicehjelp så lever den på Werners Båtbu i Sandefjord.Der blir ihvertfall jobben gjort før du får pensjon.

Link to post
Share on other sites

Det er jo også en fordel med disse apparatene, at det går an å få varmertopp til de. Ihvertfall til de med kokeplater. Er usikker på hvordan det er med de som har keramisk topp. Men det vet sikkert andre her på forumet.  :yesnod:

Vi har en Wallas Safeflame 100 m keramisk topp og varmelokk. Wallasen er eneste oppvarming i båten når båtmotoren ikke er i gang. Båten er 24 fot, og er det behov for det så står varmen på både natt og dag når vi ankrer opp eller ligger ved kai. Trekker lite strøm, og bruker relativt lite lampeolje. Har vært på overnatting med utetemperatur ned i 2 grader. Det vil være løgn å påstå at det da var T-skjorte-varmt i båten, men helt ok og varmt nok.  Har ikke hatt problemer med Wallasen og er svært fornøyd. Renslig, luktfritt og trygt!  :crazy:

Må kanskje nevne at vi bruker båten i Nordland. Til tross for at vi kan skryte uhemmet av været de siste sommerene, så er vel temperaturen lenger sør i Norge generelt høyere enn hva vi er vant til her.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...