Jump to content

ARCs formelle krav til kompetanse


Tempest

Recommended Posts

Trodde ikke det var noen spesielle krav og finner ikke noe på http://arc.worldcruising.com/en/

 

Fint om noen har noe om dette da jeg selv planlegger å seile over om noen få år , men det er vel endel som seiler over samtidig med ARC i slutten av November hvert år uten å være med på selve regattaen og da trenger man vel ikke noen kompetansebevis.

 

Har hørt det koster endel å være med på regattaen også og det stilles vel endel krav til utstyr ombord også ?

Link to post
Share on other sites

det stilles vel endel krav til utstyr ombord også ?

Det er ikke krav om mer utstyr enn du uansett bør ha ombord, kanskje med unntak om kravet om kortbølgeradio/sat tlf. Tidligere var det mulig bruke en annen båt som relestasjon ved innsending av daglige posisjonsangivelser, men det er tydeligvis ikke mulig lenger. Forøvrig er alle punktene fornuftige sikkerhetsutsyr. De lager ikke listen ekstra lang bare for moro skyld.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Småpenger i et langturbudsjett.

 

Jeg synes 7000.- er et betydelig innhugg å bruke på 3uker i et budsjett hvor man skal overleve på ei reisekasse i kanskje 1-2år , ihvertfall for min del så er 7000.- betydelig når det kun er snakk om en avgift for å være med i en regatta.

Link to post
Share on other sites

betydelig når det kun er snakk om en avgift for å være med i en regatta.

Nå er det ikke bare for å være med i regattaen du betaler. Det er også for deltakelse på diverse kurs og arrangementer både før og etter regattaen. Hvorvidt det er mye penger må du selvfølgelig selv avgjøre, men tro meg; når du kommer hjem synes du ikke det samme som nå.

 

Hele turen koster kanskje 150.000 per år. I tilegg har du lagt mye penger i båten som du ikke nødvendigvis får igjen. Og så sliter du en masse på det du allerede har. 100-200 tusen på slitasje og forbedringer. En to års tur koster deg altså den nette sum av 500.000,- grovt regnet. Per uke blir det 4800,- Da er 7000,- budsjettet for 1,5 uker. Kanskje du lever billig, og har fått alt utstyret du har med deg. Kanskje 7000,- representerer 3 ukers budsjett. Fremdeles ikke avskrekkende mye. Du får et annet forhold til penger på en slik tur. Det ER finansiell katastrofe, allikevel angrer jeg ikke et sekund på at vi dro.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden du har deltatt på ARC kan du kanskje si noe om hvilke krav de setter til dokumentasjon på gjennomført trening? Holder det med NSFs sikkerhetskurs? Er det annen kompetanse i tillegg som må dokumenteres?

 

Ellers er eg enig at 7000,- ikke er det største innhugget i reisekassen, og en får vel litt igjen for det også (utover en t-shirt)? Ikke minst at en får plass i havn på begge sider med alt det sosiale og lærerike en kan delta på der? Ser for meg at de som bare følger med må gå til alternative havner?

 

Mvh Tempest

Link to post
Share on other sites

N100-200 tusen på slitasje og forbedringer

Brukte du 200 000.- på slitasje og forbedringer på 2år ? og du seilte 7-8000mil til sammen eller ? Det synes jeg høres urimelig mye ut.

Hadde vært intressant om du kunne liste litt opp på hva dette besto av , gjerne en generell langtur reisekasse , er sikker fler enn meg her på forumet som kunne være interessert i å lese noe slikt.

Gjerne i en egen tråd

Link to post
Share on other sites

Siden du har deltatt på ARC

Det har jeg ikke, men jeg kan jo litt om regattaen likevel. Vi seilte ikke fra GC før på Julaften.

 

Ser for meg at de som bare følger med må gå til alternative havner?

Du får ikke ligge inne i havna i Las Palmas. Den er reservert for deltagere i ARC en måned før ARC starter. Hvis du ikke er ute i god tid, kan det være problematisk å få havneplass i andre havner på Kanariøyene i denne perioden. Men det er ingen som nekter deg å ankre, og ta jolla inn til land. I Karibien er det mye enklere å ankre, så der har du ikke det samme problemet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Brukte du 200 000.- på slitasje og forbedringer på 2år ?

Ikke fullt så mye, men bare verditapet på båten din vill vel beløpe seg til noe slikt... Vi brukte vel ca 150.000 på utstyr. I farten kommer jeg på:

Redningsflåte 15000

Ny jolle/motor 15000

Diverse smått og stort/varmer/stekeovn/ekstra lanterner i en stor bestilling 30000

Solcellepanel 5000

CQR anker 3000

Fancy Navtex 5000

Mastetrinn til noen hundrelapper pr stk

Kart ?000

Stormseil og ekstra solid gennaker 18000

Vindror 23000

vind-/slepegenerator 11000

+

+

+

 

Og dette var bare nyanskaffelsene, I tillegg kommer jo reparasjon og utskiftning av utstyr som går istykker. Og det gjør det garantert! Noe nøyaktig regnestykke har jeg ikke satt opp

 

og du seilte 7-8000mil til sammen eller ?

Logget ca 13000 Nm

 

Storseil og genoa er etter dette modne for dynga, ett nytt sett av samme type koster 30 000, motoren som var nesten ny hadde gått 1100 timer, og riggen er heller ikke evigvarende.

 

Du trenger kanskje ikke dette utstyret på din båt. Men regn med at mye av det du har installert ombord idag kommer til å være utslitt når du kommer hjem, så kostnaden får du uansett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Valkyrien mannskapet er på lav budsjett tur.

Det er tydelig at de har skrevet budsjettet før de dro (hvilket er fornuftig) Men de bommet jo litt da:

 

Nedenfor er det satt opp et budsjettoppsett for 12 måneder. Det er også tatt med regnskapet for den første delen, de 5 månedene gjennom Europa fra Norge og ned til Gibraltar. Dette forbruket er blitt mye større enn forventet og dette skyldes:

 

1. En dyr reparasjon av lekkasje i dreneringsventilene.

2. Valget om å gå kanalveiene gjennom Europa istedenfor over Biscaya, som resulterte i et høyt bensinforbruk.

3. Byttet ut vindgeneratoren til solcellepanel.

Dette er ikke uventete kostnader. Noen mister riggen, noen må ha ny hovedmotor, noen må fly hjem fordi noen er alvorlig syke osv, osv. Uansett er det alltid noen uventete utgifter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...