Baatmannen Startet 8.Mai.2007 Del på Facebook Startet 8.Mai.2007 Hei! Jeg har en BMC 1,5 (Commander heter den vel?). Tror motoren er fra 1981. Det jeg lurer på er om det er noen steder i området Oslo/Akershus som tar på seg service på slike? Evt. privatpersoner som kjenner disse motorene godt? Har ikke tenkt å gjøre dette nå, men til høsten. Har gjort det viktigste nå som olje, filter, sjekket div ting. Det er andre ting som jeg ikke tør å prøve meg på som f.eks bytte dieselfilter, plugger, sjekke tenning, rengjøring av dyser osv. Samtidig er det greit å få input av en ekspert om hva som bør gjøres på motoren. Nå så går motoren bra og er klar for sommeren. Vil bare ta en skikkelig service til høsten. Mvh Baatmannen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Hei, har samme motoren selv i en sollux og det er en grei motor, men den bråker jo litt da :-) Den heter forresten Captain, Commander er 2.52 Ltr på ca 50 hk eller deromkring. Bare send meg en IM hvis du vil ha reparasjonshåndbok på pdf til den, har den liggende på pc'en. Den er enkel å skru på så jeg syns du skulle prøve deg selv, fin motor å lære å skru på da alt er greit tilgjenglig. Deler får du fra www.kdtrading.no eller foss maskin i stavanger, de sender hjem til deg. Tror Økonomideler i østfold har endel også. Hvis du har byttet oljefilter så klarer du fint de andre tingene også, står beskrevet i manualen. Dieselfilter er ingen problem, bare å lufte etterpå, dette står beskrevet. Glødepluggene skal demonteres med forsiktighet, de kan være kokset slik at de sitter fast og brekker. Du skal ha på kobberpasta (varmebestandig fett) når du monterer de nye slik at de ikke setter seg fast. Hvis motoren ryker kan du enkel justere tenningtidspunkt å vri på pumpa, dette står også beskrevet. Som du ser er dette en enkel motor å skru på, egentlig ikke bare en båtmotor men brukt mye i industri også. Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe, har gjort ganske mye med min i år pga. dårlig vedlikehold fra forrige eier. Jeg har overhalt toppen og byttet toppakning, overhalt dyser og dieselpumpe, glødeplugger osv. Lykke til Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 10.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) Takker for info, du. Håndboka det er snakk om, er det den samme som ligger på kdtrading sine sider? Denne har jeg. Så at det sto en del om bytte av dieselfilter der, så jeg får vel prøve meg. Fin båt og motor du har forresten . Vi får holde kontakten og utveksle erfaringer. Hvor har du båtplass? Redigert 10.Mai.2007 av Baatmannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) Hei, jeg har båtplass i Kristiansand, går endel sollux'er her også. Den manualen på Kdtrading er bare instruksjonsbok tror jeg, min er på ca. 120-130 sider og tar for seg de fleste reparasjoner, på engelsk da. Kan sende over Jon Redigert 10.Mai.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) Har selv en 1,5 BMC og det er veldig kurant å bytte dieselfilter. Følg manualen til KD trading så går det bra. Send en IM hvis det er noe du lurer på. Så lenge den ikke ryker unormalt og starter greit bør det ikke være nødvendig å gjøre større grep på disse motorene. Skal visstnok være veldig slitesterke. Vh BL Redigert 10.Mai.2007 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hei. Har en BMC 1,5 i min Sandvik 25 AC og det gikk fint å bytte dieselfilter, fulgte lufteprosedyren i boka og det var ikke vanskelig. Men min ryker ganske mye ved normal gange og ekstremt mye ved full gass, er det som Jon sier "Hvis motoren ryker kan du enkel justere tenningtidspunkt å vri på pumpa" ? Noen som har erfaring på det eller er det bare å prøve å se? vh Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Svart 27.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Jeg har også byttet dieselfilter i våres. Lufting var heller ikke noe problem. Min ryker en del ved oppstart, men dette roer seg når motor blir god og varm. Har ikke forsøkt å vri på pumpa. Får se på det til høsten, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oscar-r Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hei. Eg har ein BMC 1,8 (48 hk) som må ha nytt svinghjulhus. Nokon som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henrik Johansen Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hei, har problemer med min BMC 1800 at den ryker veldig og jeg mistenker at tenninga er feil, er det vanskelig å fikse? skulle gjerne ha hatt noen til å se på problemet ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 nå er det mange år siden jeg hadde denne motoren men den er enkel og rimelig å jobbe med. Se om du finner info i linkene jeg sendte på PM. Om du ikke finner 1.8 kan du sikkert bruke en del av infoen til en av de andre motorene. Deler kjøper du rimeligst fra England, i den grad deler er tilgjenglig lenger. asap-supplies.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.