Hantoen Startet 8.Mai.2007 Del på Facebook Startet 8.Mai.2007 Hei. Jeg driver og prøver litt propeller på båten min, og i den forbindelse så lurer jeg på hva boken sier om turtallsområde på full pinne? Motoren er en Yamaha 75 hk 99 mod. (75 ceto). Jeg har prøvd to prop, med den ene får jeg 5000 omdr, og den andre 5600 omdr. I begge tilfellene 1 i båten og uten noe særlig oppakning. Båten er nystoffet og nylig sjøsatt. Rago!! Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 5600 - 5800 rpm er vel det som er vanlig maks... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
rago63 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 4500-5500 på 75 ceto. Den på 5600 hadde jeg valgt... - Turtallsperra skal slå inn på mellom 5800-6200 rpm. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Boywonder Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Godt å se at du har byttet avatar Rago. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Droll Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Godt å se at du har byttet avatar Rago. Forrige avatar var bedre , burde være den gamle logoen ,men...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
rago63 Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Godt å se at du har byttet avatar Rago. Jepp.... Føler meg mere vél i de gamle klærne... - Det var som å få av seg et trangt slips..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 9.Mai.2007 Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 (redigert) Ville også gått for den som ga 5600. Med mer last og litt groe så detter den fort etpar hundre omdreininger... Hva slags båt og hvilke propeller er det snakk om? Redigert 9.Mai.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hantoen Svart 10.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Ville også gått for den som ga 5600. Med mer last og litt groe så detter den fort etpar hundre omdreininger... Hva slags båt og hvilke propeller er det snakk om? Båten er en Wester 18. Propellene er original Yamaha alu. Dim 13,5*15 og 13 5/8*13. Sistnevnte ga 5600. Hører at motoren jobber lett med denne, men er det noe i veien for å bruke den andre??? Den vil vel ligge på 4800 utover på sesongen med et par pers ombord. Boka sier jo fra 4500?? Hva kan gå galt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) **Boka sier jo fra 4500?? Hva kan gå galt En 2-takter liker ikke å jobbe tungt, hvis du ikke kommer opp i oppgitt turtalls område jobber motoren for tungt. Følger: Økt bensin forbruk. Økt slitasje på motor ( avleiringer, kjøle problemer ) STOR sjangse for motor havari ( brente stempler +++++ ) Sikt deg inn på det som er oppgitt som MAX WOT turtall ( båt lett lastet ), ved flere ombord synker WOT turtallet ( dog må IKKE synke ned til under MIN anbefalt WOT turtall ). Det er i de fleste tilfeller bedre å få 500 rpm OVER max turtall, enn 100 rpm under min anbefalt . 2-taktere liker turtall, jobber lettest, oppnår korrekt forbrenning og temp . Arne Kjetil Redigert 10.Mai.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
rago63 Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 Broom broom brooom... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Hantoen Svart 11.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 En 2-takter liker ikke å jobbe tungt, hvis du ikke kommer opp i oppgitt turtalls område jobber motoren for tungt. Følger: Økt bensin forbruk. Økt slitasje på motor ( avleiringer, kjøle problemer ) STOR sjangse for motor havari ( brente stempler +++++ ) Sikt deg inn på det som er oppgitt som MAX WOT turtall ( båt lett lastet ), ved flere ombord synker WOT turtallet ( dog må IKKE synke ned til under MIN anbefalt WOT turtall ). Det er i de fleste tilfeller bedre å få 500 rpm OVER max turtall, enn 100 rpm under min anbefalt . 2-taktere liker turtall, jobber lettest, oppnår korrekt forbrenning og temp . Arne Kjetil Takk for godt svar. Da blir det nok 5600 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.