Bergen dørk Startet 8.Mai.2007 Del på Facebook Startet 8.Mai.2007 Er det noen som har erfaring med et vidundermiddel mot dette? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Espen C Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 De fleste båtbutikker selger måkejagere som er en propell som går rundt med vindkraft men det er ikke alle som har noe sted å montere denne, jeg fikk et tips her en dag at man kan kjøpe seg en gummiorm i lekebutikken og legge denne oppe på kalesjen det skal jeg prøve Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 jeg fikk et tips her en dag at man kan kjøpe seg en gummiorm i lekebutikken og legge denne oppe på kalesjen det skal jeg prøve Dette har jeg god erfaring med. Har brukt det i 3 år, men flytter "slangen" hver gang jeg er i båten men vet ikke om dette har noe å si. på 3 år har jeg ca 1 kladd på kalesjen i året Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Et typisk trasig problem det der. jeg har splitter ny kalesje på båten, og har fått dritt på denne-svært irriterende!! Jeg har fått tips om å strekke sperrebånd, festet til en hempe bak på kalesjen via lanternemasta og tilbake til tilsvarende hempe på motsatt side. Enkelt knytt på skulle dette være enkelt både å sette på og å ta av igjen. Synes også tipset om gummiorm hørtes spennende ut. med to gutter hjemme på 11 og 13 år regner jeg med at det skal gå greit å låne noe fra gummidyrehagen deres! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 He, he...da skjønner jeg hvorfor noen av båtnaboene i marinanen har slike fargerike slanger fra Ikea hengende og dingle... Jeg har faktisk tenkt at det måtte ha noe med beskyttelse av kalesjen å gjøre, men har ikke turt å spørre av redsel for å dumme meg ut. Drøftet det med en kamerat i dag og vi kom til at det måtte være mot måkeskit, men tøyset samtidig med at hvis jeg hev det på båten og ikke visste hvorfor, kunne dette bli ytterligere pinlig. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Forsøkte med en leke-orm i fjor. Så ganske naturlig ut, men den hjalp ingen ting. Kanskje jeg skal gi en gummi-orm en sjanse? Men hvor får man kjøpt det? Det var det jeg egentlig hadde tenkt å prøve i fjor, men etter å ha prøvd lekebutikk etter lekebutikk fant jeg det ikke, og endte med en variant jeg fikk i Dyreparken. Men som sagt - det var bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Hva slags lekeorm er det du har når det ikke er en gummiorm som de har i lekebutikkene? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jeg har funnet noe som er brukbart! Jeg har prøvd mange ting som jeg ikke har vært 100% fornøyd med. (Slange, måkeavviser/propell, ekstra presening, etc.) Tingen er et slags garn ligner på det som man har på morelltrær, bare at det ikke er vanlig garn men støpt plastik garn som er såpass spenstig at den ikke vaser seg, slik som vanlig garn. Det er faktisk båtbutikker som selger dette, kjøpte mitt på postordre fra en butikk i Haugesund (husker ikke navnet). Opphavet til dette velykkede produktet var en ingeniør som satt på brygga og undret seg over at måkene nektet å sette seg på garnet på brygga for å forsyne seg av den ferske fisken som var der. Faktisk så er det ikke noen måker som setter seg på kalesjen min lenger, det har hent en gang, men da hadde jeg det ikke løst og ledig. Fodelen med "Garnet" er at det er enkelt og hurtig å smette inn under knappene til kalesjen, og man trenger ikke snorer eller andre remedier. Siden det er nærmest transparant så får ikke vinden tak i det, og ikke sliter det på kalesjen. Dette er tingen!!! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Det var en lekeorm som så ut som en kobraslange med reist hode. Den er delvis lagt i treverk som er rillet ut slik at den er bevegelig, og det var vel noen ståltråder der også som holdt det hele samme. Malt eller påklistret mønster - husker ikke helt - den ble kastet da den fraværende effekten var et faktum. Kjøpt i Dyreparken. Men hvilke lekebutikker er det som har disse gummiormene? I fjor forsøkte jeg tre eller fire stykker som alle skjønte hva jeg mente, men som ikke hadde det i sortimentet. Jeg prøver gjerne en gummiorm om jeg kan få fatt på en Sitér dette innlegget Link to post
Nemi! Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Hei Vi har prøvd måkejager, og den fungerte bra den..........men da det begynte å blåse vel mye........så lettet hele propelen og fløy vekk som en fugl....sammen med kostnadene til en ny måkejager. Det er ikke noe klips funksjon som holder den fast, desverre. Vi har også prøvd med gummislanger, men måken setter seg ned alikevel og gjør sitt fornødne. De ser vel at slangene bare ligger der og ingenting skjer. Måkenett har vi også testet, også uten hell. ...............så konklusjonen min er " den som finner opp noe her " har en gullgruve Gode tips mottar også jeg, med takk. Glemte helt at vi også har testet uglen, som heller ikke ga oss noen resultater. Sitér dette innlegget Link to post
monique Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 En som har båtplass ved samme brygge som jeg har, brukte gummiorm, det funket i ca 2 uker, etter det fant måkene ut av det og spiste den opp Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 har noen forøkt det jeg nevnte, med sperrebånd som trekkes fra bak på kalesjenen via lanternemasta og tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 De jeg har observert i marinaen her i Bergen, er en barnerom-sak til å legge ting i som henger fra taket - i nokså skarpe farger som fås kjøpt fra IKEA. Den er består av et nett og har en diameter på ca 30 cm. Har ikke studert kalesjene de henger på, eller snakket med de som har disse, men jeg får studere kalesjene deres til helgen. Min kalesje er i alle fall full av fugledritt, så det kan være greit å prøve. Kan forresten kjøpes på nettet hos IKEA - for 25 kr - ser slik ut. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sigurd Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Måkene var der først, men kan du ikke leve med dem så skyt ei og legg på kalesjen. Funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster57BR Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 La en slange på kalesjen fjor sommer etter tips om at dette skulle funger mot måkedritt. Aldri har det vært så mye dritt på båten. I etterid har jeg hørt at måkene driter på det de vil skremme vekk....... Kanskje slangen var for liten. Hvor stor bør den være? Målestokk 1:1? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Kanskje slangen var for liten. Hvor stor bør den være? Målestokk 1:1? Tja en Anaconda modell i målestokk 1:1 hadde nok gjort susen. (Sånn ca 6 meter). Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bwh Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Måkejagerne (roterende pinner) har fungert fint for meg, men de kan ikke monteres på alle båter. Eneste sikre metoden er desverre å selge båten. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Espen C Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) Måkene var der først, men kan du ikke leve med dem så skyt ei og legg på kalesjen. Funker bra. Jeg skjøt en for noen dager siden og da kom det ca.30 måker til som sikkert skulle spise opp den som jeg skjøt, det samme har jeg opplevd med skjærer de er sikkert kanibaler Redigert 8.Mai.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Har sett at noen henger opp en kopi av en ugle i plast. Naturlig størrelse. Hvor man får kjøpt en slik en vet jeg ikke, men kunne tenkt å prøve dette. Noen som har erfaring med dette ? jawik Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mor Amica Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Vi har hatt båten liggende på svai like ved en holme der det hekker massevis av måker, og gjett hva de bruker til do. Båten har delvis sett ut som et guanoberg, når vi har kommet ombord. De fleste turene startet med et par timer med vasking. Vi har prøvd en masse remedier: gummihoggorm, ugle (som vi har flyttet rundt oppå båten) og spendt opp fiskesnøre uten at det har hjulpet. Det som har hatt mest effekt er faktisk en flaggborg av oppklippte bæreposer i plast i forskjellige farger. Måkejager er vanskelig å benytte pga. masten. Måkene driter både på båten og på kalesjen. Nå har vi gitt opp, og har leid oss ny båtplass. Bare synd den ikke er ferdig før i slutten av mai. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
mitsu Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) Enkelte havner har forbud av rensing/sløying av fisk i nærheten av bryggene. Hjelper godt på det også... Redigert 8.Mai.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 En gjenganger dette. I emneoversikten ligger det flere tråder som er startet opp på akkurat samme tid hvert år Likefullt min konklusjon etter å ha prøvd absolutt alt; det enkleste er pistol! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Har sett at noen henger opp en kopi av en ugle i plast. Naturlig størrelse. Hvor man får kjøpt en slik en vet jeg ikke, men kunne tenkt å prøve dette. Noen som har erfaring med dette ? En i hjemmehavna mi har nettopp plassert en slik ugle på båten. Måsene sitter en halv meter unna og driter i veg. Ingen slike "døde" ting virker, verken ormer eller fugler. Måsene finner ut av det ganske fort. Min erfaring er at roterende måkejager er det beste. Så lenge den går rundt, og det skal svært lite vind eller bris til. Men står den stille, bruker måsene den like gjerne som vaggel. En tidlig morgen jeg kom til min forrige båt, satt det to måser på måkejageren, en på hver side slik at den balanserte. Men når den går rundt er den effektiv. Jeg tror nok at en form for netting eller utspente sener er det mest effektive. En annen måte, hvis båten ikke er så veldig stor, er en "top hat", slike vinterbeskyttere som er ment for bil. Koster et par hundringser hos Biltema o.l., og har greie festekroker i hjørnene. Du blir ikke kvitt driten, men da sparer du i alle fall kalesjen. Top hat'en tar du av med noen kjappe grep når du skal ut med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 En som har båtplass ved samme brygge som jeg har, brukte gummiorm, det funket i ca 2 uker, etter det fant måkene ut av det og spiste den opp Var det noen som så dette Var vel noen barn som tok den vel? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jawik Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Hvorfor ikke montere måkejageren med en liten motor drevet av et lite solcellepanel. Blir muligens for komplisert å ta vekk når det ikke skal anvendes. Skvulpen. Jeg har mast. Og så i fjor denne uglen plasert på salingen. Men det er vel som nevnt i tråden at måkenne ikke er like dumme som sauer ( selv mener jeg at sauer er glupe nok). Blir komplisert å heise opp fiskegarn. Muligens det kommer av fargen på kalesjen/kahytten. Hadde en båt tidligere som var mørkerød på kahytten og var lite plaget med dritten. Måkene var muligens på safari . jawik Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.