Jump to content

Hvordan unngå fugleskitt på kalesjen?

Bergen dørk

Recommended Posts

I fjor prøvde jeg noe nytt: hadde hørt at måker og terner ikke liker blanke gjenstander. Så jeg tok en snor, tredde på + knyttet fast noen cd-plater (ukurante eller uinnspillte) sammen med strimler av plastposer. Snora var spent fra baug til akterspeilet. Ble faktisk overrasket over resultatet: bare to "kladæsjer" i løpet av hele sommeren :smiley:

CDer er tingen. Har hengt opp noen i bærhagen og fuglene holder seg unna. Man kan jo henge opp noen i masten. Men de vil muligens forvirre andre båter som er i nærheten. Blir jo skarpe blink av disse hver gang solen eller lyskastere treffer CD-flaten. Får prøve å høste erfaring med dette i båten.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei

Selv benytter jeg denne "måkeørnen" eller hva vi nå skal kalle den...og dette har fungert ok så langt i fjor høst og i år. Den er laget av gummi, og speider fryktinngytende utover kalesjen fra sin stolte plass i antenna.... som for øvrig er av type Stor Glomex ( for å gi et bilde av størrelsen på udyret.. :cryin: ):wink: :wink:

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/904/fra_autolink_260407_020.jpg

Redigert av Apollo32 (see edit history)
De fleste båtbutikker selger måkejagere som er en propell som går rundt med vindkraft men det er ikke alle som har noe sted å montere denne, jeg fikk et tips her en dag at man kan kjøpe seg en gummiorm i lekebutikken og legge denne oppe på kalesjen det skal jeg prøve :smiley:

Denne ormen har jeg prøvd. Uten hell! Virker som måkene skjønner at det er bare "fake"

hadde omelett på kalesjen i forfjor ..ufattelig mye interessant måkene spiser..lå ytterst på en molo.. ca 20 båter på moloen men bare min med dritt ( tror de fløy drittrengte i timesvis for å komme på do på båten min) kjøpte propell på maritim. ved litt vind funket den bra og nabo båten fikk alt.. de gangene det blåste mye eller ikke no , så sveiv ikke denne saken og samme jobben igjen.. den subbet i kalesjen ved mye vind.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hos oss så er det så ekstremt at det er like før hagla hentes frem fra skapet. At enkelte naboer 20 meter fra båthavna har som hobby å mate måker og andre fugler samtidig som andre bortenfor båthavna sløyer fisk fra brygga hjelper ikke akkurat på. Hvem som får smake hagla, måsene eller materne har jeg ikke bestemt ennå. :boxing:

Fiskesen trukket opp fra baugen og opp i radarmasten og tilbake fungerer bra hos oss.

Har sett måker nærmet seg båten for å lande, og plutselig ser senen rett før de flyr inn i den... kjapp panikk og revers før de setter seg til ro på nabobåten... jeg er fornøyd, og ser naboen vasker mye mer enn oss...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

2-3 mann og 1 stk. luftpistol er tingen. Gå skift døgnet rundt fra mai til september og skyt på alle måkene som nærmer seg båten. Garanterer at dette hjelper :wink::wink::wink:
Hva med alle bomskuddene som lager hull i kalejen da :confused::cryin:

Hvem som får smake hagla, måsene eller materne har jeg ikke bestemt ennå. :boxing:
Må vel bli materne så slipper du å skade båten :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

har noen forøkt det jeg nevnte, med sperrebånd som trekkes fra bak på kalesjenen via lanternemasta og tilbake?

Prøvde bånd dra daviterne bak til vhf antenne som var ca på midten i laternemasta. Litt ekstra hazzle for måkene å lande der - og mengden dritt ble redusert, men ikke borte.

Jeg vet ikke hvor efferktiv måkejageren er, men har sjelden vært så irritert på meg selv som den dagen, riktignok i vindstille, jeg så to måker sitte på hver sin arm av måkejageren på en båt i havnen. Akkurat den dagen lå kameraet ikke i bilen, men hjemme. Det bildet hadde vært en fin illustrasjon til denne tråden!

Laholm

Jeg er omringet av seilbåter på min plass, tror vi er to - tre båter uten laaaaang mast som sveier i vinden. Måker det finnes ikke på vår rekke, men ser de andre er plaget.

Viste de seilbåtene kunne brukes til noe, jage måker f eks. :flag:

:flag: Samme erfaring! Sørg for å aliere deg med en "pinnebåt" og to! I tillegg tror jeg at lang VHF-antenne hjelper.

Jeg vet ikke hvor efferktiv måkejageren er, men har sjelden vært så irritert på meg selv som den dagen, riktignok i vindstille, jeg så to måker sitte på hver sin arm av måkejageren på en båt i havnen. Akkurat den dagen lå kameraet ikke i bilen, men hjemme. Det bildet hadde vært en fin illustrasjon til denne tråden!

Som eier av båten og måkejageren hvor Laholm observerte måkene sittende på hver sin arm av måkejageren, har jeg undret meg over følgende: Kan disse svømmeføtene virkelig klare å klamre seg fast til en måkejager........

maake.jpg

.........eller kanskje det var et synsbedrag pga. avstand, feil briller eller andre årsaker til hallusinatoriske opplevelser? :wink:

Jeg bare undres........

Jan Rune

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...