Bergen dørk Svart 17.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2007 Jeg har nå kikket litt på kalesjene til nabobåter med IKEA-sak hengende over; de ser rene og pene ut. Nå vet jeg jo ikke når de vasket kalesjene sist, så min observasjon kan være sviktende....kanskje verdt å prøve såpass rimelig som disse tross alt er. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
aanton Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Har prøvd med tråer og stenger, men de lander mellom og driter. har nå skaffet meg en vanlig en som går runt Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Sliten mann som har vært på jobb til sent på kveld, med luftgevær i skapet, er vel det mest effektive tror jeg... Og måkene står jo ikke akkurat i fare for å bli utryddet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Har god tro på sener eller tauverk over kallesjen, det funker helt utmerket på min båt... Har ikke en eneste måkeklatt på kallesjen, ikke en eneste siden august i fjor.... Kan jo tenkes at masten og diverse tauverk gjør nytten, eller så kan det vel tenkes at måkene ikke driter på en Bavaria Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nemi! Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Har lest i andre innlegg her på BP at det beste er nok tophatt til bil eller en billig presening, men vil ikke dette slite mye på kalesjen under? ! Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 En som har båtplass ved samme brygge som jeg har, brukte gummiorm, det funket i ca 2 uker, etter det fant måkene ut av det og spiste den opp Har samme erfaring med revehale, fungerte en god måned men så en dag var halen halvert i lengde og restene var innsurt av skitt. Ny hale er for denne sesongen klargjort så får jeg heller bære over med høy harryfaktor. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
SvartRøyk Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Hva med å mate måkene med loff og rødsprit? de blir i hverfall lettere å treffe når de svømmer døsent rundt....Har testet når jeg var mindre. Kanskje blande det med litt rottegift. Uansett virker det som forsterkningene er endeløse..... Har ligget ved siden av seilbåt med hell, eller brukt måkejager som fungerte fint men gikk i stykker når det blåste mye. Presenning over kalesjen sliter på denne har jeg hørt, vil heller prøve fiskesener denne gangen... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Har lest i andre innlegg her på BP at det beste er nok tophatt til bil eller en billig presening, men vil ikke dette slite mye på kalesjen under? ! Noen som har erfaring med dette? Har ingen personlig erfaring men har sett spesialsydd topphatt til Baltic slite ned kalesjen relativt kvikt, men denne var montert slakk. Samme topphatten har jeg sett fungere perfekt med strikk i stramminga. Ingen slitasje og god beskyttelse. Hva som er sunnest for kalesjen vet jeg ikke. Ellers må jeg bare si at litt måkeskit hører med til morroa, men jeg begrenser det noe med ei lang flaggline med påknyti opprivi deler av plastikkposer. Strekker den litt rundt omkring. Lett å henge opp og kvikk å få av. Ellers gjør vindgenerator susen for de som monterer noe sånt. Seilbåter er mindre utsatt, og det hjelper godt for oss med motorbåt å ligge ved siden av en. Sitér dette innlegget Link to post
Grisli Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Hva med å prøve en sånn en? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Dette med måkeplager (dritt på kalesje) har så vidt jeg husker vært oppe i en tidligere tråd her på BP. Mine erfaringer er at mørkeblå, grønne og røde farger tiltrekker mer enn grå fargede. Jeg har nå grå kalesje og tro det eller ei. Jeg hadde ikke en eneste måkeskitt i hele fjor sommer. Har observert at andre båter med fargede kalesjer er mer utsatt. Er det bare tilfeldigheter eller kan det være at måkene blir tiltrukket av farger????????. Jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Måkene trives best på båtrekka nærmest land. Jeg har ligget ensom der nå i tre uker, og kalesja ser ikke ut. Kalesja mi er (var...) lysegrå. For 6 dager siden ble en lignende båt med mørkeblå kalesje satt ut, og ligger nå på samme rekka som meg, 5 plasser bortafor. Svært lite plaget i forhold. Jeg installerte derfor roterende måkejager for 3 dager siden. Ingen nye klatter etterpå. I tillegg har jeg luftbørsa liggende i båten, men skamvett og vitner på havna har så langt berget synderne. Men bare vent... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Grisli Svart 20.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2007 Dette med måkeplager (dritt på kalesje) har så vidt jeg husker vært oppe i en tidligere tråd her på BP.Mine erfaringer er at mørkeblå, grønne og røde farger tiltrekker mer enn grå fargede. Jeg har nå grå kalesje og tro det eller ei. Jeg hadde ikke en eneste måkeskitt i hele fjor sommer. Har observert at andre båter med fargede kalesjer er mer utsatt. Er det bare tilfeldigheter eller kan det være at måkene blir tiltrukket av farger????????. Jeg bare spør. Der tror jeg faktisk du har et poeng. Jeg har ikke selv kalesje på min båt, men en liten gummibåt med blå bunn ligger gjerne på hyttetaket. Måkene har hittil vært så vennlige å gjøre fra seg, kun, og bare der, på gummibåten! Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Har lest i andre innlegg her på BP at det beste er nok tophatt til bil eller en billig presening, men vil ikke dette slite mye på kalesjen under? ! Noen som har erfaring med dette? Dette har jeg meget dårlig erfaring med La over en mørkegrønn lettpresenning som var strammet med strikk i hjørnene. Måkene hakket/rev opp flere tildels store hull i lettpresenningen. Det ble også et stort hull i kalesjen under. Lettpresenningen var ikke noe lekkert syn etter 14 dagers prøvedrift. Full av måkedritt og lurvete av hull. Kan jo si den holdt dritten unna, men til hvilken pris I fjor ble det også hull, da hakket de etter gummiormen. Etter å ha fjernet lettpresenningen og lappet hull i forrige uke, la jeg over restene etter ei not. Denne ligger krøllete over kalesjen - ingen måker Det ser ut til at måkene er skeptiske til å stikke bena inn i noe som de kan henge fast i - kansje blir det en slags ferist effekt?? Oppserverer at det er fjorårets kull som lager ugang (de som er litt gråspettete). De går bare å pirker og hakker i alt som er. Ungdomspøbler!!!! - lediggang er roten til alt vondt. De som er kjønnsmodne har kanskje annet å stelle med Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Satte ut Ibiza'en for 3-4 uker siden. Første gang vi kom tilbake til båten var det en solid hilsen fra våre flyvende venner (?) på kalesjen. Tenkte at dette begynte jo bra, båten har knapt vært på vannet før det begynner . Men, etter 3 uker på vannet har det ikke vært flere hilsener. Kanskje det bare var en velkomsthilsen, en liten markering . Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 Har du sjekket flybridgen til nabobåten da? http://www.bt.no/lokalt/bergen/article365621.ece Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2007 I tidliger hårde tider satte en fiendenes hode på en stokk til skrekk og advarsel. Min bestefar skjøt måker og satte de opp på stokker rundt om på kornåkeren. Vi det oppleves som litt makabert å skyte noen av arten og å henge dem opp på bosshaken eller i masta? Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Har montert måkejageren til Maritm og det ser ut til å fungere veldig bra. Forrige båten med lys kalesje og uten måkejager var full av drit hele tiden. Nå med mørk blå kalesje og måkejager har jeg kun vasket litt en gang (antar det var ett bomskudd på nabobåten; sikkert sluppet for høyt oppe ) Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Hadde en såkalt Hansen topp fra Alf Hansen på en Master 820, fungerte topp, måkene dreit på den, og kalesjen var like fin, den får du sikkert sydd til alle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Scand25 Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Den slangen/ ormen skal jeg forsøke, da setter ikke måkene seg på kalesjen. Men hva når måkene fyrer av en rakett fra oven, så hjelper vel ikke den ormen noe videre??! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Fyrer måkene av fra oven så treffer de forhåpentligvis IKEA-logoen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Scand25 Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 Ja vi får håpe de sikter på IKEA logoen heretter, he he Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-O Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Hei! Har hørt at å sette en plastugle over styrhus/cocpit skal hjelpe! Er det noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 .................sette en plastugle over styrhus/cocpit skal hjelpe! Er det noen som har prøvd dette? Ja.......og nei, det hjalp ikke ( bare noen dager ) . Det som har fungert er denne: http://www.maritim.no/klar-fritid/makejager/scaregull-makejager Men den støyer jo litt, så har du naboer, så kan det jo hende at de ikke liker den. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Har vel sett og observert i båthavna alt som er mulig og oppdrive av div.ting og tang for å holde måker og deres skitt unna kalesjen, men enda ikke sett noe som er 100% effektivt. Finnes der mye måker i nærheten, så er det vel nesten uungåelig og ikke få ei og annen skitt-klyse på kalesja. For de som har mulighet er det jo å anbefale ei havnepressenning. Den er jo laget av et annet " glattere" stoff, og tåler mere "brutal vask/skrubbing for og få skitten vekk, kontra vanlig kalesjeduk. Unngå også, hvis mulig, å ikke la skitten sitte lenge på. Gni inn skitten med noe spytt, og deretter spyl av med rent vann, så forsvinner det forhodsvis greit av, og ikke etterlater seg noen flekker. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Finnes det ikke noe ultralyd greier som skal kunne skremme måker? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.