Jump to content

Kombinert trikolor/anker-lanterne m dioder

ab

Recommended Posts

Jeg planlegger å bytte min eksisterende ankerlanterne i mastetoppen med en kombinert trikolor/ankerlanterne. Har hørt om ideen med å montere dioder motsatt vei over de to pærene. Dermed skulle det holde med de to eksisterende ledningene i masta, og man kan velge den ene eller andre lanternen gjennom å vende polariteten nede ved bryterpanelet.

Selv er jeg temmelig amatør med det elektriske, og har litt problemer med å vurdere hvor lurt dette er. Blir dette bare et nytt element som kan ryke i toppen av masta, eller er det vesentlig lettere enn å trekke en ny ledning? Håper noen kan gi meg noen råd om dette. Gjerne forslag til hvordan det eventuelt kan gjøres også - typer dioder og gode festeløsninger etc.

Jeg er interessert i å putte nye led-pærer i disse lanternene, men det spiller vel neppe noen rolle i forhold til lednings-løsningen.

Axel

Det med vender og polaritet vil vel resultere i at en lanterne står på bestandig. Å sette diode pære inn i en lanterne med farget glass fungerer vist dårlig. Det finnes ferdig diodelanterne slik som du beskriver men den koster flere tusen.

Det med vender og polaritet vil vel resultere i at en lanterne står på bestandig. Å sette diode pære inn i en lanterne med farget glass fungerer vist dårlig.

I tillegg til en bryter for å vende polariteten hadde jeg jo tenkt å beholde av/på-bryteren da.

Jeg hadde forstått at de nye led-pærene som er kommet i år, til rundt 400kr, lot seg bruke i farget glass. Det forsikret i alle fall en selger på Sjøen for alle meg om. Men det er kanskje feil?

Axel

De fleste 12V led pærermoduler har innebygde likeretterdioder. Hvis de har det vil selvsagt ikke polariseringvelgingen virke.

LED høres ut som riktig løsning for mastetoppen. LEDene vil holde i titusenvis av timer. Sørg bare for at kabling og innkapsling er av god nok kvalitet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...