Jump to content

Kombinert trikolor/anker-lanterne m dioder

ab

Recommended Posts

Jeg planlegger å bytte min eksisterende ankerlanterne i mastetoppen med en kombinert trikolor/ankerlanterne. Har hørt om ideen med å montere dioder motsatt vei over de to pærene. Dermed skulle det holde med de to eksisterende ledningene i masta, og man kan velge den ene eller andre lanternen gjennom å vende polariteten nede ved bryterpanelet.

Selv er jeg temmelig amatør med det elektriske, og har litt problemer med å vurdere hvor lurt dette er. Blir dette bare et nytt element som kan ryke i toppen av masta, eller er det vesentlig lettere enn å trekke en ny ledning? Håper noen kan gi meg noen råd om dette. Gjerne forslag til hvordan det eventuelt kan gjøres også - typer dioder og gode festeløsninger etc.

Jeg er interessert i å putte nye led-pærer i disse lanternene, men det spiller vel neppe noen rolle i forhold til lednings-løsningen.

Axel

Det med vender og polaritet vil vel resultere i at en lanterne står på bestandig. Å sette diode pære inn i en lanterne med farget glass fungerer vist dårlig.

I tillegg til en bryter for å vende polariteten hadde jeg jo tenkt å beholde av/på-bryteren da.

Jeg hadde forstått at de nye led-pærene som er kommet i år, til rundt 400kr, lot seg bruke i farget glass. Det forsikret i alle fall en selger på Sjøen for alle meg om. Men det er kanskje feil?

Axel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...