ab Startet 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2007 Jeg planlegger å bytte min eksisterende ankerlanterne i mastetoppen med en kombinert trikolor/ankerlanterne. Har hørt om ideen med å montere dioder motsatt vei over de to pærene. Dermed skulle det holde med de to eksisterende ledningene i masta, og man kan velge den ene eller andre lanternen gjennom å vende polariteten nede ved bryterpanelet. Selv er jeg temmelig amatør med det elektriske, og har litt problemer med å vurdere hvor lurt dette er. Blir dette bare et nytt element som kan ryke i toppen av masta, eller er det vesentlig lettere enn å trekke en ny ledning? Håper noen kan gi meg noen råd om dette. Gjerne forslag til hvordan det eventuelt kan gjøres også - typer dioder og gode festeløsninger etc. Jeg er interessert i å putte nye led-pærer i disse lanternene, men det spiller vel neppe noen rolle i forhold til lednings-løsningen. Axel Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Det med vender og polaritet vil vel resultere i at en lanterne står på bestandig. Å sette diode pære inn i en lanterne med farget glass fungerer vist dårlig. Det finnes ferdig diodelanterne slik som du beskriver men den koster flere tusen. Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Det med vender og polaritet vil vel resultere i at en lanterne står på bestandig. Å sette diode pære inn i en lanterne med farget glass fungerer vist dårlig. I tillegg til en bryter for å vende polariteten hadde jeg jo tenkt å beholde av/på-bryteren da. Jeg hadde forstått at de nye led-pærene som er kommet i år, til rundt 400kr, lot seg bruke i farget glass. Det forsikret i alle fall en selger på Sjøen for alle meg om. Men det er kanskje feil? Axel Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 De fleste 12V led pærermoduler har innebygde likeretterdioder. Hvis de har det vil selvsagt ikke polariseringvelgingen virke. LED høres ut som riktig løsning for mastetoppen. LEDene vil holde i titusenvis av timer. Sørg bare for at kabling og innkapsling er av god nok kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.