Jump to content

Rutevalg Bergen - Stavanger - sørlandet denne helga


Hallaron

Recommended Posts

Kan se ut som om det blir seiltur fra Bergen til sålangt vi kommer denne helga. Antagelig ankommer vi Bergen torsdag kveld og seiler derfra i grålysningen fredag morgen. Båten (om det blir handel da) er en Bavaria 32. Planlagt rute er på insiden av Askøy og Sotra, sørover forbi Klokkarvik, på innsiden av Stord, ut Bømlafjorden (er ikke sikker på navnet, men tror det er det den heter). Inn ved Haugesund, gjennom Karmsundet forbi Skudeneshavn over Bokanfjorden og ned til Tananger. Resten av turen er greit, men er det noen kommentarer til rutevalget? Det er ikke noen problemer med å komme under Askøybrua, Sotrabrua eller Karmsundbrua? Andre momenter å tenke på? Høyden over vann er ca 15 meter med VHF antenne.

Redigert: Noen plass i bergen man kan få tak på kart i hovedkartserien, tenker spesifikt på 21,19,17. Må kjøpes i dag i så fall.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Grattis med fin båt. :flag:

 

Ser ut til at det er en safe rute dette. (hovedleia)

 

Du kan også gå langs med Austevollshella, over Møksterfjorden, Selbjørnsfjorden inn Nyleia i Fitjar, på vestsiden av Stord og videre til Haugesund.

Dette er en kortere rute, men alt er jo avhengig av vindretning.

 

Utsiden av Stord (Langenuen) kan være lang og kjedelig.

 

Broene er ingenting å bekymre seg for, de er alle over 50 meter.

 

Ønsker deg en god tur, det ser ut til at været blir bra også. :flag:

 

Om du går fra Bergen Havn på Fredag morgen, skal jeg vinke deg god tur. :seeya:

Da setter vi oss på hurtigbåten for å gå til Selje og henting av nybåten. :drink:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Korteste vei er kobbeleia mellom sotra og bjorøy/tyssøy. Videre gjennom austevoll og ut i selbjørnsfjorden via stolmesundet (mellom stolmen og selbjørn). Hvis du har nordavind blir det da vestsiden av bømlo. Hvis du er lei når du kommer til sletta går du da inn til haugesund og sover litt. Videre inn i karmsundet som du foreslo. Hvis du syns det går raskt utasjærs (og hvis det fremdeles er nordavind) fortsetter du også på utsiden av karmøy og går direkte til tananger. Andre stoppmuligheter hvis det blir for langt er skudeneshavn eller kvitsøy (stol på kartplotteren her...). Hvis vinden er fra sør går du på innsiden av bømlo (nyeleia). Fortsett så ut bømlafjorden og inn i karmsundet slik som du foreslo. Å gå på innsiden av stord har ingenting for seg. Alle broene er høye nok. Kart får du kjøpt på marine og industri like nord for hurtigbåtkaien.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er nok ikke meg som har handlet (er nær ved å handle), men en kamerat av meg. Jeg har imidlertid utpekt meg selv til ruteplanlegger og tenkte jeg skulle sjekke med Oraklet (BP) om det var noen spesielle ting å ta hensyn til.... Det blir nok en fin tur om værmeldingen søår til, men jeg skulle ønske jeg hadde 14 dager å seile Bergen Stavanger på, og ikke bare en...

 

Joda Wicma, nå skal teorien settes ut i praksis, jeg regner med det blir noen lange dager, vi vil (må) ha båten øst for lindesnes innen Søndag ettermiddag, men med kaffi og god mat så skal det gå bra. Gleder meg, håper bare ikke han ringer i ettermiddag og sier at det ikke ble noen handel allikevel..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som om det blir seiltur fra Bergen til sålangt vi kommer denne helga.

 

Hei Hallaron,

den ruten du foreslår er absolutt grei nok så lenge været er lagelig, men det er hovedleden og slett ikke den mest interessante. Ta ikke mine kommentarer som noe annet enn "tankeføde"....

 

Så langt som forbi Klokkarvik er jeg helt enig, men jeg ville nok ikke dreid på innsiden av Stord, for Langenuen er både lang og kjedelig. Austevoll og Stokksundet (Nyleden) burde være et bedre alternativ, også kortere.

 

Videre sørover til Haugesund er det strake veien og jeg benytter ofte anledningen til å gå gjennom selve Smedesundet, altså den indre delen av Haugesund havn og du har god høyde under broene. Sørover Karmsundet er greit, men jeg ser ikke poenget med å gå på vestsiden av Bokn, det har lett for å bli mye unødvendig bevegelse i båten. For motor kunne du svinge inn ved Krokanes og gå over Austdjupet, gjennom ved Mægerøy og videre gjennom Boknsundet. For seil blir det enklere å gå sør om Smørstakk og svinge inn ved Ternholmene og Boknahovud lykt og videre gjennom Boknasundet.

 

Når du er sør for Bokn har du flere muligheter, dvs Boknafjorden må du krysse uansett, men så kan du velge å vest om Fjøløy, eller å trekke inn på innsiden av Mosterøy, altså Mastrafjorden. Du kan også gå på innsiden av Rennesøy hvis vindretningen er slik at det faller naturlig.

 

... og dermed er du mer eller mindre midt i Stavanger. Skal dere overnatte i Stavanger så er ikke gjestehavnen i Vågen å anbefale, med mindre dere er elskere av nattestøy og fyllerølp. Prøv heller gjestehavnen ved Oljemuseet....

 

.... tenker spesifikt på 21,19,17. Må kjøpes i dag i så fall.

Du fikk vel et #17 som en del av kurspakken sist høst?

 

Ha en strålende tur!

 

Tilføyet i ettertid:

jeg ser nå at det er om å gjøre å komme fort frem. Da er det ikke noe mål å komme seg inn til selve Stavanger by, det blir fort et par ekstra timer; tenk heller på muligheten for å komme til Tananger som ligger bedre til med tanke på fortsettelsen over Jæren.....

Glem heller ikke at distansen Bergen - Stavanger/Tananger er ca 100 nm, dere skal holde en rimelig bra snittfart for å ta det på en dag :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gikk jo samme turen med samme båt for to uker siden....

 

Startet da fra Os og tok over Bjørnefjorden og ned Langenuen. Hadde jeg ikke hatt dårlig tid og gått der mange ganger før hadde jeg gått ned Lukksundet som er en en finere tur. Men Langenuen er helt ok på en transportetappe der man kanskje bytter på å sove litt. Gikk i et fra Os til Haugesund og var vel fremme der i 15 tiden om jeg ikke husker helt feil. Startet da fra Os litt over 6 på morgenen og gikk for motor.

 

Hadde kun kort stopp i Haugesund før vi gikk ned Karmsundet og la kursen på Arsgrunnen før vi svingte der og gikk rett på Tananger. Kunne vel spart litt på en mer rett linje gjennom diverse øyer ute ved Kvitsøy men droppet dette for å kunne slappe av. Fremme i Tananger ca 2200.

 

Overnattet Tananger og startet kl 10 om morgenen av diverse grunner. Er jo et clue å komme seg tidelig avsted fra Tananger. Gikk så til Egersund noe som vel tok 6-7 timer. Hadde fantastisk vær over Jæren bortsett fra noe plutselig krapp sjø utenfor Sirevåg (noen som vet hvorfor?)

 

Middag i Egersund og så videre til Hidra (kirkehavn) for ny overnatting. Her er det jo en del å spare på å komme seg fra Tananger i skapelig tid og styre rett på Lista fra Egersund. Traff noen i Tananger med en Bavaria 30 som hadde rukket fra Mandal til Tananger på en dag. Men av en eller annen grunn er jeg fascinert av fjellene og kysten sørover fra Egersund og liker å følge land nedover der mot Hidra.

 

Fra Hidra til Mandal gikk det ca 7-8 timer med kraftig motvind fra Lindesnes og inn.

 

Gikk jo for motor 95% av tiden grunnet tidsnød og lite vind.

Link to post
Share on other sites

Så langt som forbi Klokkarvik er jeg helt enig, men jeg ville nok ikke dreid på innsiden av Stord, for Langenuen er både lang og kjedelig. Austevoll og Stokksundet (Nyleden) burde være et bedre alternativ, også kortere.

Ok da tenker du å dreie inn ved eggøy og følge leden nedover ?

 

Videre sørover til Haugesund er det strake veien og jeg benytter ofte anledningen til å gå gjennom selve Smedesundet, altså den indre delen av Haugesund havn og du har god høyde under broene.

Da tenker du vest langs hasseløy og risøy, eller øst for disse to?

Sørover Karmsundet er greit, men jeg ser ikke poenget med å gå på vestsiden av Bokn, det har lett for å bli mye unødvendig bevegelse i båten. For motor kunne du svinge inn ved Krokanes og gå over Austdjupet, gjennom ved Mægerøy og videre gjennom Boknsundet. For seil blir det enklere å gå sør om Smørstakk og svinge inn ved Ternholmene og Boknahovud lykt og videre gjennom Boknasundet.

Jepp, jeg ser det, jeg finner ikke Mægerøy nå i farten, men poenget er jo klart.

Når du er sør for Bokn har du flere muligheter, dvs Boknafjorden må du krysse uansett, men så kan du velge å vest om Fjøløy, eller å trekke inn på innsiden av Mosterøy, altså Mastrafjorden. Du kan også gå på innsiden av Rennesøy hvis vindretningen er slik at det faller naturlig.

Det får vi se nå vi kommer så langt, men det er jo klart det er behagelig med ly..

 

... og dermed er du mer eller mindre midt i Stavanger. Skal dere overnatte i Stavanger så er ikke gjestehavnen i Vågen å anbefale, med mindre dere er elskere av nattestøy og fyllerølp. Prøv heller gjestehavnen ved Oljemuseet....

Du fikk vel et #17 som en del av kurspakken sist høst?

Joda det stemmer jo, glemte det i farta..

Tilføyet i ettertid:

jeg ser nå at det er om å gjøre å komme fort frem. Da er det ikke noe mål å komme seg inn til selve Stavanger by, det blir fort et par ekstra timer; tenk heller på muligheten for å komme til Tananger som ligger bedre til med tanke på fortsettelsen over Jæren.....

Glem heller ikke at distansen Bergen - Stavanger/Tananger er ca 100 nm, dere skal holde en rimelig bra snittfart for å ta det på en dag :wink:

 

Tananger er absolutt den havna vi har sikte på ja, og vi ønsker fryktelig gjerne å komme så langt, men vi får se, Haugesund er jo en trivelig by også, det er mulig vi stopper der.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ok da tenker du å dreie inn ved eggøy og følge leden nedover ?

Ja, f.eks. Du har flere alternative muligheter, det er noe av fordelen med å velge den leden.

Da tenker du vest langs hasseløy og risøy, eller øst for disse to?

Det enkleste er å gå vest om Hasseløy (uttalles egentlig: Bakarøynå") og Risøy. Men det som jeg mente var å gå øst om Risøy, da kommer du midt gjennom selve Haugesund by. Du kan også gå øst om Bakarøynå, men selv om jeg går titt og ofte med Poseidon så kan det nok virke litt trangt hvis man lar seg skremme av alle småbåtene som ligger på kryss og tvers....

Haugesund er jo en trivelig by også, det er mulig vi stopper der.

Haugesund kan være en trivelig by, men pass på å komme langt nord på kaien, ellers blir det fort litt for trivelig, spesielt hvis man også har planer om å sove litt i løpet av natten . . . .

 

Kopervik kunne også være et alternativ. Men selv om det er min opprinnelige hjemmehavn så må jeg si at det som engang var en koselig liten havn har utviklet seg til et "gudsforlatt høl" :cryin::cryin:

 

Ellers ligger både Skudeneshavn og Kvitsøy strategisk til hvis dere dropper Stavanger og heller velger å gå mest mulig strake veien sørover mot Jæren.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er høyden god nok under brua på Bakerøynå da om en velger østsiden her... mulig den er 15 meter, men jeg fant ut den er for lav for min båt som er drøye 17 meter om hukommelsen min er bedre enn hva skipperfruen hevder.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er høyden god nok under brua på Bakerøynå da om en velger østsiden her... mulig den er 15 meter, men jeg fant ut den er for lav for min båt som er drøye 17 meter om hukommelsen min er bedre enn hva skipperfruen hevder.

 

Et veldig godt poeng :eek::eek:

Jeg baserte nemlig rådet på min skrantende hukommelse; og når jeg sjekker "Bakarøybrunå" i kart 17 så ser den ut til å være 13,5m og det kunne nok bli litt i knappeste laget hvis masten er 15m. Men Risøybrunå er rikelig høy, for der går vi fritt gjennom med både Rogaland og Gamle Salten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da tenker du vest langs hasseløy og risøy, eller øst for disse to?
Bakarøybroa er 13.5 meter så du bør nok ta vestsiden...

 

Når du passerer Klokkarvik og Korsfjorden ville nok jeg siktet på Eldjarnet, Pirhl, Grøningen og Bekkjarviksundet. Deretter er jo Engesund (korteste led) eller direkte til Stokksundet/Nyleia kurante valg. Om været tillater vestsiden av Bømlo er Brandasund et greit stopp for litt shopping i gamle krambuer samt rimelig diesel.

 

Ser ut til å bli grei nordavind fram til søndag da den dreier vest og sør...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikkje gå under brua til "Bakarøya" v. Haugesund. Det går ikkje med ein båt med ei mast på 15 meter.

Etter mi meining så er det ingen grunn til å legga seg til i Haugesund. Ofte mykje (fylle-)bråk, uroleg og dårleg fendra kaiar.

 

Eit mykje betre alternativ er Rødvær, som ligg rett nord for Hgsd. Gratis, triveleg og god hamn.

 

God tur.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Bakarøybroa er 13.5 meter så du bør nok ta vestsiden...

 

Når du passerer Klokkarvik og Korsfjorden ville nok jeg siktet på Eldjarnet, Pirhl, Grøningen og Bekkjarviksundet. Deretter er jo Engesund (korteste led) eller direkte til Stokksundet/Nyleia kurante valg. Om været tillater vestsiden av Bømlo er Brandasund et greit stopp for litt shopping i gamle krambuer samt rimelig diesel.

 

Ser ut til å bli grei nordavind fram til søndag da den dreier vest og sør...

 

Brua i Bekkjarviksundet er høy nok i massevis eller?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk nå greit under med mine 18 meter :wink: Iflg kartet er den 27 meter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde fantastisk vær over Jæren bortsett fra noe plutselig krapp sjø utenfor Sirevåg (noen som vet hvorfor?)

 

Antar dette er grunnen som er årsaken. Det er der det skjer vanligvis på dette området.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Noen plass i bergen man kan få tak på kart i hovedkartserien, tenker spesifikt på 21,19,17. Må kjøpes i dag i så fall.

Engen Bok og papir, som ikkje lenger ligg på Engen, men på Klosteret. Adr. Klostergt. 2. Følg Markeveien nordover frå Torgalmenningen, så finn du butikken.

 

Elles pleier eg av gammal vane (etter Sotrabrua) gå Vatlestraumen, Raunefjorden, Bukkasundet. Det er ein fin tur, men det kan vera trafikkert i Vatlestraumen (følg med på VHF). Vidare sørover ville eg fulgt ruta til SveinHa.

Link to post
Share on other sites

Om været tillater vestsiden av Bømlo er Brandasund et greit stopp....
...og da er jo Stolmasundet betydelig kortere vei etter Grøningen enn Bekkjarviksundet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

E det blitt noe handel på dere eller??

Ville ha den båten eg og... :( ringte en dag for seint....

Får satse på at handelen min med en grinete tysker snart e i boks, så blir det vel

skute her og :D

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ble handel ja. Torsdag kveld reiste vi med fly opp til Bergen med fly og overtok båten. Vi fikk noen timer på øyet og reiste ut Grimstadfjorden i Bergen kl 0330 fredag. Vinden var gunstig med NV bris og vi hadde en fabelaktig tur gjennom vestlandsk skjærgård. Litt over 12 var det stopp i Haugesund (takk til poseidon for rådet om å legge turen gjennom indre led ved Haugesund. En øl og en burger ga ny energi og vi lenset videre. Etappestopp var egentlig satt til Tananger, men, vinden og været var så bra at vi la oss på utsiden av Kvitsøy og al annet av "grums" på utsiden av Stavanger, satte kursen for Egersund og surfet nedover med maxfart på 12,7 knop. På D5L kurs hos Poseidon var det alltid slik at kartplottere og GPS sviktet, og dette hendte oss til en viss grad også, det må være noe som går på vestlandet :lol: Og når vi skulle gå inn til Egersund var klokka blitt 2400 og det var ganske mørkt. da var det hyggelig å kunne gå inn på hvit sone i nordre innseiling til Egersund, det gikk jo riktig greit! Etter 140 nm var det godt å komme til køys denne kvelden, lang dag! Lørdag ble det ikke avreise før 0830 og det var nonstop seiling til Lillesand. Når vi kom inn i Lillesand havn var det ikke en ledig gjesteplass å oppdrive, det viset seg at "flødeseilasen" var blitt avviklet samme dag med over 60 startende båter. Vi fat imidlertid fort noen andre med Bavaria 32, som gjerne ville ha en standsmessig båt på utsiden :lol:. Etter å ha satt foten på brygga gikk det vel 30 sekunder før vi ble invitert opp i en båt og ble bevertet med både mat og øl, seilere er fine folk :flag: Søndag var det start i 0630 tiden og vi tråklet oss gjennom skjærgården fra Lillesand til Arendal. Var vel fremme i Arendal ca klokken 1030.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...