Jump to content

Rutevalg Bergen - Stavanger - sørlandet denne helga


Hallaron

Recommended Posts

  • 8 år senere...

Fant denne tråden ved søk på Nyleia vest for Stord.

Mulig det blir en kjapp Oslo-Bergen tur på meg snart og lurte litt på hvordan det er å gå Nyleia og hvor det lønner seg å gå ut retning nord. De gangene jeg har vært på de kanter tidligere har jeg gått lagunen.

 

Har aldri vært på vestsiden av Stord, så lurer på hvilken trasé det lønner seg å ta. Vil prioritere å kunne gå i marsjfart på rundt 25 knop, men helt ok og slakke ned i noen sund for å få litt pause bare det ikke blir for lange strekk som må tas i 5kn.

 

Har plottet inn en rute gjennom Teløysundet. Alternativt Engesundet hakket lenger vest. Er det en grei rute? Evt hvilke værforhold spiller inn på hva som lønner seg?

Så Bekkjavik, Austevoll og enten Kobbaleia eller Vatlestraumen til Bergen.

 

Takker for svar :-)

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fin rute det der. Om du holder stb fra WP34 kan du jo få med deg bunkring og kroneis i Fitjar :cool: Hold bb fra WP34 er bittelitt kortere og enklere men alle alternativer i området der er bedre/koseligere enn Nuen...

 

Bekkjarvik er og glimrende for bunkring og middag.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bjørn: hehe. Nei karma blir hjemme. Måtte i så fall hatt Doc Browns Flux Capacitor, litt plutonium og 1,21 gigawatt for å få den farten :-)

 

SveinHa: takk for tips :-) Fitjar og is tviler jeg på det blir tid til med destinasjonen rett rundt hjørnet på slutten av en lang dag.

Mener du Engesundet er enklere? Synes det så litt grunnere og trangere ut der?

Godt mulig jeg blir alene på turen, så jo enklere og mindre krevende jo bedre egentlig når det er første gang man går en ny lei i ukjent farvann og ikke har flust med tid. Gikk ikke flaggruten Nyleia en periode? Hvilken rute tok den ut mot nord?

 

Blir avklart i kveld tror jeg. Så blir det å se etter et par dager med godt vær. Hadde vært digg med silkeføre.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Engesund er langgrunt så det holder men der er en dyp og smal led som store båter går gjennom, følg "skiltingen" :wink:

 

Nyleia-Langøysundet-Porsholmen er jo også bankers men litt lengre.

 

Gå der du føler deg komfortabel men det er jo alltid gøy å prøve nye steder...

 

Om været tillater er jo Espevær-Nesaosen-Goddosen-Brandasund (med nystekte skillingsboller) en kjempetur men det blir jo en smule lengre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Langenuen er som en tale av Martin Kolberg; langdryg, kjedelig og fullstendig uinspirerende. Vest av Stord følger du imidlertid den eldgamle leden, i kjølvannet av vikingskip og sjøfarere gjennom århundrene. Hør bare:

 

"Frå Haugesund til Mosterhamn

er milene tri

Røvær i vest og Odno i nord

du Sletta fór

Frå Spyssøy fram til Bekkjarvik

er også miler tri

Med Siggjo i vest og Storden i aust

... i Brandasund går straumen stri..."

 

(Fra Roald Morcken: Veien mot nord. Vikingetidens distansetabell langs den norske kyst...)

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for innspill :-)

Frøken lurte på om det hadde rablet for meg her jeg satt og humret i sofaen når jeg leste Bjolbres sammenligning mellom Lagunen og Martin Kolbergs taler :-)

Har gått lagunen før, og ville glatt valgt den igjen fremfor et Kolberg-foredrag, hehe.

 

Ser ut som ting faller på plass og det blir tur. Som Bjørn sa er det ikke ideelt å gå alene, men jeg tar det som en tur og vil ikke presse grenser eller ta noen sjanser. Husker jo fra forrige gang at det ikke er noe særlig å bli utmattet uten å forstå det selv...

Følger med på værmeldingene fremover og stikker avgårde når jeg synes utsiktene ser greie nok ut. Forløpig ser det ikke helt optimalt ut for neste uke, men ting kan forandre seg.

 

Kommer til å bruke mAIS og kanskje starte en liten tråd når jeg drar så dere kan passe på meg :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har gått lagunen før, og ville glatt valgt den igjen fremfor et Kolberg-foredrag, hehe.

 

Kommer til å bruke mAIS og kanskje starte en liten tråd når jeg drar så dere kan passe på meg :-)

Det fine med Langenuen og Kolberg er at du slipper å konsentrere deg så veldig, og kan tenke litt på andre ting! :thumbsup:

 

Og du, det er vi som bestemmer hvor lang den tråden skal bli! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Viss målet er å halda høg fart utan å sakka med undervegs så er det vèl så greit å gå nyleia i staden for Engesund-leia.

Det er grunne parti og til tider sterk straum i Engesund, dei fleste vil nok senka farten i dette området.

Leiene lenger aust ( via Fonnosen og Teløysund ) har 5 knop fartsbegrensingar.

 

Trur ikkje du sparer tid på å gå  Engesund kontra nyleia.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn :-)

Har ikke noen deadline (været avgjør), men ser for meg slutten av helgen/ neste uke.

Håper på å kunne begynne på silkeføre så jeg kommer meg godt nedover Sørlandet på en behagelig måte første dagen.

 

Takk for tips ang Nyleia. Var mest for at jeg ville se noe annet om det passer seg slik med tid og vær. Har ikke noe imot å sakke ned i sund og få en liten pause :-)

Forstår jeg rett hvis Nyleia ut mot nord er mellom Tranøya og Ålforo?

Kommer i så fall ut lenger ut i Selbjørnsfjorden hvor det kanskje drar seg litt mer til om været står på fra "riktig" retning?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nyleia-Porsholmen blir jo ganske kjapp men litt lengre enn Engesund/Teløysund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nyleia er flott. Kolberg og Langenuen bør unngås. Går fint å gå ut i Selbjørnsfjorden og ned Nyleia. Selv om det kan stå ørlite på inn Selbjørnsfjorden fra vest, er det ikke store forskjellen kontra å gå over Bjørnefjorden litt lenger inne.

 

Hvilken båt snakker vi om?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Du er en kjernekar Bjørn :-) du skal få slippe styret med logistikken tilbake til det blide Sørlandet fra Bergen, men skal ikke se bort fra at jeg kommer innom på en brus om du er hjemme :-)

 

Takker for info BD :-) Da har jeg godt med alternativer å velge i.

Båten er kruttønne av en Windy 33 med 2 D4 260. Maken som Bonus hadde før. Derfor jeg har lyst på silkeføre så milene på de lange utaskjærsstrekkene går unna.

 

Var ute og kjørte den en tur og den virker som et godt eksemplar. Båten er for så vidt klar, men jeg skal ordne med et par ting før jeg drar. Nye viskere, ny kartbrikke, ekstra filtre osv. Den ligger på nabobrygga til Karma så vil tilbringe litt tid ombord og se gjennom ting før avgang.

 

Får starte en egen tråd når det nærmer seg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...