Jump to content

Når været er spesielt.


Lars H.

Recommended Posts

Det snør, det snør .............

 

Her vært  ute å måkt i over 4 timer nå og begynner å bli litte grann lei. I løpet av den tiden har jeg banklet av snø på båten to ganger. Når jeg titter ut, ser jeg at det er på tide å begynne forfra igjen, for det lavert ned :lol:. Lurer på om ikke en snøfreser blitt flyttet opp på ønskelisten. :lol:

 

For å illustrere snømengden; Grantreet (ca. 10 meter høyt)  til nabo'n brakk mens jeg var ute på grunn av tyngden av snøen. En mann som gikk forbi fikk sitt liv sjokk i det snøen fra dette treet deiset i bakken ved siden av han. :lol:

 

Venter vi på sommeren, mon tro ..................................... :lol:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Det snør, det snør .............

Her vært  ute å måkt i over 4 timer nå og begynner å bli litte grann lei. I løpet av den tiden har jeg banklet av snø på båten to ganger. Når jeg titter ut, ser jeg at det er på tide å begynne forfra igjen, for det lavert ned :lol:. Lurer på om ikke en snøfreser blitt flyttet opp på ønskelisten. :lol:

Venter vi på sommeren, mon tro ..................................... :lol:

Hummm, skadefryd er visst den eneste sanne fryd heter det... 10 varmegrader i Ålesund i dag, nydelig vårvær, ingen snø. Har pusset litt på trimflapsene i dag, båten står (dessverre) på den grønne plen, det er ikke noe "blivende sted", - snart på tide med sjøsetting!  :lol: :lol: :lol: :lol:

 

P.S: Motta min dypeste medfølelse dere som er nedsnødd!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Håper jeg slipper å møte samme været som denne båten!! Ser ikke akkurat betryggende ut!

Hei.

 

Så fantastisk syn har jeg ikke opplevd, men på vei hjem fra ferie på svenskekysten i sommer var jeg glad jeg karret meg

inn bak den solide moloen på Brattestø Hvaler før uværet kom! Minutter etter at bildet var tatt sto sjøsprøyten over moloen!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vei hjem fra sørlandet i månedsskifte Juli - August så vi denne skypumpen rett vest for Obrestad fyr på Jærkysten.

 

Jeg gikk 2-3 nautiske mil fra land og jeg anslår skypumpen til å være 3-4 nautiske mil fra meg igjen. Vi kunne se nedslaget 'hitenfor' horisonten.

 

Spruten stod skikkelig, synes også på bildene om man ser nærmere etter.

 

Hadde kun digitalkamera med 35mm objektiv for hånden - den virket mye nærmere i virkeligheten enn hva bildene gir inntrykk av.

 

Skypumpen vokste ned fra skyen og raste rundt en fem minutters tid før den trakk opp i skyen igjen.

 

Planen - om den syntes å komme mot oss - var å ta ned seil, la motoren gå, sette en kurs 90o på skypumpens kurs på autopiloten, gå inn og skalke lukene. Den forsvant imidlertid før den kom overhengende nær.

 

Bilde

 

Et annet bilde:

Bilde

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Håper jeg slipper å møte samme været som denne båten!! Ser ikke akkurat betryggende ut!

Bilde

Bildet minner meg om en opplevelse, jeg sent kommer til å glemme. 15. Juni i fjor var jeg utenfor Vesterøy / Hvaler og dorget makrell, allene, i varmt og fint ettermiddagsvær. Solen skinte og havet lå blikk!  :lol:

 

La etterhvert merke til en "stygg" front som kom nordifra, utforbi Strømtangen fyr, med kurs rett mot meg.

Etterhvert ble det betydelig kjøligere i luften. Termometeret datt fra 27 til ca 16 grader i løpet av ganske kort tid. Luften var "tung" og stod helt stille til å begynne med.

 

Store tunge regndråper i et plutselig skybrudd, etterfulgt av en hvinende, piskende vind først fra N, dreiende NØ og Ø. I løpet av relativt kort tid - 10 til 15 minutter - var det "hvite hester" over alt. Snekka krenget sideveis p.g.a. vindpresset.  :lol:

 

stream_thumbnail.php?bid=8783086&dx=150&dy=113stream_thumbnail.php?bid=8783084&dx=150&dy=113stream_thumbnail.php?bid=8783085&dx=150&dy=113stream_thumbnail.php?bid=8783087&dx=150&dy=113stream_thumbnail.php?bid=8783088&dx=150&dy=113

 

 

Den neste halve timen var det umulig å ta et bilde. Bare "stemplet" meg fast i førersete, ga full pinne og "slørte" unna uværet, med vinden inn på styrbord låringen. Uten fungerende vindusviskere  :smiley: var dessuten sikten betydelig redusert. Jeg vil ikke prøve å tippe vindhastigheten en gang, man tar som regel alltid feil, likevel. Men det var en "nervepirrende" halv time - må innrømme at halsen ble litt tørr, før det hele roet seg ned igjen.

 

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bildet minner meg om en opplevelse, jeg sent kommer til å glemme. 15. Juni i fjor var jeg utenfor Vesterøy / Hvaler og dorget makrell, allene, i varmt og fint ettermiddagsvær. Solen skinte og havet lå blikk!  :eek:

 

La etterhvert merke til en "stygg" front som kom nordifra, utforbi Strømtangen fyr, med kurs rett mot meg.

Etterhvert ble det betydelig kjøligere i luften. Termometeret datt fra 27 til ca 16 grader i løpet av ganske kort tid. Luften var "tung" og stod helt stille til å begynne med.

 

Store tunge regndråper i et plutselig skybrudd, etterfulgt av en hvinende, piskende vind først fra N, dreiende NØ og Ø. I løpet av relativt kort tid - 10 til 15 minutter - var det "hvite hester" over alt. Snekka krenget sideveis p.g.a. vindpresset.  :confused:

 

 

Walter_S

Det været opplevde jeg også. Var nede i båthavnen en tur, gikk i shorts og syntes været var deilig. Plutselig får jeg se noen mørke skyer komme drivende fort fra nord/nordvest. Disse skyene ser så skumle ut at jeg blir stående på brygga og bare se på dem. Kan nesten ikke huske å ha sett sånne skyer før. Så nesten ut som de kom drivende rett over sjøen i lav høyde. Trodde jeg skulle få dem i hodet. Samtidig sank temperaturen som du beskriver, og det begynte å blåse temmelig hardt. Måtte bare komme meg på land fortest mulig, jeg begynte å fryse som bare rakkern.
Link to post
Share on other sites

Det været opplevde jeg også. Var nede i båthavnen en tur, gikk i shorts og syntes været var deilig. Plutselig får jeg se noen mørke skyer komme drivende fort fra nord/nordvest. Disse skyene ser så skumle ut at jeg blir stående på brygga og bare se på dem. Kan nesten ikke huske å ha sett sånne skyer før. Så nesten ut som de kom drivende rett over sjøen i lav høyde. Trodde jeg skulle få dem i hodet. Samtidig sank temperaturen som du beskriver, og det begynte å blåse temmelig hardt. Måtte bare komme meg på land fortest mulig, jeg begynte å fryse som bare rakkern.

Hei

Spesiellt når du seiler;

Se etter "svarten" når det er tunge skyer i nærheten.

Når sjøen blir "svart" d.v.s. småkrusninger på ellers flat sjø, er det bare å reve

så fort du bare makter.

Jeg har blitt brekt ned med bare lite genoa oppe (rakk bare å reve storseil),

og dette skjer fort.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Guest whiteweather

[

:sailing:

 

Forholdsvis sjelden med skypumper. Det gikk et par i samme periode inne i Ryfylke rundt Sjernarøyene. Ser du skriver "nedslag"... det er jo forsåvidt det, men rotasjonen skaper en sugeeffekt som drar vannet opp av sjøen. Dvs at grunnen til at vi i det hele tatt ser den er at vanndamp blir sugd opp for så å kondensere slik at den blir synlig. Det pussige er jo at den blir synlig øverst først. Selv om det altså er vanndamp "hentet" nedenifra.

Vindhastigheten i de Skandinaviske når sjelden opp "mer enn" rundt 32 m/s, altså orkan. Uansett ikke noe særlig å bli truffet av skulle en tro..!! :yesnod:

 

 

 

21:28:35]På vei hjem fra sørlandet i månedsskifte Juli - August så vi denne skypumpen rett vest for Obrestad fyr på Jærkysten.

 

Jeg gikk 2-3 nautiske mil fra land og jeg anslår skypumpen til å være 3-4 nautiske mil fra meg igjen. Vi kunne se nedslaget 'hitenfor' horisonten.

 

Spruten stod skikkelig, synes også på bildene om man ser nærmere etter.

 

Hadde kun digitalkamera med 35mm objektiv for hånden - den virket mye nærmere i virkeligheten enn hva bildene gir inntrykk av.

 

Skypumpen vokste ned fra skyen og raste rundt en fem minutters tid før den trakk opp i skyen igjen.

 

Planen - om den syntes å komme mot oss - var å ta ned seil, la motoren gå, sette en kurs 90o på skypumpens kurs på autopiloten, gå inn og skalke lukene. Den forsvant imidlertid før den kom overhengende nær.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Danskene kommer til å få juling i natt! Se på været som er spådd i løpet av natt til torsdag - 18.11.2004 -  Godt man ikke bor på vestkysten av Jylland, akkurat nå, og skal ut for å trekke ålerusene......   :eek:

 

Bilde Sakset fra DMI: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

Bilde

 

Bilde

 

 

Udsendt af DMI, den 17. november 2004 9:58 lokal dansk tid

 

Der forventes storm med vindstyrke op til 25 m/s ved den jyske vestkyst fra ca. midnat og senere på natten over Kattegat og Storebælt med kyster og sidst på natten også ved Bornholm.

I forbindelse med stormen kan der forekomme vindstød af orkanstyrke, op til ca. 33 m/s.

Over land vil der stedvis blæse ca. 20 m/s med vindstød af stormstyrke, op til ca. 25 m/s. I løbet af torsdag formiddag vil vinden aftage med begyndelse ved Vestkysten, og stormen vi forlade Bornholm først på eftermiddagen.

 

Der er varsel om forhøjet vandstand ved den jyske vestkyst. Ved højvande i morgentidlig kl. 6 ventes vandstande på 3.5-4 m ved Vidå, samt 3-3.5 m ved Esbjerg og Havneby. Ved Hvide Sande, Thorsminde og Thyborøn ventes vandstande op til ca. 2 m.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og her på østlandet er det begynt å snø, se radarbildet over nedbøren kl. 1700

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...