Jump to content

Aluminiums-vinkellister rundt vinduer


ArvidKa

Recommended Posts

Vår DRACO 2300 1980 mod. har fått nytt interiør i kabinen:

Vekk med teddyforet og inn med hellimt, skumpolstret skai. Det ble riktig fint.

Det gjenstår imidlertid å få til en avslutning av skaien mot vinduene innvendig. Planen er å få tak i

aluminiumslister som en L-vinkel, henholdsvis 10 mm og 15 mm.

 

Denne vil dekke skaien og gi passe klem mot vinduspakningen-. I denne veteranbåten er det kun rette linjer, heldigvis.

MEN: Hvor får jeg tak i så smale profiler i eloksert aluminium? Jeg har spurt på båtbutikker, hos glassmestre osv. uten å finne det jeg jakter etter.

Vil helst ikke bruke simple plast vinkelprofiler.

Kan noen hjelpe? Bor i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette kan hjelpe men jeg hadde tatt kontakt med et blikkenslagerverksted for å høre om de kunne hjelpe eller hadde noen ideer.

Tøllefsen båt A/S i Lyngen Kommune bygger alubåter kan være at de kan hjelpe med adresse etc. , de er ihverfall servicevennlig.

 

Du får ha lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med en glassmester.

Men dere har vel ett stållager på den kanten også vil jeg tro, de kan nok helst sikkert hjelpe deg.

 

 

Norsk stål og Vestfold Jernlager har nok profiler i den størrelsen du spør etter, men de holder jo til i Vestfold da

Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter det samme selv. Samme bredde også.

Har ikke sett at de hadde slike på Biltema.

Bare en tanke som slo meg, vet ikke om det er mulig:

Ser at listene har 2 spor på den brede siden. Kanskje bryte av her på en eller annen måte slik at du får riktig bredde?

 

Skal ta meg en tur til BT og sjekke en dag.

Listene mine skal brukes på dørken.

Link to post
Share on other sites

har brukt disse listene på dørken i forskjellige båter og funker utmerket.

Husk å kaste skruene som følger med og bytt med f.eks messingskruer, de som følger med blir svarte og stygge iløpet av kort tid. Lista er forholdsvis seig å bryte så vet ikke om det lar seg gjøre så lett, men kan selfølgelig splittes i to med egnet verktøy.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

:flag: Løsningen ble meget enkel og lå snublende nær mitt bosted her i Stavanger:

Etter en telefonrunde ble jeg tipset om MESTER BLIKK i Stavanger (Hillevåg, nær Kilden) og jeg ble hyggelig mottatt av Rasmussen, som på strak arm laget en prøve til meg: Han fant en 2 mm natureloksert aluminiumsplate, kappet av en 25mm bred stripe på 250 cm lengde, som de bukket 90 grader til 10/15mm L-list.

Prøvde denne i båten, perfekte mål for meg!

Jeg ringte tilbake og etter noen timer var 12,5 meter list klar for levering! Total kost: Kr. 200,-!!

Takk til Rasmussen på Mester Blikk AS og til alle på forumet for gode råd.

Se bilder

 

utgangspunkt.jpg

 

 

 

ferdig.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
  • 11 måneder senere...

Ett år er gått.  Dumpet tilfeldig oppi min gamle tråd...

Jo, jeg boret en rekke hull og forsenket skruehullene for 9mm lange rustfrie (A4) skruer fra Biltema.  Har ikke båten her og kan derfor ikke ta bilde idag, men det ble veldig pent og ordentlig!  Planen i år er å skru de av igjen for å legge i en stripe Tec7 og så re-montere.  Har en liten lekkasje av regnvann som jeg ikke finner ut av.  Og gå over gummilistene utvendig med Capt. Tolley’s krypestoff mellom glass og gummilist.

 

MEN nå har jeg oppdaget at min utmerkede Byggmakker i Hillevåg, Stavanger (Sørbø Trelast) selger ferdige alu vinkellister i rette mål, i et stort utvalg forøvrig.

Bedre sent enn aldri å svare, beklager...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...