Jump to content

Vedlikehold og smøring av riggen


Sydvesten

Recommended Posts

Mener å ha lest i Seldan manualen om vedlikehold av blant annet rullemast og genoa. Er det noen som kan komme med gode tips angående hva man bør passe på med tanke på nødvendig vedlikehold. Hva er fornuftig å bruke til å smøre diverse bevegelige deler.

 

Har foreløpig ikke gjort noe spesielt, men ser for meg at det sikkert ikke er så dumt med noe forebyggende vedlikehold av riggen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Burde vel ha bestemt meg, men har ikke gjort... Dette kan jeg ikke noe om...

Hvor får jeg tak Holt Pro-Lube... skal en tur til tigerstaden i morgen for å hente en gummibåt med motor, så jeg kan jo stikke innom en pusher på veien og svi av noen noen kroner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er jo noen smørepunkter på rullestagene med merker der man skal sprøyte inn grease. Jeg brukte bare noe vanlig jeg hadde liggende og en sprøyte fra apoteket. Godt mulig det finnes noe eget selden-stoff som er bedre.

 

Innbiller meg ellers at biltema har en masse spennende spraybokser med diverse smøremidler som burde egne seg i båt?

Link to post
Share on other sites

kan du smöre på, på vegen ned efter antennmontaget...... :smiley:

Huff, ikke si det.. driver ennå på med planlegging av operasjon mastetopp

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bavaria + Biltema = sant? :wink:

Det er nok heller snakk om denne hersens masten som passer best sammen med andre svenske "kvalitets" prudukter fra blant annet Biltema, Clas O, Ikea, Volvo Penta og sikkert noen båter produsert på en holme litt nord om Gøteborg. Det er nok en sammenheng her ja, det meste svenske har nok god Biltema kvalitet, så der er vi enig.

 

BYB, BMB og BMW har også mye felles, som kvalitet, "kjøre"glede, "kjøre"egenskaper, flott utseende.

 

Noe er svensk kvalitet på sitt beste som Biltema, ikea Clas O, noen seilbåter og mellan øl som smaker som dårlig oppvaskvann.... Noe er Bayersk tysk kvalietet, gjelder gjerne biler, båter motorsykler, øl, osv.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... Noe er Bayersk tysk kvalietet, gjelder gjerne biler, båter motorsykler, øl, osv.

det byggs bra tyske båter oxo.....men det varvet ligger oppe i Kappeln nord Kiel o ikke langt syd i en havreåker :wink:

 

(har tyvärr tappet bort navnet :headbang: ...men båterne minner litt om Vindö......)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

skal en tur til tigerstaden i morgen for å hente en gummibåt med motor, så jeg kan jo stikke innom en pusher på veien og svi av noen noen kroner

 

hva slags jolle endte du opp med ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hva slags jolle endte du opp med ?

Suzumar 310 VIB med 6hk Suzuki 4 takter, kjenner ikke til denne VIB saken, men det er dyp høytrykks v-bunn... og den veier 32kg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ta å kjenn på Furlexen din, sjekk om den "sviver" bra. Det er et eget smørehull på den. Ta av de svare lokkene på masten

din og sjekk hvordan det står til. Kjenn samtidig på rullestor at den kjennes stram ut. Da slipper du krøll med rullestor.

 

Samtidig når du er i toppen, eller har sendt opp gasten SKIFT TIL LED pære. Da har sikret deg.

PS Med så ny båt Sydvesten, sjekk om ikke Furlex-greasen ligger ett eller annet sted i båten. Fulgte med noen tuber.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bavaria + Biltema = sant? :

 

Mja...er vel en del fellestrekk mellom biltemaoljediskusjonen og bavariadiskusjonen.

 

Fint for dem som føler seg som lure, rike og kloke mennesker fordi de styrer unna nevnte produkter. Selv blir jeg fornøyd hver gang jeg oppdager et nytt biltemaprodukt jeg kan bruke ombord. Men hageslangekoblingene til tema er noe dritt og kostet meg litt bannskap i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Merker at storseilet kan være litt tungt å rulle ut ved belastning av seilet grunnet at rullevognen i bommen mangler litt smøring... Er det noen som har gode tips om hvordan dette kan smøres på en enkel måte... skulle gjerne hatt en skvett grease og smurt litt der... For de som ikke er kjent med hvordan dette er så er det en liten vogn med fire hjul som ruller frem og tilbake i bommen i et T-spor... Det er ikke snakk om de helt store mengder med grease som skal til, men kunne gådt tenkt meg å fått dette fordelt litt over hele bommens lengde...

 

Nogen som har noen erfaring eller gode tips her... er greit at dette er i orden til ferien som starter om drøye 14 dager

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merker at storseilet kan være litt tungt å rulle ut ved belastning av seilet grunnet at rullevognen i bommen mangler litt smøring... Er det noen som har gode tips om hvordan dette kan smøres på en enkel måte...

Vogner, skinner og sleider bør smøres med teflonspray. Grønn boks hos Swang til høyre for disken. Hold ellers vogner, skinner osv. langt unna olje, grease og andre fett- eller hydrokarbonbaserte produkter. Disse har en tendens til å danne en litt stiv og seig masse når de kombineres med saltvann, og få motsatt effekt av det du ønsker.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Ja...dette var jo konstruktivt som vanlig.

 

Har tidligere bedt folk kommed med praktiske erfaringer med rullestorseil og historier fra virkeligheten om at dette låser seg under belastning eller ellers. Ikke fordi jeg er hellig overbevist om at dette ikke kan skje men er rett og slett interessert i å finne ut hva som kan skje og hvordan man unngår eller løser det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seil flere båter med rullestorseil og det går i hovedsak bra, men vi leide en Elan med rullestor i Hellas for noen år siden. Seilet var svært vanskelig å få både inn og ut, og winsh måtte til. Vi tok dette opp med charterfirmaet og de beklaget og innrømte at det var manglende vedlikehold fra deres side.

Slik jeg forstod det så er det i første rekke saltavleiring i rullesystemet som er problemet. Nøye og ofte spyling med fersvann var løsningen i følge firmaets representent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...