Knut Baltic Startet 10.Mai.2007 Del på Facebook Startet 10.Mai.2007 På min Scand Classic 25 som jeg kjøpte i fjor sommer har jeg et Hurth HBW 5 gir som jeg mistenker kan ha fått feil olje. Hurth skal ha ATF olje som er ganske tyntflytende. Siden jeg har problemer med å få båten i gir og særlig ved skjalting frem og tilbake er jeg nå kommet til at dette kan være en årsak. Spørsmålet er, hvordan får jeg tappet ut den gamle oljen godt nok dersom det stemmer at det er vanlig girolje på? Og hvordan kan jeg verifisere at oljen er feil? Må jeg starte opp og la motoren gå for at oljen skal bli mer tyntflytende først for så å skifte på vanlig måte? Må jeg i tillegg gjenta prosedyren med ATF olje 1 eller flere ganger? Takknemlig for tips og erfaringer! Hilsen Knut Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) Det kan være en årsak, men det kan likegjerne være feiljustering av gearvelger/vaier eller at lamellene i kassa må byttes. Min gearolje er rød, men det kan nok variere. Husk at det ikke skal overfylles olje, viktig med rett mengde. Du kan tappe av oljen og fylle opp med diesel og la dette stå en 30 min, deretter bytter du med riktig olje. Det er tappeplugg under gearet og påfylling med peiling på toppen. nivået skal være ved streken på pinnen maks. Søk på Hurth gear her, hadde et problem med mitt Hbw 100 som jeg fikk endel gode tips på. Jon Redigert 10.Mai.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Mai.2007 Del på Facebook Svart 10.Mai.2007 (redigert) Ville nok ikke flushet med diesel. Tapp av gammel olje og fyll opp med white spirit.Start opp og la motoren gå et halvt minutt. Tapp av og la det få tid til å renne mest mulig ut. Stikk blåsespiss nedi påfyllingen og blås ut det meste med trykkluft gjennom bunnpluggen. Ta to oljeskift med korrekt olje. Vær obs på at white spirit med liten tilsats av olje er dårlig smøremiddel så du må begrense kjøringen til tomgangskjøring med gearet i fri. Redigert 10.Mai.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GA-Vo Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Dette er ein gamal tråd, men eg har eit spørsmål når det gjeld Hurth HBW5. Eg har ei Hurth kasse i båten min, sjølv om eg ikkje er sikker på om kva for kasse det er, men sidan denne ofte vart brukt saman med Watermota Sea Panther, så reknr eg m ed at det er Hurth HBW5. Av og til går den ikkje i gear. Eg tar den då ut igjen tilbake, og då går den vanlegvis i gear. Den dett aldri ut av gear når eg går. Eg har nyleg lært at oljen skal sjekkast utan å skru til toppa. Eg må difor sjekke oljen på nytt, då eg kanskje har for lite olje i. Eg reknar likevel ikkje med at eg er under minimum, så problemet har nok ikkje med oljenivåtet å gjere. Dersom det har med justeringa av hendelen å gjere, - skal eg gjere overføringa lenger eller kortare? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.