jig Startet 10.Mai.2007 Del på Facebook Startet 10.Mai.2007 (redigert) Jeg lurer på om noen kan gi meg et godt svar. Jeg har hatt min Suzuki 50, 4-takter liggende hos en (håpløst useriøs) båtforhandler i ca 14 dager. Da den ble hentet viste det seg at den var lagt ned på feil side, selv om det tydelig var merket hvilken side som skulle ned. Hvilken skade kan ha skjedd? Det står jo i instruksjonsboken ettertrykkelig hvilken side den skal ligge på, likevel ble det gjort feil hos forhandleren... Håper noen kan svare - og så håper jeg det ikke blir dyrt..... Har ikke prøvd å starte motoren nå ettersom jeg venter på ny båt. Redigert 10.Mai.2007 av jig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Oljen vil jo da renne fra bunnpanna og til andre steder. Så lenge den ikke blir forsøkt startet i denne tilstanden så er det vel neppe så mye som skjer. Hvis den blir satt riktig vei og får stå slik noen dager , så skal jo oljen renne tilbake. Sjekk med importør for sikkerhets skyld, du er sikkert ikke den første som har vært utsatt for slikt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hydrox Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Olje på toppen av stemplene kan gi vannslag og knuste stempler, ødelagt topp og bøyde staker. Ta ut pluggene og skjekk om det er olje i sylindrene. Kjør gjerne maskinen litt på starteren med pluggene ute. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Monterte i går ein 150 hk Suzuki 4 takter. Den kom som ny og det var da IKKE olje i motor siden den ikke har godt av å ligge med olje i panna. Forøvrig kommer dei fleste motorer uten gir olje også. For ein flott motor den suzukien er. Lydløs. Vannpumpa til ferskvannet ombord i min båt bråker meir enn den der.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ok67 Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 I manualen til min Suzuki 40 hk (som er nesten identisk med 50 hken) står det at den ikke skal lagres liggende uten at oljen tappes av først. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Hvordan er det når motoren er tiltet opp da? Gjelder dette småmotorer også (4-takt)? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ok67 Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Tiltet opp er helt greit. Den bør tiltes opp for å redusere tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Leste litt i manualen på Thailandske Suzuki 6hk som er pakket ut i dag og ikke startet ennå. Der står det intet om at oljen skal tappes av ved lagring, men den den skal kun ligge på en bestemt side.. Regner med at dett vil gå bra siden jeg ikke har planer om å tappe av oljen hver gang jeg kaster montoren ned i skottet under sittebenken for lagring... Dette er nødvendig fordi vi sliter med enkelte som ikke skjønner forskjell mitt og ditt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tintin Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Hvordan er det når motoren er tiltet opp da?Gjelder dette småmotorer også (4-takt)? Det er de naturlig nok designet for å tåle. Mange av motorene kan sågar tiltes nesten helt opp selv om de er i gang - for kjøring i veldig grunt vann. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Seilaren Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Jeg må svinge motoren min 90* for at den skal kunne bli tiltet helt opp. Da er det jo nesten som at den "ligger" når den er opptiltet. går det også bra? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Saltværingen Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Hei! Ser at det her har vært diskutert et tema som er aktuelt for meg. Er i ferd med å gå til innkjøp av en 7 år gammel 50 hk Yamaha 4-takt. Denne har vært lagret i et år liggende på siden (riktig side), uten at oljen er tappet av. Jeg har gått ut fra at dette ikke kunne skade motoren, men er jo nå begynt å lure. Er det noen som mener dette kan ha ført til skade? Og er det noe spesielt jeg må gjøre før jeg tar den i bruk? Har selvasgt tenkt å bytte olje. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Tar opp en eldgammel tråd. Ser dette er for 4 takter men lurer på om det er noe forskjell på lagring på 2 og 4?Jeg skal ned til mandal og hente en påhengsmotor jeg har kjøpt i morgen, det er en 2takter yamaha 9,9 98 modell.Kan den legges ned eller stables på noen måte liggende? Snakk om en kjøretur på ca 3,5 time max Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Janoho Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 På en 2 takter har det ingen relevans. Legg den på siden som passer best Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Heisann, drar opp en gammal tråd her. Har nettopp fått i hus en yahama 9,9FMH firetakter. Når den ble hentet viste det seg at selger har hatt den liggende på feil side. Jeg har foreløpig bare satt den opp i stativ og skrudd ut pluggene som det var olje på, og prøvd å dra motoren rundt med disse ute. Det jeg lurer på er hvor lenge den må stå slik, og hvordan vet jeg når det vil være trygt å prøve å starte den? Er det uproblematisk at dette har skjedd? Jeg har ingen garantier for at den ikke har vært prøvestarta med olje på avveie, grunn til å være skeptisk, eller er dette en bagatell? Motoren skal angivelig være en 2012 eller 2013 modell men selger visste ikke helt. Er det en grei måte å finne ut av det på? Er det de to siste talla av en lenger kode på den sorte klistrelappen nede ved "festebraketten". Grønn på dette, så glad for svar :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Torsen67 Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Står ikke årstallet på det runde merket som er banket inn i motorblokka? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Kjøpte ny Mercury 3,5 HK 4 takter til jolla for en måned siden. Det står merke "this side up" på motsatt side av gasshåndtak. BestMarin fortalte om en kunde som gjentatte ganger la motoren på feil side under lagring. Følgende var 3 timer service for å rense motoren for der olje ikke skulle inn. Motoren jeg har skal transportes stående og ev. lagres liggende på "riktig" side. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Frem til og med 2005 hadde yamaha en bokstav som anga modellår. Etter det har de som flere andre valgt å fjerne modellår, men heller merke om den er en endring eller ny modell. Således er det salgsdato som ny som gjelder forutsatt at det ikke er modellendring. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
godthaab- Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Takker for svar folkens! Men kan noen svare sikkert på om dette er et forbigående problem som tyngdekraften ordner opp i etter å ha stått riktig vei noen dager. Eller må den på service? Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Geb Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Jeg har hatt en 6hk Mercury 4-takter liggende i boden noen dager nå. Lagret på rett side med rorkulten ned. Bør den stå en stund på akterspeilet før jeg forsøker å starte den? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Vil du sikre deg maksimalt sveiver du forsiktig på svinghjulet, ingen unormal motstand og du kan starte den. Vil du være ekstra ekstra forsiktig skrur du ut tennplugg og drar godt i snora noen ganger, kommer det ikke ut olje så er du helt trygg... start opp og kos deg utpå... (etter å ha satt inn tennplugg igjen...) Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 1 hour ago, dieselfan said: Vil du sikre deg maksimalt sveiver du forsiktig på svinghjulet, ingen unormal motstand og du kan starte den. Vil du være ekstra ekstra forsiktig skrur du ut tennplugg og drar godt i snora noen ganger, kommer det ikke ut olje så er du helt trygg... start opp og kos deg utpå... (etter å ha satt inn tennplugg igjen...) Takk for ryddig svar. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Finner mange ulike svar på nett når jeg søker på transport av firetakter. Klistremerke på Hondaen er ikke til å bli helt klok på, men hva tror forumet om denne måten å transportere firetakter til service. Tenker den står i omtrent samme stilling (kanskje ikke så mye tiltet opp) når den står opptiltet på seilbåten til vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) En 9,9 HK skal legges slik Tror du bør sjekk hvor olja er havnet. Samme for en 20HK Redigert 26.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TideRace Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Mine Honda 2,3hk og Honda 6hk skal ligge på siden, altså motsatt side av styrearmen. Det er eneste "godkjente" stilling hvis den skal legges ned. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Roger jo skrev 24 minutter siden: En 9,9 HK skal legges slik Tror du bør sjekk hvor olja er havnet. Da har jeg lagt den ned på motsatt side av styrearm. Den har ikke blitt lagt ned på motsatt side, og sto vendt litt mot "korrekt" side slik den sto. Litt rart at ikke olja havner på feil sted når motoren er opptiltet. Den kan tiltes ganske rett opp og legges da litt over på en side. Er dette noe jeg bør la serviceverkstedet se på, eller oppdager de raskt om oljen er på feil sted? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.