Jump to content

Arendal - Stavanger med Båt


Nemi!

Recommended Posts

Hei

 

På tirsdag den 15 mai er dagen endelig her. :flag: Vi skal hente ny båt på Scand Fabrikken. :flag:

 

I utgangspunktet var det planen at vi var to båter som skulle gå sammen til Stavanger.

Slik blir det ikke da de andre fikk beskjed igår at deres båt ikke var ferdig, og vil heller ikke bli det før måned

skifte mai/Juni. :headbang:

 

Vi har nå bestemt oss for å gå alene :blush: MEN håper nå at noen har gått dette strekket før og kan komme

med gode tips. Båten er en Scan Baltic.

 

Regner med at vi drar fra fabrikken ca kl.1400. Regner å gå noen timer for så å legge oss i en havn for overnatting.

Starter så tidlig neste morning for så å gå direkte til Stavanger. Har lest er at det er smart å ringe Fyrvokter på Lindesnes før vi legger oss utpå.

 

:yesnod::yesnod: Alle tips motta med STOR Takk. :yesnod::yesnod:

 

Eller er vi så heldige, at det er noen andre her som også skal gå dette strekket på samme tidspunkt som oss. he he :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at dette er en seilas på omlag 160 nm.

 

Jeg vet ikke hvilken Scand båt du skal hente.

 

Dersom den er helt ny må du jo kjøre inn motoren(e) med variabelt turtall i forskjellige tidsintervaller.

 

Båten vil nok være "lett" - i betydningen lite ferielast.

 

Dersom du seiler med snitt på 16 knop er du hjemme etter 10 timer.

 

160 nm er ingen spesiell lang dagsetappe med ny motorbåt - men jeg ville nok brukt noe tid på planleggingen.

 

Det er fantastiske muligheter med navigering på racon på denne turen.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har gått denne strekning en del ganger, både sommer og vinter - og det jeg alltid har gjort er å ringe Lindesnes fyrstasjon og Lista fyrstasjon i god tid før du kommer til Lindesnes. Har erfart at det er greit å ringe begge - og deretter ta en konklusjon etter samtalene, siden det har vist seg at informasjonen har vært noe forskjellig.

 

En annen ting er at jeg anbefaler deg at du går minst 15 nautiske fra land. Høres kanskje merkelig ut, men tro meg, det er det ikke! Blåser det opp har du mye roligere sjø der ute.

 

Jeg har ofte overnattet i Mandal, deretter dratt derfra grytidlig (skumringen) - er ofte rolig sjø da. Er greit å komme forbi Lindesnes og Lista på formiddagen. Hvis det blåser opp er Egersund en grei plass og stikke innom.

 

Her er noen viktige nummer i hvertfall jeg har liggende på mobilen i tillegg til VHF'n som jeg selfølgelig har ombord:

 

Lindesnes fyrstasjon: 38258851

Lista fyr: 38397776

Nødnummer: 120

Redningsselskapet: 51974365

hovedredningssentralen: 51517000

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:smiley: Vi kom hjem 16. mai kl. 18.00. :flag: Turen gikk fint, men det ble en kortere tur tirsdag enn planlagt pga. for mye sjø. Derfor ble første ankring lagt til Lillesand. Fin havn. Tiden ble brukt til å gå gjennom båten, og kikke i skuffer og skap. Vi er kjempeførnøyde. Det ble også inntatt anker dram som smakte fortreffelig etter en lang dag. :drink:

 

Vi startet så morningen etter kl. 0545. Sjøen var grov, men det gikk greit da vi la oss langt utfra land.

 

Båten ligger nå i Lundsvågen (Hundvåg), og bare venter på at vi skal komme oss utpå igjen...........men været sier ikke akkuratt at det vil skje i helgen. :cryin:

 

Så nå sitter vi her og ser ut vinduet på båten som venter på oss, og som sammen med oss skal gi oss mange kjekke turer i Ryfylke. :flag:

 

Båten har også fått navn idag..........og navnet ble NEMI..........det er navnet på hunden vår som er en Engelsk Cocker Spaniel 2 år (som er stødig, trygg, stabil, omgjengelig og rett og slett snill og grei) :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...