Jump to content

Nr 1 diesel tilsetning lurium eller?


jutul

Recommended Posts

Kjenner ikke til nr 1, det har vel et fabrikasjonsnavn i tillegg til nummeret? :confused:

 

Jeg har brukt Hammerdown som tilsetting i dieselen i flere år nå og den har svart til forventningen. Dette er jo et stoff sim mange her på BP har brukt. Søker du på Hammerdown her på BP så finner du mye skrevet om det.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Den unike bensinen Shell V-Power er utviklet for å få motoren til å yte sitt beste og gi kjøretøyet ditt maksimal ytelse og bedre akselerasjon når du trenger det.

---

Etter omfattende forskning og testkjøring lanserte vi i 2005 Shell Diesel Extra, en ny generasjon diesel som gir bedre motorpleie til samme pris

• En ny generasjon diesel utviklet av forskere hos Shell

• Bidrar til å holde motoren fri for avleiringer

• Utviklet for å beskytte motoren mot korrosjon

• Resultatet av omfattende testkjøring

• Anbefales for alle typer dieselkjøretøyer

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis de hjelper så mye mot ditt og datt så ville drivstoffprodusentene tilsatt det som del av produksjonen.

Nei. Det ville de ikke.

 

Bly ble tilsatt bensin av produsentene tiltross for at etanol gjør samme jobben bare mye billigere og mer miljøvennlig, faktisk kan man redusere andelen bensin og erstatte denne med etanol (som er mye billigere) med stort hell. Men bly ble valgt for dermed kunne oljeselskapene kontrollere og selge drivstoff uten konkurranse fra brennevinsprodusentene.

 

Så fikk de manipulere og bestikke myndigheter og bilprodusenter til å tale blyet sak...

 

Så - om drivstoffprodusentene tilsetter noe er det ikke for å spare forbrukerne for penger...

Link to post
Share on other sites

Bly ble tilsatt bensin av produsentene tiltross for at etanol gjør samme jobben bare mye billigere og mer miljøvennlig, faktisk kan man redusere andelen bensin og erstatte denne med etanol (som er mye billigere) med stort hell.

 

Meget interessant. De multinasjonale oljeselskapene er jo ikke spesielt kjent for å ivareta andre interesser enn sine egne.

 

Kan man bare bytte ut blyet med etanol ville jo miljøet bli betraktelig spart etter min mening. Men er ikke blyet borte fra bensinen allerede?

 

Hva gjør forresten etanolen sammenlignet med bly i bensinen? Såvidt jeg erindrer så ble bly tilsatt for å forhindre banking og ukontrolert tenning i motoren.

Link to post
Share on other sites

Vet at det var noe slikt som det skisseres her i usa på 50-60 eller var det 30 tallet? en gang tror jeg, de visste veldig godt at de kunne blande inn etanol men valgte og bly for og holde nye konkurenter unna. Ble vist lobbyert mye og enden på visa var at de vant frem.Var et program på tv for et par år siden som fortalte om dette.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg erindrer så ble bly tilsatt for å forhindre banking og ukontrolert tenning i motoren.

 

Trodde bly ble brukt fordi eldre motorer trengte det for smøring av ventiler?

Opprinnelig ble etanol tilsatt for å stoppe banking, så kom de på hvor mye mer penger kunne ligge i bly. DERETTER fikk de motorprodusentene til å si "bruke bly for å smøre ventiler", men blyet er egentlig tilsatt for å hindre "banking".

 

Omsider - ble blyet faktisk ansett som den giften det er, og nå er etanol på vei inn igjen...

Link to post
Share on other sites

I det engelske tidsskriftet Practical Boat Owner nr 484, april 2007 er det en test av denne type stoffer. De anbefaler 2 stoffer hvor det ene visstnok er på markedet i Norge. Du finner muligens noe på deres link som er: http://www.pbo.co.uk. Temaet er "diesel bug" - the ultimate test!

Jeg selv bruker Hammerdown og har meget god erfaring med det.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne diesel-linken, får det meg til å tenke på noe jeg leste i bladet "anlegg og transport" for fem-seks år siden. En kar hadde kjøpt en Mercedes Unimog ( den ultimate 4x4) i Sverige, og imp. denne til Norge. Under prøvetur i Sv. og på veg hjem , var toppfart ca 80 km/t. Etter en stund hjemme i furet værbitt, sank toppfart til 70-75 km/t. Tok bilen tilbake til forhandler i Sverige. Her fylte de ny diesel. og toppfart var igjen 80 ! Prøver av diesel både fra Sv. og No ble labtestet, og sef. var den norske dieselen ikke i nærheten av det cetantallet bilprodusenten oppga i instruksjonsbok. Det var den gang, hva som senere har skjedd vet ikke jeg.

 

Vi er kritisk til mye av det vi handler; mat , klær , maling osv. For ikke å snakke om båtlakk , voks , bunnstoff etc.

 

Men hvor mange vet hva de får i bensin-/dieseltanken hver gang ?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...