Loddebåt Startet 11.Mai.2007 Del på Facebook Startet 11.Mai.2007 Hei, jeg har tenkt å lage noen nye tilfar til min loddebåt - og i den forbindelse lurte jeg på hva som er beste tresorten å bruke til den slags? Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Men hva er resten av båten laget av? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 (redigert) Heter det tilfar i Rogaland?? i hordaland mener jeg vi kalte dem tiljer Tror de vi brukte var i furu og de var malt Redigert 11.Mai.2007 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Heter det tilfar i Rogaland?? i hordaland mener jeg vi kalte dem tiljer Tiljer heter det på østlandet også..... Sitér dette innlegget Link to post
Loddebåt Svart 11.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Jeg er ikke sikker på tresorten som ble brukt når de bygget den. Det er forresten en Askvig 19" loddebåt - rundt 50 år gammel. I min oppvekst med trebåter ble de kalt "tilfar", eller "tefar" på dialekt. Jeg tror det blir brukt Furu på den slags, men er ikke sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Da må vel kjerneved fra furu være det beste. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Hei, furu er et velkjent båtbyggermateriale men trenger puss og stell. Jeg ville ha prøvd sibirsk lerk som er svært sjøvannbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Flott at du vil gjøre ting på den opprinnelige måten! Det er høyst sannsynlig furu som har vært brukt; det var nemlig en grei måte å bruke opp korte ender og biter som man hadde til overs etter å ha kappet de lange båtbordene i riktig lengde. Jeg er født og oppvokst på Karmøy og der kalte vi det for "tiljer" - og jeg må innrømme at "tilfar" klinger litt fremmed i mine ører . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Loddebåt Svart 11.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 For og rette litt på meg selv her så betyr vel egentlig tilfar - "det løse utstyret i båten", men i Ryfylke der jeg kommer fra har vi egentlig kalt "tiljene" for tefar, men som egentlig da er feil..., men men vi innante e jo litt spesielle så.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.