Jump to content

Daycruiser, hva er greit å ha i båten?


Beckham

Recommended Posts

Har en såkalt daycruiser, og jeg lurer på om noen har en sjekkliste over hva som er greit å ha i båten ??

Eller gjerne kom med forslag.. :sailing:

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Sjekkliste.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Sikkerhetsutstyr blir det skjelden for mye av:

-brannteppe

-førstehjelp

-vhf

-kompass

-kniv

-flyteredskaper

-drivanker

 

Kart, sjøveisreglene (som er påkrevd), tauverk, dregg + + + +

 

Under dørken kan du ha:

Pils

Vin

Champagne

Wiskey

og i grunn mye annet flytende.

 

Kommer litt an på hva du sikter til...

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navigeringsutstyr som kan brukes også i høye hastigheter...

Hva slags utstyr er dette? Jeg hadde en 20 fots daycruiser en gang. I 20 knop, litt sjø så er det nesten ikke mulig å gjøre noe annet enn å holde seg fast. Hvordan i all hverden skal jeg kunne navigere med kart i den hastigheten? Finnes det virkelig utstyr for dette, så tips meg.

Link to post
Share on other sites

Hva slags utstyr er dette? Jeg hadde en 20 fots daycruiser en gang. I 20 knop, litt sjø så er det nesten ikke mulig å gjøre noe annet enn å holde seg fast. Hvordan i all hverden skal jeg kunne navigere med kart i den hastigheten? Finnes det virkelig utstyr for dette, så tips meg.

Akkurat, kan du ikke lese kartet, så senk farten. Jeg bruker ikke kart i fart i det hele tatt, da stopper jeg opp for å lese dette.Plotter hjelper deg ihvertfall. Den kan leses i fart, dog ikke ubegrenset, men god hjelp er det. Så enkelt er det.

Link to post
Share on other sites

Akkurat, kan du ikke lese kartet, så senk farten. Jeg bruker ikke kart i fart i det hele tatt, da stopper jeg opp for å lese dette.Plotter hjelper deg ihvertfall. Den kan leses i fart, dog ikke ubegrenset, men god hjelp er det. Så enkelt er det.

Jeg stopper og leser kart, navigerer på tomgang osv...men reagerer når du sier at man må ha navigasjonsutstyr som også kan brukes i høy fart. Dermed lurer jeg på hva dette utstyret som kan brukes i høy fart er. Med navigasjonsutstyr så tenker jeg kart, parallell forskyver, passer, blyant, viskelær, klokke, kompass og linjal. Plotter med stor nok skjerm i forhold til fart er selvfølgelig OK om det var det du referete til.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et utvalg redningsvester er kanskje ikke dumt å ha liggende i båten (muligens ikke nevt ennå fordi det er så åpenbart).

 

Ellers:

- En makrellharpe eller to

- Badetøy og badeleker

- Tørt skift (i tilfelle man plutselig bader uten å ha planlagt det)

- Evt. en liten campinggrill (husk grillkull og tennvæske), men ikke engangsgrill

- Kanskje en røykeovn eller noe annet til å ta vare på all den makrellen dere får?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Siden dette er første vår med nåværende båt, må lista baseres på den forrige. Med lista menes det som bæres inn etter endt vinterlagring. Men det blir nok mye det samme, så jeg kan vel se hva jeg husker...

 

Først kommer alle puter og gardiner som har vært vinterlagra inne. Et par ekstra tepper i kabinen i fall slitne unge fiskere blir frosne eller trøtte. PortaPotti må klargjøres og settes inn, husk spesialpapir.

 

Så alt elektrisk som er tatt ut grunnet tyverifare. Ekkolodd, radiofront, GPS, VHF, telefonladere osv.

 

Fiskeutstyr må inn, noen harper og noen stenger, ekstra snøre, sluklås og svirvler, klepp, fiskekasse, skjærefjøl osv. Dusj på badeplattform for å spyle bort blod FØR man kommer på havna sparer deg for mye måkedritt.

 

Sikkerhetsutstyret burde strengt tatt vært nevnt først. Håndlyskaster, nødblinker, redningsvester, gummibåt osv.

 

Pantryet må klargjøres. Rødsprit eller FinFyr, vann på tanken, pulverkaffe, noen kopper og kar inkludert en kasserolle, en vannkjel og ei panne. Engangstallerkner og bestikk er helt greit, men vi bruker plast. Har Zalo stående i båten.

 

Driftsikkerheten må også huskes. Ekstra diesel/ bensinfilter, ekstra dynamoreim/vannpumpereim/servoreim, ekstra propell. En oljeskvett, plugger og reservekanne kan også være kjekt å ha. Om motor er virkelig lunefull, og du sliter med feilsøking, bør du ta med påhengsmotor og festebrakett på de turene du tar før du finner ut av ting. Og nødvendig verktøy for skifte av feks fordelerlokk, plugger etc.

 

En reservemeter med drivstoffslange koster ingenting og tar ingen plass, men du verden den kan bli kjekk å ha. Og husk at det meste kan fikses midlertidig med fibertape, så ikke forlat kaia uten at du har en rull ombord.

 

Til slutt, ikke vei båten før og etter, for da skjønner du hvor mye drivstoff som går med til å kjøre rundt med alt dette utstyret ombord som du aldri har bruk for.

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det meste er vel nevnt, men jeg vbille nok hatt med godt sengetøy, plenty av bøker og parafinlampe. Daycruiser kan da fort bli en liten cabincruiser...og noen ganger er det bare så deilig utpå, at du ikke i verden vil hjem. Så legg i et reservesett med såpe, tannbørste/krem, litt håndle og en 20 liter med vann - du vil sikkert bruke det. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fant raskt ut at en ekstra propell og verktøy til å skifte denne med var lurt. Lett å skifte om en kommer seg til brygge og får hekken inn.

 

Andre ting jeg kommer på som jeg ikke tror er nevnt: Dukkertmaske, stearinlys, mye tau, ekstra dregg, sikringer, tørkerull, ekstra sanitærveske om du har portaporti, stikker, båtshake, vaskebøtter, koster/børster, assortert utval av ledningsrester, skjøteledning, saft, krydder, ekstra rødsprit, litt pose og/eller boksemat, noen kluter til å vaske litt innvendig med og til slutt enda mer tau. Det går rett og slett ikke å få for mye tau :-)

Link to post
Share on other sites

Lista kan fort bli lang,

 

jeg har hatt mye nytte av litt ståltråd og gummimatte til å tette evt. lekasjer.

 

Litt ledning og noen kabelsko kommer ofte godt med.

 

Men alt veier og tar plass - så det er viktig å være kritisk i forhold til hva man tar ombord.

Link to post
Share on other sites

:lol: Ja ....en daycruiser med alt som her er nevnt vil nok vanskelig plane..og vannlinjen må trekkes kraftig opp på skrogsiden. :sailing:

 

Men trådstarter sier ikke noe om han er ungkar, eller om det er utstyr til familien som skal ombord. Om han er ungkar så viser jeg til mitt tidligere innlegg om sengetøy, parafinlampe etc...., men vil da også legge til kondomer. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har selv en 20 foting og det er utrolig hvor mye en får plass til.

Bortsett fra litt deler som er beregnet på innenbordsmotor tror jeg at jeg skal finne det meste som er listet opp her i båten min + en del til.

Kan nevne radio, en ekstra dregg for ekstradreggen :-), en soknedregg, krabbeteiner (sammenleggbare), ekstra puter, våtdrakt, svømmeføtter, luftputemadrasser, dvd spillere, blader og leker, spill og en del til....

I tillegg er vi en familie med to barn så noe må 4-dobles mens det holder med to lekehåver og bøtter :-)

 

Båten flyter enda, men har mistet et par knop på toppfart.

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott at dere engasjerer dere sånn som dere gjør !!! :flag: Vi er flere ombord i båten , fra 7 mnd til 40 år så vi trenger nok det meste av hva som er listet opp fra dere ...

Takker for flotte svar og at de kommer veldig kjapt :sailing: Dette er et flott forum som jeg ikke har sett maken til , fortsett med det !!! GOD SOMMER !!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

- Evt. en liten campinggrill (husk grillkull og tennvæske), men ikke engangsgrill
Joda :yesnod: Bare ta de med hjem igjen :smash:

 

 

Vet ikke om det er nevnt tidligere, men myggmidler

ikke glem Myggmidler.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...