Jump to content

Cummins dieselmotorer....erfaringer


pondoro

Recommended Posts

Har relativt lang yrkeserfaring innen drift og vedlikehold av diverse Cumminser i denne størrrelsen og har bare godord å si om dem. Pålitelige kraftpakker i båt. Kan ikke komme på noe generelt negativt. Hvorvidt de er tørste eller ei har jeg aldri tenkt over da arbeidsgiver betaler gildet. Har hørt at filtre og reservedeler er relativt dyre, men det er sjelden noe ryker, og filtre skifter man vel neppe hvert år om en ikke må med en slik motor i hobbybruk.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Cummins ligger 20 år tilbake i tid, og den gangen var i allefall dette tilnærmet "state of the art" maskiner, riktignok var det V16 maskiner med 1600hk jeg jobbet med.

 

Når det gjelder tørstheten til denne 5,9 literen så slurper den i seg 42 liter i timen på full fart som 230 hester og 89 liter som 440 hester, til sammenligning så slurper volvo Pentas D4-225 i seg rundt 45 liter på full pinne, og D6-435 i seg rundt 83 liter i timen..

 

Så etter hva jeg kan se av disse datene så er det ikke nevneverdig stor forskjell i forbruket her, så det å si at Cummins sin 5,9 liter er spesielt tørst kan ikke jeg se at det er grunnlag for

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel denne motoren som brukes på landeveien i Dodge RAM turbodiesel, om jeg ikke tar feil? Imponerende momentutfoldelse og trekkraft, dog noe tørst.

 

På sjøen har jeg ikke vært borti den.

 

Ser ut som jeg må sitere meg sjøl her, og presisere at den kjennskapen jeg har til denne motoren som "noe tørst" er fra landeveien, og montert i en pickup som veier 4 tonn. Videre tilføyer jeg at "På sjøen har jeg ikke vært borti den".

 

At noen da får for seg at jeg mener denne motoren skulle være tørstere enn sammenlignbare marinemotorer i samme størrelse, for stå for deres regning. Det var hvertfall ikke sånn det var ment fra min side.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Så lenge forpumpen og injektorene er riktig innstillt så vil de nok ikke bruke mer enn andre. Prinsipp og virkemåte på en Steyr er veldig lik Cummins, en av grunnene til at jeg valgte Steyr i båten min. En ekstra vippearm pr sylinder som driver injektor gjør ikke meg noe, Cummins har jo bevist at det duger.

Link to post
Share on other sites

Cummins har jo bevist at det duger.

 

5,9B serien har vel vært på markedet i Norge siden midten av 80-tallet, har ikke hørt annet enn godord om disse brukt i yrkesøyemed.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rene Cumminser er solide saker.

Hvordan det er med Cummins-Mercruiser er vel en annen sak, gode maskiner det og. Men "evighetsmaskin" preget er nok borte i den sammenhengen.

 

 

Det er vel bare navnet som er slått sammen, ikke motorene :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Til tross for alt for liten motor i forhold til størrelsen på denne yrkesbåten, har altså denne 76 hesteren rundet 22tusen timer. Det sier litt om kvaliteten på disse Cumminsmotorene, selv om dette ikke uten videre kan sammenlignes med lettvekterne som benyttes i lystbåtflåten.

 

Skjønner godt at den begynner å bli noe sliten!! :yesnod:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=15&tot=270

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

 

 

Jeg har 2 slike i min båt , er et par utgaver av denne mototren litt avhenig av årsmodell.

 

Mine motorer er fra 1989 og har ca 1000t , disse er mariniseret av Thornycorft et Engelsk mariniserigs firma, men motor stamme fra Cummins.

 

Det er også 2 forskjellige insproytnings pumper på Cummins motorene en rekke pumpe og roterene pumpe (cav).

 

Så til det du bør se etter , vannforbruk , toppene har en tendens til å sprekke hvis de blir varm kjørte , da rett over til nr 2 sjekk temp på motorer ,kjør dem hartdt i hvertfall en 20-30 minutter etter at du har fått de drifts varme, sjekk også at de ikke har forbrukt noe ferskvann.

 

Ellers tror jeg at dette er gode maskiner , jeg ble nødt til å skifte topper på mine da jeg ikke tok disse faretegnene alvorlig da jeg kjøpte min båt.

 

Delene kjøper du direkte fra Usa da er det i de fleste tilfellene en god del penger å hente, komplett ny topp med ventiler koster 750 $ , det blir produsert deler til disse maskinene i Kina og derfor hyggelige priser.

 

Turboene er også verd å sjekke de koster 12500.- +mva , det skal være litt slakk opp og ned på akselen på disse da det er oljetrykket som stabiliserer akselen i turboen, sjekk for skader på blader i turbo.

 

Termostetene som sitter orginalt i disse løser ut på 90* alarmen til vannet går på 93* ikke mye å gå på med andre ord, jeg valgte å montere 89* termostater i mine motorer og det gjenstår å se hvordan dette fungerer til sommeren.

 

Dysene koster 360$ nye , overhaling eventuelle bytte dyser koster 1500.- fra Cummins.

 

Det var det jeg kom på i farten skulle det være noe mer du lurer på om disse så send meg en IM.

 

SES_71 :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stk Cummins 5,9 QSB330 i min båt og er kjempefornøyd med motorene. Cummins går jo for å være en av de beste motorene som er å få tak i (basert på bla. uttalelser fra folk som driver med mye motor til dalig). Gode arbeidsmaskiner som absolutt passer inn i båt. De store rekkesekserne er arbeidsvillige og trekkraftige. De har ikke problemer med å dra mine 12-13 tonn i plan. Forbruk er vel også helt normalt for en båt i den tyngden. Bortimot 80-100l i timen i fartsområdet 23-29 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...