Jump to content

tette åpen Trebåt


Gromgutten

Recommended Posts

Tror nok et søk på forumet vil gi mange gode løsninger.......

 

Men du kan jo komme med litt mere utfyllende info, hvor lekker det ??, er det hull sprekker ??, har båten ligget lenge på land ?? .

 

Hvis båten har ligget en stund på land MEN er uten synlige sprekker eller hull, vil den jo trottne når du setter den ut

( treverk sveller når det blir vått, dette vil igjen tette det meste på en trebåt ( UTEN store hull/sprekker )).

 

Kan ta noen dager før den blir 95 % tett ( INGEN trebåter er 100% tette ), hold derfor båten under oppsikt noen dager, eventuel sett opp et lense system som pumper ut vannet.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker for svar!

 

sorry for at jeg ikke er mester i å finne fram her, men blei medlem for 1 time siden..

 

det lekker, og er hull og noen lengre sprekker, vet jeg må ha lense pumpe osv,

 

men vill tette de størte hull og sprekkene før jeg setter den på vannet for å trutne, den blir vannet og fyllt med vann hver dag nå,

men har ligget på land i 3 år tror jeg.

 

 

-Glenn

Link to post
Share on other sites

Bruk et stoff som heter Farm80 eller farm100, mest brukt er vel farm100. Dette er et stoff som ikke blir hardt som du putter i sprikker o.l. Når treet trutner da tyter dette ut av sprikkene. Visst du bruker noe som blir hardt vil da treet "sprenge" når det trutner.

Link to post
Share on other sites

Du kan ikkje få tatt nokre bilete av desse sprekkene og hola vel? Er mykkje lettare for oss å anbefale kva som er lurast då :smiley:

 

Å bruke Tec7, sika eller liknande til å tette sprekker i trebåt vert vel ansett som fysj og fy og bør helst ikkje brukast :wink:

Til mindre sprekker og hol er jo farm midt i blinken, ettersom dette gjev treet moglegheit til å "leve". Dersom dette er snakk om store sprekker bør du kanskje vurdere å luse. Men sidan det høyres ut som du vil bruke båten no så kan jo lusing vere eit prosjekt til neste år...

 

Eit tips når det gjeldt trutning på land så kan du sette ein vasspreiar under båten, men ikkje FYLL båten med vatn er du snill, for det er den ikkje lagt for å tåle....

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

Smør på med fett, tykt lag og bruk sandpapirremser i hele sprekkens lengde. hjelp gjerne til med en bit maskeringsteip for å holde den på plass.Dette tetter sprekken på samme måte som om du legger papir i sluket i vasken, det hindrer de store lekasjene til treverket trutner. Putt ikke noe som bli hardt i sprekken da blir det verre. Hvis båten er klinkebygd kan du kline asfaltin fibermasse opp under hver bordgang så bremser du vanninntrenging der også. Mindre sprekker kan du bruke rett og slett maskeringsteip over. Etter hvert som du kjører medbaten utover sesongen vil alt dette falle av og båten har trutnet og er tett. HVIS den ikke trutner da har du et større problem, RÅTE.

Lykke til

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

På Lindøya i "gamle dager" (tidlig 80 tall ) hadde vi hver vår en rekke mer eller mindre sjødyktige trebåter såvel oppe til smørning som ut fra vinteropplag, felles sure fix for lekkasjer og klining over drevne nat var en blanding av tjære og kritt, vi varma gryta med blåsepistol så tjæra ble tyntflytende, og blanda inn så mye kritt som mulig.

Funka fint den gang, og sikkert enda og.

Link to post
Share on other sites

80 er for de mindre sprekker - 100 er for noe større.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om dere er 4 unggutter som har kjøpt "et vrak" av en åpen kogg, og skal ha denne "så lenge den flyter - til ølturer, badeturer etc...., og ingen har tanker om å restaurere opp denne?

Da ville jeg spyttet i noen kroner hver seg, og kjøpt inn noen kilo med epoxy og duk, og lagt epoxy på hele undervannsskroget. Da er dere sikret et tilnærmet tett skrog - litt fiks her, litt der, farm her, tec07 der etc. etc...vil aldri gjøre båten tett, med det resultat at dere er helt avhengig av god tilgang på strøm til lensepumpe - og med et sannsynlig resultat at den en eller annen gang vil ligge på bunnen.

 

Epoxy kjøper dere billigst om dere ikke kjøper West System, men kjøp duk for epoxy - ikke glassfiberduk!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...