magnuje Startet 12.Mai.2007 Del på Facebook Startet 12.Mai.2007 Hei, vi er 3 kamerater som planlegger å seile til karibien fra juni 2009. Derfor har vi som smått startet planleggingen og leser alt vi kan komme over om emnet. Skal også delta på en del seilkurs i løpet av sommeren. Da vi ikke har mye erfaring med seilbåter (men båtvant) tenkte jeg det kunne være lurt å starte en tråd her for å høste gode tips fra dere som er født med skip på beina. Det første som skjer, utenom kursing i sommer, er kjøp av båt før neste sommer slik at vi kan ha en sommer for å rigge båten for langtur og trene. Det beste hadde selvfølgelig være å kjøpe en HR 2007 modell eller lignende, men da vi alle enda studerer er dette utelukket. Vi har derfor blitt enig om å begrense kostnadene til den dagen vi reiser til 200.000 hver. Dvs båt, forsikring, utstyr, båtplass 2008 osv. Derfor har vi da 600.000 (inkl båt) til rådighet og jeg har allerede begynt å orientere meg i markedet. Da vi ikke er SÅ gode kompiser at vi har lyst å dele en forpigg alle mann i 14 måneder er et krav at alle har sin egen seng. Dessuten har vi lyst på minst mulig tillegskost som vedligehold og kjøp av utstyr (utenom sikkerhet så klart, her sparer vi ikke). Derfor er det vel greit å kjøpe en båt av kjent merke, slik at reservedeler er tilgjengelig og ikke alt for dyre? Sikkerhet er selvfølgelig i høysete, men vi har ikke tenkt oss til antarktis. Bokomfort er også viktig da man de fleste dager faktisk ligger på svai og slapper av. Hvor fort det går unna under seil er heller nedprioritert. Derfor blir mitt første spørsmål i denne tråden (som sikkert blir lang etterhvert): Noen som har erfaringer med båter med de egenskaper som vi ønsker og som passer kostnadsrammen vår? Jeg fant denne: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...os=4&tot=53 Her hadde vi hatt 100 k til overs til forsikringer og slike ting. Men vet ingenting om egenskapene eller tilgjengelighen på reservedeler. Uansett, lenge til vi skal kjøpe men jeg mener det er lurt å finne ut hva man ønsker tidlig så vi kan sette opp skikkelig budsjett og lete målrettet etter bra båt. Takk for alle inspill! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Fin båt, men dere trenger nok slike ting som vindror og en vind- eller slepegenerator for å lage strøm. Kortbølgeradio er en fordel, redningsflåte er helt nødvendig og EPIRB er et veldig kjekt hjelpemiddel for å korte ned ventetiden i flåten. Stormseil er også ganske viktig sikkerhetsutstyr om dere skal krysse hav. Det er fare for at jeg brukte opp de ekstra 100 båtpengene du hadde til rådighet der... Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Ikke for å ødelegge tråden, men du/dere burde om ikke annet besøke SailNet Vanvittig mye gratis info! God tur! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
magnuje Svart 12.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Takk for svar! Tenker det beste for oss er å gå for slepegenerator+solcellepanel+motor for strøm. Dette tenkte vi å kjøpe nedover på veien så det kommer utenfor budsjettet. Samme med autopilot. Er visst en del billigere i Holland har jeg lest. Har hørt autopilot kan være bedre enn vindror da vi oftest får vinden i ryggen. Redningsflåte og EPRIB er selvfølgelig et must og kjøpes i Norge for 16k+6k. Som nevnt har jeg enda ingen seilerfaring (men får det i løpet av sommeren). KAn noen forkare meg hvorfor et stormseil er sikkerhetsutstyr? Sikkert et dumt spørsmål for dere seilere. JEg tenker at når det er virkelig dårlig vær hiver vel man ut et drivanker og skalker lukene, istedet for å fortsette og seile? Så var det dette med kortbølge radio (MAritim frekvens??). Jeg lurer på om jeg heller går for Iridium satelittelefon. Virker mer praktisk for vårt bruk. Vil dette gå ut over sikkerheten på noen måte? Skulle selvfølgelig gjerne hatt begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 (redigert) Takk for svar! Som nevnt har jeg enda ingen seilerfaring (men får det i løpet av sommeren). KAn noen forkare meg hvorfor et stormseil er sikkerhetsutstyr? Sikkert et dumt spørsmål for dere seilere. JEg tenker at når det er virkelig dårlig vær hiver vel man ut et drivanker og skalker lukene, istedet for å fortsette og seile? Stormseil er mye mindre enn vanlige seil. Red: og har derfor mindre areal. (Dessuten slipper du det derre med å reve og sånn, bytte seil må du dòg) Redigert 12.Mai.2007 av Gielas (see edit history) Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
loffern Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Et strorm-seil brukes når det blåser storm men kan med fordel heises lenge før det, slik at seilasen blir mer behagelig. Dette vil i tillegg holde en viss fart i båten som kan føre til at dere kommer dere raskere til smulere farevann. Redigert 13.Mai.2007 av loffern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Jeg fant denne: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...os=4&tot=53 Jeg hadde litt sansen for denne båten, spesiell planløsning under dekk og prisen er vel ikke så gale heller for en 39 foter.. etter mitt syn Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Synes det virket som en veldig bra båt til den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Jeg hadde litt sansen for denne båten, spesiell planløsning under dekk og prisen er vel ikke så gale heller for en 39 foter.. etter mitt syn Helt enig! Lurer på hvorfor planløsningen ikke er slik i andre båter. Kanskje på grunn av vektfordeling? Synd vi ikke skal kjøpe båt helt enda, for da hadde jeg tatt meg en tur til Nord for å se på den. Men jeg har aldri hørt om merket før. Selv min venn Google svikter ganske mye her. Er dette et problem med tanke på reservedeler og slikt, eller er rigg og det meste av utstyr vanligvis standard fra en stor leverandør? Og hvor mye kjølvekt i forhold til skrogvekt vil dere si det er forsvarlig å ha på en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 (redigert) Helt enig! Lurer på hvorfor planløsningen ikke er slik i andre båter. Kanskje på grunn av vektfordeling? Vil du se en lignende planløsning kan du søke opp Alubat Cigale (også designet av Finot). Dessverre er minste utgave av denne 14 meter. (Personlig ville jeg nok heller satset på en Ovni enn Cigale for denne typen langtur, men jeg har ingen konkrete planer om langtur i egen båt... ennå. Den dagen jeg dukker opp i en svensk havn med en Ovni 455cc som det ikke er betalt mva på er det grunn til å anta at jeg skal på langtur.) Men jeg har aldri hørt om merket før. Selv min venn Google svikter ganske mye her. Er dette et problem med tanke på reservedeler og slikt, eller er rigg og det meste av utstyr vanligvis standard fra en stor leverandør? Comar er ikke bare et godt etablert båtbyggeri, om jeg ikke husker feil var det disse folkene noen av de første som bygget seilbåter av glassfiber. At Comet ikke er noe vanlig syn i den norske skjærgården er en annen sak, og det er vel egentlig ikke så interessant dersom dere skal på langtur. Redigert 13.Mai.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Ovni var fine båter ja! Men sikkert en del utenfor vårt 600k budsjett. Hvordan er dette med å kjøpe båt i utlandet og ikke betale moms? Kan man ha den i Norge en stund da? Da vi ikke er erfarne seilere så vi for oss en sommer med båten før vi drar så vi kan trene litt. Dessuten er det vel ikke mulig å registrere den i Norsk skibsregister uten moms slik at man kan ta pant i båt? Som sagt vil ikke vi gjøre et nytt trekk på båtfronten (så lenge det kommer opp et veldig bra tilbud) før etter nyttår. Da det ikke er så mange av den båttypen nevnt over i Norge er det kanskje realistisk å se på andre, mer vanlige båter. Har sett på Hero, en del franske båter, og noe tyske. Men ingen av dem har tre kabiner for under 600k. Om vi får med en til kunne denne vært fin: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=10&tot=15 Har lest de er gode langturbåter og det ser ut som den er godt holdt. Noen som har andre forslag til båtvalg (3 kabiner/køyer under 600k) som er egnet for langtur og er som er litt mer vanlig å se på finn.no? Ellers har vi lurt på dette med å kjøpe i utlandet, men da vi ikke har peiling på seilbåter(ennå) føles dette mer risky. Her hjemme kan vi alltid få med oss en erfaren til å gå over båten ved ev kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Aritig båt. Guy båtene har vel e Comet er nok i utlandet vel så vanlig som endel skandinaviske merker her. Og forsåvidt er ikke Comet helt ukjent her hjemme heller. Rigg, dekksutstyr og motor og slikt er det få leverandører av på verdensbasis. Spesielle beslag og slikt kan man få lagt på diverse verksteder. Skrog i glassfiber er kurant å få reparert uavhengig av merke. Er det tenkt noe viderebruk av båten etter turen? Båter er ofte billigere i EU, og man kan få kjøpt båter hvor moms ikke er betalt. Da kan man enten betale det når en tar båten til Norge. Eller selge den igjen før dere kommer tilbake hit. Selv om det sikkert er et poeng å seile båten herfra, og lære den å kjenne, samt å "gjøre" Atlanterhavet, er det nok flust av båter tilsalgs liggende i Karibien. Er det et alternativ og kjøpe båt der nede? Det er nok ikke riktig å bare se på Kjølvektratio alene, da skrogform/bredde er viktige faktorer. Det ligger en eller annen stabilitetsformel/tabell på nettet et sted (Sverige) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 God poeng med å kjøpe båt i karibien. Men det er et par ting jeg lurer på ang dette. Er det ikke lettere å bli lurt der nede med tanke på at vi ikke har peiling på seilbåter? Eller får man som oftest tilstandsrapport på båten av kyndig personell? Kjipt å finne ut at båten har en skjult skrogskade som gjør at kjølen faller av midt på havet på veien tilbake. En annen ting er værforholdene på høsten i karibien, mener å ha lest at været ikke er helt stabilt da. Så om vi skulle kjøpt båt der nede i juni 2009, vil ikke det si at vi må ligge værfast store deler av høsten? Så er det litt med dette sikkerhetsaspektet. På veien over vil vi jo være med på ARC og får høstet litt erfaring med havseilas derfra, samt at man har en del båter rundt seg som kan plukke en opp om det går gale. På veien tilbake er det som oftest ikke så mange båter som kjører sammen. Hadde kanskje derfor vært tryggere å teste båten i ARC før man tar den lange veien tilbake alene? Men EU hadde vært en mulighet. Dog igjen er det dette med at ingen av oss er kyndige nok til å ta en skikkelig gjennomgang av båten. Her tenker jeg ikke på at vi kan ble snytt for noen tusenlapper, heller dette med sikkerhet. At den er trygg nok til å gjennomføre en slik reise Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Comaren må være et bra kjøp dersom den er i bra stand. Planløsningen er suveren, jeg har selv nesten identisk planløsning i min Kelt, og er veldig godt fornøyd med den. Når det gjelder utstyr for en slik tur kan det også være mye bra brukt å få tak i. Stormseil er viktig sikkerhetsutstyr, i riktig dårlig vær kan lett et rulleseil bli herpetisert. Å kaste ut drivanker og å stenge lukene gjelder mest for tunge seilskøyter, en moderne havseiler skal seiles aktivt under alle værforhold, bl.a. for å unngå brytende sjø. Men seiler dere den vanlige ruta på riktig tid vil dere neppe oppleve de store stormer. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hvordan er dette med å kjøpe båt i utlandet og ikke betale moms? Kan man ha den i Norge en stund da? Kjøper du båt uten å betale norsk mva (og du er norsk statsborger som bor i Norge) kan du ikke seile båten inn i norsk farvann, nei. Etter dagens regler kan du ha den inntil 18 måneder i EU-området, og så er du pent nødt til å seile andre steder. Andre land kan ha kortere frister. Kjøper du en båt hvor mva er betalt i et EU-land kan du ha den i EU så lenge du vil, men du kan fremdeles ikke seile i norsk farvann. På den annen side er det ikke langt til Sverige for en del av oss, og det er fine muligheter for treningsturer der også. Da er det også uproblematisk å selge båten igjen i EU. Det er et større bruktmarked enn Norge. Du kan selvsagt ha båten registrert i skipsregisteret NOR uten at den har vært innom Norge og uten at den er fortollet. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Takk for mye bra info! HVa er beste måten å gå frem ved kjøp av båt i utlandet? Har sett litt på de store yatchXXXX.com sidene men er vanskelig å få oversikt her. Noen som har noen bra sider for dette? Og hvor er det best å kjøpe fra? Tyskland/Hellas/Frankrike? Lurer også på hvordan regelverket rundt kjøp av båt er i EU. HAr hørt skrekkhistorier fra Hellas der meglerne har slått seg konkurs og hele kjøpesummen har gått tapt. Også om det er vanlig med tilstandsrapporter på båter i utlandet. Er det virkelig så mye å spare på å kjøpe båt i EU at man kan forsvare reiseutgifter+økt usikkerhet+moms på et senere tidspunkt? Det virker jo veldig fristende Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Tenker litt høyt her. Man kan gjerne være uenig: 1. Kjøp båt i god tid før dere skal dra, slik at dere får utbedret feil og mangler, og får gjort dere godt kjent med båten før dere drar. 2. Kjøp en båt av et kjent fabrikat - en båt der det finnes godt med referanser og erfaringsmateriale fra tidligere langturer. 3. Forsøk å finn en båt med relativt ny motor. Alternativt en med veldig dårlig motor som dere kan skifte ut før turen. 4. Prioriter "solid båt / høy kvalitet" framfor bokomfort og størrelse. 5. Husk at utstyr er dyrt. Betal heller litt mer for en velutstyrt båt, og sett dere grundig inn i hva som ligger i begrepet "velutstyrt". Det hjelper lite at en båt er velutstyrt hvis mesteparten av utstyret er gammelt, utslitt, feilmontert eller av dårlig kvalitet. Tenk grundig gjennom hvordan dere vil fungere sammen i en liten båt langt ute på havet når alt går på tverke, dere er trøtte grentne og skikkelig lei. Tror også det er lurt å finne fram til en slags rollefordeling før dere drar. Alle kan ikke være "skipper", men alle må likevel bidra. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Tenker litt høyt her. Man kan gjerne være uenig: 1. Kjøp båt i god tid før dere skal dra, slik at dere får utbedret feil og mangler, og får gjort dere godt kjent med båten før dere drar.2. Kjøp en båt av et kjent fabrikat - en båt der det finnes godt med referanser og erfaringsmateriale fra tidligere langturer.3. Forsøk å finn en båt med relativt ny motor. Alternativt en med veldig dårlig motor som dere kan skifte ut før turen.4. Prioriter "solid båt / høy kvalitet" framfor bokomfort og størrelse.5. Husk at utstyr er dyrt. Betal heller litt mer for en velutstyrt båt, og sett dere grundig inn i hva som ligger i begrepet "velutstyrt". Det hjelper lite at en båt er velutstyrt hvis mesteparten av utstyret er gammelt, utslitt, feilmontert eller av dårlig kvalitet.Tenk grundig gjennom hvordan dere vil fungere sammen i en liten båt langt ute på havet når alt går på tverke, dere er trøtte grentne og skikkelig lei.Tror også det er lurt å finne fram til en slags rollefordeling før dere drar. Alle kan ikke være "skipper", men alle må likevel bidra. 1. Som nevnt tidligere i tråden har vi planlagt å kjøpe båten litt over 1 år før. Da rekker vi en regatta til shetland eller lignende og en solskinnstur nedover svenskekysten2. Har sett på de vanligste. Som sagt er det et kriterie at den koster noe under 600k og alle har egen køye (ikke dobbeltkøye med to i). Vi skal tross alt bo der i 1 år. HAr du noen forslag på hvilke modeller jeg kan holde utkikk etter?3. Ja, har hørt at en nyere Perkins er det beste da disse er meget vanlig i karibien og derfor lett å skaffe deler til. Den båten vi snakket om tidligere hadde motor fra 2003 (VP) noe som jeg ser på som meget positivt4. Har du noen forslag innenfor kostnadsrammene? 5. Enig. Vi har også planer om å kjøpe utstyr etter hvert, men før Las Palmas, da vi skal ta en rolig rute nedover europa. Kyst hele veien Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hei, Jeg har nettopp kjøpt båt fra tyskland, men min er da ikke beregnet på langtur.. Men det som kan være en idee, e å snakke med en importør... Han jeg har handlet med har bare fått kriteriene til pris og kvalitet av meg, så har han funnet båt til meg i Tyskland. Slik jeg har sett den siste tiden er det veldig mange båter der nede som er bra utstyrt med det meste... og siden importørene har folk i landene de henter fra ( og gjerne kjenner historien til båten) kan en treffe noen bra kjøp. Jeg har brukt njaa yacths. ( www.njaa.no det han har på siden sin er som regel ikke båter til lang tur, men han har vært veldig behjelpelig med å finne det eg ville ha) lykke til med jakten.. Daniel.... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hei magnuje Jeg tolker annonsen litt annerledes. Det står Volvo Penta 2003. 2003 er sansynligvis typebetegnelsen på motoren, og da er den eldre enn 2003. Tror 2003 gikk ut av produksjon i 1993 Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hei magnujeJeg tolker annonsen litt annerledes. Det står Volvo Penta 2003. 2003 er sansynligvis typebetegnelsen på motoren, og da er den eldre enn 2003. Tror 2003 gikk ut av produksjon i 1993 Ah ehhe der ser du. Så feil kan man ta. takk for den oppklaringen Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Hei, Jeg har nettopp kjøpt båt fra tyskland, men min er da ikke beregnet på langtur..Men det som kan være en idee, e å snakke med en importør... Han jeg har handlet med har bare fått kriteriene til pris og kvalitet av meg, så har han funnet båt til meg i Tyskland.Slik jeg har sett den siste tiden er det veldig mange båter der nede som er bra utstyrt med detmeste... og siden importørene har folk i landene de henter fra ( og gjerne kjenner historien til båten) kan en treffe noen bra kjøp. Jeg har brukt njaa yacths. ( www.njaa.no det han har på siden sin er som regel ikke båter til lang tur, men han har vært veldig behjelpelig med å finne det eg ville ha) lykke til med jakten..Daniel.... Ok, har du sammenlignet med samme type båt her hjemme og regnet på hvor mye du sparte ved å importere fra tyskland i forhold til å kjøpe her? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 hei Jeg har spart ca 50 000 på den eg har tatt inn, det er som oftest mer utstyr på de som ligger i tyskland eller nederland. Det er veldig mange som har båt i nederland, av tyskere, som har folk til å passe på de i ukene, så bruker de mer tid på vedlikehold enn på bruk av båtene. disse har også som regel mer utstyr.. Daniel.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Dette var interessant lesing. Hvordan gjorde du det rent praktisk? Dro du ned og så på båten? Fikk du tilstandsrapport? Eller stolte du på avgjørelsen/beskrivelsen til megler? Hadde du hele tiden kontroll på kjøpesummen, eller betalte du disse inn til megler og håpet du fikk en båt i retur? Hentet du den selv? Mye spørsmål her. Håper du tar deg tid til å svare på dem. For, som dere sier, er vel utvalget en del større nedover i europa Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Kanariøyene og Mallorca kan være gode steder å kjøpe bruktbåt som ikke er betalt mva på. Siden dere ikke har har seilt før, har dere vurdert å trene litt med å leie en båt i.feks Hellas, eller...Karibien...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.