magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Ja vi har tenkt på det. Men først og fremst skal vi kurse en del. Det hadde vært en mulighet å leie neste sommer for å så fly ned og kjøpe båt i 2009. Da har vi sikkert erfaring nok til å vurdere båtens tilstand selv den dagen båtkjøp vil bli aktuelt. Trenger man dokumentasjon på at man kan seile for å leie i Hellas? Etter første kurs vi skal ta nå bli vi "competent crew". Et viderergående kurs vi tenker på til høsten fører til "day skipper". Er det ev. noen som har gode erfaringer med seilbåtutleie i utlandet som kan anbefale noen? Kanskje vi kunne fått dette til allerede i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Har leid gjennom Saltyseas tre ganger. Alle gangene Sunsail (Første gang Stardust som ble kjøpt av SunSail). Bare gode erfaringer. Neppe billigste alternativ, men...ferier for lønnsslaver er for dyrebare til å risikere for mye... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 I mitt lille hode tenker jeg at det ikke bør være problemer å strekke seg litt til om den rette båten dukker opp. Båten skal selges igjen, og hvis en kjøper en båt som er lettsolgt til en høyere pris ved tilbakekomst er det bare renteutgiftene som en taper... Men det er sikkert ikke dumt å ha et tak på det en tenker å bruke Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Dette var interessant lesing. Hvordan gjorde du det rent praktisk? Dro du ned og så på båten? Fikk du tilstandsrapport? Eller stolte du på avgjørelsen/beskrivelsen til megler? Hadde du hele tiden kontroll på kjøpesummen, eller betalte du disse inn til megler og håpet du fikk en båt i retur? Hentet du den selv? Jeg skal ned til stavanger å hente den om noen uker... Jeg kom tilfeldighvis over siden til Njaa på nette, og ringte inn om en båt han hadde der. Denne var solgt, men ca 5 dager etter hadde han funnet en til. Så har eg fått info på Mail, og lest om båten. Det han gjør før eg overtar, e å ta en service på båten, slik at jeg får en båt som er i skikkelig stand. Sjekker at alt er som det skal være, og hvis det ikke er det, så tar han å fikser det. Jeg har ikke selv vært å sett på båten, det har megler tatt seg av for min del. I mitt tilfelle har megler kontakt med den marinaen som båten har lagt i siden den var ny. Han har solgt en del båter fra denne marinaen. Og jeg har dermed stolt på hans beskrivelser, siden han kjenner båten fra den var ny. Betalte inn til megler, etter at eg hadde fått kontrakten på båten, som var signert av alle parter. Du kan velge om du vil hente i tyskland selv, eller så fikser han frakt for deg. Dette koster 2000 euro. Så ved å hente selv kan en spare litt mer. Kjøp summer har eg kontroll over i den forstand, at du pruter med megler, på båt ferdig i norge, (eg visste og ka båten kostet i tyskland) og så prutet han videre der nede for meg. Kan komme tilbake til deg med hvordan tingene er etter overtakelsen, da jeg og en kompis av meg skal hente båt hos samme fyren samtidig, får vi dobbelt med erfaring fra han på ganske kort tid... Daniel... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Kjempefint om du kan gi tilbakemelding etter endt handel! Høres jo spennende ut. I hvilken form fikk du beskrivelse fra megler? Var denne detaljert med tidligere skader, eiere, oppgraderinger osv? Og er det i kontrakten tatt hensyn til at dette skal stemme overens med beskrivelser selger har gitt? Og hadde du mulighet (om du ville) til å dra ned og se på båten selv? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Det har aldri vært aktuellt for meg å stikke å se på båten selv, så det vet eg ikke, men eg vil tro det er fullt mulig å gjøre sikkert bare å si til megler at du vil se på det han finner. kontrakten er en oversikt over hva jeg betaler for, med beskrivelse av båten. jeg kommer jo til å se på båten når jeg skal hente den, så da sjekker jeg at det stemmer det som er sagt skal være. Beskrivelesen har jeg fått som en vanlig tekstlig beskrivelse, og med utstyr og annen info. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 OK. Tenker etter råd fra postene over å kjøpe (muligens importere) fra EU. Etter en del søking på nett har jeg funnet en del båter som kan være aktuelle i vår prisklasse (600k) og med (minst) 3 kabiner: Beneteau Oceanis 351 (3 kabiner) Dehler 36 Jeanneau Sun Fizz 40 Comet 11 (som vist i første post) Hero101 (ikke akkurat 3 kabiner, men billig alternativ) Sun Magic 44 (hadde vært ideell om vi var 5 stk. Kan jo være vi blir det etter hvert) Annet enn Sun Fizz og Hero, har jeg ikke hørt noe om egenskapene til de andre båtene. Prøvde å lage link til alle over til YatchWorld.com men de ble usannsynlig lange. Så, er dette båter som kan egne seg til langtur og som kan selges igjen relativt smertefritt i EU? Er det andre forslag til båter i vår målgruppe? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 hmm, ser nå at Dehler 36 er mer en racer enn en langtur båt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Kanariøyene og Mallorca kan være gode steder å kjøpe bruktbåt som ikke er betalt mva på. Det er en del til salgs, ja, men husk at begge steder er i EU-området. Har båtene vært i EU i nesten 18 måneder eller mer enn 18 måneder kjøper du en tidsinnstilt bombe. Litt kjedelig om det første som skjer er at en toller kommer og setter båten i arrest til mva er betalt. Enda verre om fransk eller britisk toll slår til om du seiler båten nordover. (Britiske tollmyndigheter er visst rå på å taksere bruktbåter, i Spania kan du være heldig å få en lav takst.) Husk at EU er stort. De som kommer vestfra stempler gjerne inn i EU på Azorene. Etter første kurs vi skal ta nå bli vi "competent crew". Et viderergående kurs vi tenker på til høsten fører til "day skipper". Et brukbart alternativnår dere har tatt Competent crew er å ta et 5-dagers kurs (competent crew+day skipper) i England. Meld dere på et tidal-kurs, da får dere kjørt dere i farvann med strøm og tidevann. Det er en nyttig erfaring. I tillegg får dere et nyttig språkkurs i maritime ord og uttrykk. Er dere tøffe tar dere dette kurset i vintersesongen, da kan det være spennende vær i kanalen. Et alternativ er engelskspråklig seilkurs i Spania. En annen matnyttig investrering er å ta D5L, og for den saks skyld D5LA. Båtskolen Poseidon arrangerer sannsynligvis et nettbasert kurs her på baatplassen en gang til høsten. Det dere lærer av navigasjon på et slikt kurs kommer utrolig godt med, både på kystseilas og langtur. Om dere har tenkt å delta på Shetlandsregatta så bør dere merke dere at det er kommet krav om sikkerhetskurs. Det er ikke noen ulempe å ha dette kurset om dere skal på langtur. Det er sagt et og annet om stormseil, og jeg kan like gjerne si litt til. Stormseil er noe man setter før det blir så ille at man legger ut et drivanker og håper på det beste. Stormseil er også kjekt å ha som reservetekstiler ved rigghavari hvor dere må lage en nødrigg. Det er også nyttig å ha noe i reserve dersom et seil går i stykker. Jeg ville nok tatt med både stormfokk og kryssfokk i tillegg til en genoa. Seil gir båten stabilitet. Husk også på at dersom dere skal seile så godt som hver dag i et år vil dere slite langt mer på seilene enn vanlig fritidsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Gode tips fra sjøtummel her. Om jeg kjøper en båt som ikke er momset i EU og 18 mnd har gått, er det ikke bare å seile til et sted utenfor EU og så sjekke inn igjen? f.eks Afrika om man er der nede? Har du erfaring fra kurs i England og kan gi oss noen anbefalinger? Ellers noen kommentarer/tilføyinger til båtvalgene ovenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Jeg stusser over at du er så opphengt i at det skal finnes grei tilgang til "reservedeler". Motoren bør være av nogenlunde kurant opphav, men kjøper du en båt med VP eller Yanmar finnes det deler å få tak i. Vanlige slitedeler som filter, impellere o.l. er uansett mer eller mindre standard og kan skaffes "over alt". Elektronikk/elektriske komponenter selges world wide, så det er helelr ikke noe problem. Andre ting som går i stykker på en båt kan som regel repareres. Deler til seil og rigg er merkeuavhengige. I det hele tatt. Det virker som dere skal seile en nogenlunde standard rute. Dere er ikke de første som kommer med et ødelagt gir, eller som trenger ny spinnakerbom. Reparasjoner er en del av turen, slik er det bare når man gjør unna 10 års seilas på 12 måneder. Det var ikke noe vanskeligere å få fikset vår båt fra 1977, enn for han som hadde kjøpt ny båt ifjor. Jeg ville heller vært bekymret over MENGDEN utstyr ombord. Jo mer du har, jo mer må du reparere. Vi la oss på et minimum av utstyr, hadde ikke kjøleskap, trykkvann, elektrisk do, radar, watermaker, ankervinsj osv, osv. Det var et bevisst valg, også fordi vi da trengte lite strøm. Mens andre lå i dyre marinaer for å få fikset kjølekompressoren, seilte vi videre... Men kald øl måtte vi bomme hos andre... Det er faktisk mulig å leve uten kjøleskap, du trenger bare å planlegge litt anderledes. Og smør på brødet kan du glemme. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 hadde ikke kjøleskap, trykkvann, elektrisk do, radar, watermaker, ankervinsj osv, osv. . Å hevde slikt på dette forumet er vel nærmest for kjetterske tanker å regne. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Takk Herman, det var et befriende innlegg! Av og til lurer jeg på om utstyrshysteriet ingen ende tar, bare se på antall tråder på dette forumet som går på å pøse på med nytt utstyr utover "standard". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatsman Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Takk Herman, det var et befriende innlegg! Av og til lurer jeg på om utstyrshysteriet ingen ende tar, bare se på antall tråder på dette forumet som går på å pøse på med nytt utstyr utover "standard". Det er det som er fint, vi velger selv hva vi vil ha. Noen vil ha mye og noen vil ha lite. . Men nå drømmer ikke jeg om langtur, så jeg har lite i tankene på hva som egner seg best der. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
magnuje Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 (redigert) Helt enig med mye av det som blir sagt her. Utstyr som radar/elektisk toalett o.l prioriteres ikke. Sikkerhet prioriteres uansett pris. Men kjøleskap må da være behagelig å ha, om man så bare bruker det til å kjøle ned øl Det er bare dette med at jeg har hørt skrekkhistorier der båter må ligge i flere uker å vente på spesialdeler sendt fra europa. Men du har sikkert rett i at det meste kan fikses underveis uansett båttype. Men enda lever jeg i troen at det rette båtvalget (akkurat passe stor) med en god (nyere) motor kan minimere reperasjonstiden under turen. Dette fordi jeg både kan høste erfaringer fra folk som har brukt samme type båt før og fordi de er enkle å ha med å gjøre. Som sagt har jeg skrevet en liste over båter ovenfor. Andre aktuelle båter for dette formålet? Viktig å sette seg inn i markedet tidlig synes jeg EDIT: Så er det vel mange som kommer til å kommentere at radar gir sikkerhet... Men vi skal jo seile melkeruten så det skal visst gå greit uten Redigert 14.Mai.2007 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...=204&page=2 Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...=204&page=2 Ikke dum den der! Hadde nesten halvert budsjettet vårt. Men lurer på om vi ville være venner etter 1 år i en slik båt? Blir ikke mye privatliv. Men den er uansett høyst aktuell. Med litt oppussing blir den sikkert meget bra båt til formålet. Legger Alo 33 til listen min av båter å følge med på Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=882 Eller hva med denne? Litt større igjen. Gammel motor da.. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Maxi er vel kjent for å lage kvalitetsbåter de, men om de er godt egnet til langtur kjenner ikke jeg til. Her kan du lese om tre kompiser som reiste rundt jorda med en Alo 33: http://home.c2i.net/syaskeladden/ Ellers veit jeg at det er mange som har vært på langtur i disse båtene. Min Alo 33 var i Karibien engang midt på 90 tallet. Solide og gode sjøbåter er de iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 (redigert) Om jeg kjøper en båt som ikke er momset i EU og 18 mnd har gått, er det ikke bare å seile til et sted utenfor EU og så sjekke inn igjen? f.eks Afrika om man er der nede? Tja, hvor lenge båten må være ute av EU-området blir det ikke sagt noe om. Havner i Nord-Afrika har jeg heller ingen erfaring med. Kroatia og Tyrkia er derimot land utenfor EU som er populære destinasjoner for umomsede båter. Har du erfaring fra kurs i England og kan gi oss noen anbefalinger? Det er såpass lenge siden at meninger om forskjellige seilskoler er gått ut på dato. RYA har en liste over godkjente skoler. Søk på kurstype Sail Cruising og kursnavn Day Skipper practical sailing course (tidal). Områdene syd (f.eks. i området ved the Solent, det formelig kryr av seilskoler ved Hamble og Portsmouth) og sydvest (f.eks. Plymouth, Torpoint, Cremyll eller Falmouth). De fleste har e-post, og det er bare å lete seg fram til noen som passer. Min erfaring er fra sydvestkysten, som er veldig flott. The Solent er seilsportens navle i England, men da er gjerne prisene deretter. Og smør på brødet kan du glemme. Er ikke smør et navigasjonshjelpemiddel. (Sør til smøret smelter.) EDIT: Så er det vel mange som kommer til å kommentere at radar gir sikkerhet... Men vi skal jo seile melkeruten så det skal visst gå greit uten Det går greit uten, men en AIS-mottager kan så absolutt anbefales i den engelske kanal (om det er noen trøst å bli rent i senk av en fiskebåt og ikke et stort lasteskip). På det store havet kan radaren være nyttig for å se regnbyger (og med regnbyger kan det komme kraftige vindkast). Nå bruker en radar veldig mye strøm, så det kan være en en idé å se på de modellene som går et par runder og tar en pause. Furuno har noen slike som ikke bruker så mye mer strøm enn en kartplotter. Du får antagelig en brukbar kombinert plotter/radar for rundt 30 tusen. Redigert 14.Mai.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Er ikke smør et navigasjonshjelpemiddel. (Sør til smøret smelter.) Det er forsåvidt riktig. Men det smelter ikke i kjøleskapet. Enda et argument for å kutte ut strømslukeren altså. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
magnuje Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=2&tot=882 Den der hadde vært noe å dra på langtur med gitt.. Mye teak å pusse da Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Nå bruker en radar veldig mye strøm, Furuno 1621 bruker ca 2.5A synes ikke at det var så ille så det er vel et bra hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Furuno 1621 bruker ca 2.5A synes ikke at det var så ille så det er vel et bra hjelpemiddel. Tja, det er vel ved kontinuerlig drift. Furuno har også noe de kaller vaktalarm modus. Da går antennen 10 runder og tar seg en pause, intervallet velger du selv. Da kan du komme ned i 0,7A (i gj.snitt). Ta en titt på Furuno 1623 Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Det er en del til salgs, ja, men husk at begge steder er i EU-området. Har båtene vært i EU i nesten 18 måneder eller mer enn 18 måneder kjøper du en tidsinnstilt bombe. Litt kjedelig om det første som skjer er at en toller kommer og setter båten i arrest til mva er betalt. Enda verre om fransk eller britisk toll slår til om du seiler båten nordover. (Britiske tollmyndigheter er visst rå på å taksere bruktbåter, i Spania kan du være heldig å få en lav takst.) Husk at EU er stort. De som kommer vestfra stempler gjerne inn i EU på Azorene. Nei, i denne sammenhengen er faktisk ikke kanariøyene EU, de ligger utenfor tollunionen. Det samme gjelder Gibraltar og kanaløyene, og det er faktisk tilstrekkelig å ta en sving innom ett av disse stedene for å nullstille de 18 månedene. Elna ble kjøpt i Karibia, og seilt via Azorene til middelhavet før hun etter hvert ble tatt nordover og momset inn i Norge for snart to år siden. Når det gjelder båttype, må jeg få lov til å anbefale First 35 og 38, de er temmelig like(bortsett fra den ene meteren). Begge har(vanligvis) to akterkabiner, og er solide, velseilende sjøbåter. Både langs portugalkysten og i Kanalen hadde vi en del tåke. Det gikk helt greit uten radar, men jeg skulle nok ønske meg en om jeg skulle seile samme ruta en gang til. Det er selvsagt mer nødvendig om du har noen form for tidspress den ene eller andre retningen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.