Jump to content

Karibien 2009, ønsker råd om valg av båt, utstyr +++

magnuje

Recommended Posts

Jeg ville tatt en telefon til Jonny Depp, han var visstnok seilt i område før...

Kanskje han kan mønstre på, og vise vei til spritlageret han har gjemt unna på den øyen...

Men fra spøk til revolver. Ville dere sjøulker anbefale meg å ta kystskipper eller å heller satse på mer seilerfaring ved å leie båt eller møstre på regattaer osv? Får jo 3 måneders effektiv trening nedover kysten av europa på dagsseilaser i (forholdsvis) godt vær. Pluss at jeg skal ta sikkerhetskurs og havseilaskurs..

Ville dere sjøulker anbefale meg å ta kystskipper eller å heller satse på mer seilerfaring ved å leie båt eller møstre på regattaer osv? Får jo 3 måneders effektiv trening nedover kysten av europa på dagsseilaser i (forholdsvis) godt vær. Pluss at jeg skal ta sikkerhetskurs og havseilaskurs..

Da bør du vurdere å ta D5La med stjerner og greier, jeg fikk desverre ikke tid til å delta på siste halvdel men navigasjonsbiten er veldig lærerikt iallefall. Og beregne strømmer og kurser er vel nermest ett must om du skal krysse større områder, det kan jo tenkes at gpsen slutter å virke...

Siden dere skal reise allerede om et år ville jeg kjøpt to GPSer, istedenfor å gå et D5La-kurs (astronavigasjon). Den ene kan godt være batteridrevet, da er du sikret selv om strømmen går. Det er fint med kunnskap, men faktum er at du kommer til å bruke GPSen uansett hva du har lært om astronavigasjon. Men fritidsbåtskipper (D5L) bør du ta. Spesielt navigasjonsdelen der er uvurderlig. Hvis du ikke har det enda, er VHF-sertifikat/konsesjon viktig. Den brukes til å kontakte havner dere skal inn i, antikollisjonsproblematikk med store skip, småprat med andre seilere dere treffer på midt på havet osv. osv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Siden dere skal reise allerede om et år ville jeg kjøpt to GPSer, istedenfor å gå et D5La-kurs (astronavigasjon). Den ene kan godt være batteridrevet, da er du sikret selv om strømmen går. Det er fint med kunnskap, men faktum er at du kommer til å bruke GPSen uansett hva du har lært om astronavigasjon. Men fritidsbåtskipper (D5L) bør du ta. Spesielt navigasjonsdelen der er uvurderlig. Hvis du ikke har det enda, er VHF-sertifikat/konsesjon viktig. Den brukes til å kontakte havner dere skal inn i, antikollisjonsproblematikk med store skip, småprat med andre seilere dere treffer på midt på havet osv. osv.

Ja vil uansett ha med en vanntett GPS i grab-bagen. Tenkte tidligere jeg skulle dra dette frem som en spøk for å ikke virke dum :crazy:

D5L vurderer jeg sterkt. Hvor stor del av kurset er praktisk? Jeg vet jeg har stort behov for å lære navigasjon, sikkerhetsregler o.s.v, men har ikke bruk for å lære å manøvrere store skip og hvordan det fungerer på "broen" på disse. Det er sikkert fint å kunne, og spennende, men om dette er en stor del av kurset ser jeg heller nytten av å leie meg en seilbåt for pengene. Skal jo bare padle rundt med en 35 fots seilbåt og slike kan jeg allerede manøvrere. Vi får se om det blir et kurs her på baatplassen.no til høsten. VHF skal jeg lese meg opp til i sommer, og det samme med båtførerprøven. Sikkerhetskurs blir det i løpet av året og. Du verden så mye å gjøre :eek: Men jeg har valgt det selv, så skal ikke klage!

har ikke bruk for å lære å manøvrere store skip og hvordan det fungerer på "broen" på disse. Det er sikkert fint å kunne, og spennende, men om dette er en stor del av kurset ser jeg heller nytten av å leie meg en seilbåt for pengene.

Nå kalles D5L også "fritidsbåtskipper". Da ligger det i navnet at det er fint lite tankbåtpensum inne i bildet.

Noen som har efaringer med Comfort 32 ?

Går ihvertfall veldig klar i forhold til 600k budsjettet vårt, og selger påstår den har 3 kabiner. Kan ikke helt se for meg dettte på bildene..

Finner ikke så mye info om denne båten annet enn familieseiling. Noen som vet om denne båten er skikket for langtur? Tviler egentlig på det, men 3 kabiner trekker opp da det kan føre til litt mer komfort i hverdagen.

Ellers tror jeg at jeg satser på en Omega 36 til høsten. God båt med 3 kabiner

Den Comforten har jo forpigg + 2 "stikk-kabiner" - og skulle jeg på en slik tur dere har beskrevet ville jeg helst sluppet å bo i en stikk-køye. :smiley:

Jeg tror nok jeg ville ha satset på en noe større båt (gjerne 42 fot eller så), men kanskje gått noe ned på alderskrav på båten (blir ikke lekre salonger og "ser ut som ny-finish" men denne båten skal jo brukes. Seil, it-utstyr, plottere, gps`er vhf/sattelitt-telefon og motor eventuelt etc...ville jeg anskaffet av nyere dato (seil kan kanskje kjøpes nytt på transport-etappen til Las Palmas rimeligere enn her? ).

Poenget mitt er vel egentlig at dere 3 helt sikkert vil sette mer pris på 10 ekstra fot + mer høyde og bredde - enn at salongen og kabinene ser ut som nye, med flotte teak-detaljer og runde hjørner....

En eldre båt som er fornuftig og forsvarlig oppgradert på "slite-deler og sikkerthet" vil ikke gjøre jobben dårligere enn en 2000 modell med 8 år gamle seil/motor....

Om ikke akkurat denne, så lignende type båter er hva jeg mener...:

Swan 42 - 550 000 med masse seil, utstyr og rimelig ny motor

Eller litt min type båt. :wink:

Flott båt til en halv mill. !

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg vet at NTNU (hvor jeg studerer) har en seilklubb med en liten båt som kan belånes.

De har vel flere (eller er det flere seilklubber), om ikke seilglade studenter har kjjørt kjølen av for mange båter da. :rolleyes:

Med hensyn til D5L og D5LA er nok navigasjonen i D5L det absolutt viktigste. (Dere bør kunne mer enn pensum i motorlære, men en seilbåt uten motor er ikke nødvendigvis noen havarist.) Forslaget om å kjøpe en ekstra GSP i stedet for D5LA er useriøst. Sannsynligvis kommer dere ikke til å få behov for sekstant på turen, men dere vil absolutt få bruk for meteorologi og det er heller ikke dumt å kunne litt om formalia når dere skal sjekke inn og ut av land. En reserve-GPS bør dere uansett ha.

Om det er fornuftig å korte ned på forberedelsestiden kan bare dere selv vurdere.

Var det baugpropellreiret som trakk opp? :lol:

:lol:

Bare det å ta bilde og legge det ved i annonsen uten ytterligere kommentarer er for meg et godt førsteinntrykk av selger! :yesnod:

Også.....det var jo litt greit å se at t.o.m. fuglene vet å sette pris på denne type båter. Sikkert mange baugpropeller i den havna, men sikkrt ikke mange med reir! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Men fra spøk til revolver. Ville dere sjøulker anbefale meg å ta kystskipper eller å heller satse på mer seilerfaring ved å leie båt eller møstre på regattaer osv? Får jo 3 måneders effektiv trening nedover kysten av europa på dagsseilaser i (forholdsvis) godt vær. Pluss at jeg skal ta sikkerhetskurs og havseilaskurs..

Kystskipper ville absolutt ikke vært dumt. Når det gjelder navigasjons biten er ikke det noe hokus pokus, med dagens GPS'er finner du alltids frem, (husk extra batterier).

Det jeg ville anse som det viktigste intsrumentet ombord ved større hav-kryssinger er en vær-fax. Det å kunne unngå dårlig vær synes jeg er det aller viktigste. Om turen tar en uke lenger, er det vel anvendte dager når en tenker på hva alternativet kan bli!

Seilkunnskap er vel ikke noe de lærer bort ved et kyst skipper eller D5L, kurs, men det regner jeg med at en har om en planlegger en slik langtur.

Siden dere skal reise allerede om et år ville jeg kjøpt to GPSer, istedenfor å gå et D5La-kurs (astronavigasjon). Den ene kan godt være batteridrevet, da er du sikret selv om strømmen går. Det er fint med kunnskap, men faktum er at du kommer til å bruke GPSen uansett hva du har lært om astronavigasjon.

:lol: Enig! Men det er ganske gøy å forsøke å finne ut hvor du er ved hjelp av sol eller stjerner. kjøpte med ei astronavigasjonsbok og en billig sekstant før vi skulle seile over fra Karibia. Dersom vi bare hadde hatt den, vil jeg tro vi hadde funnet Europa, men er litt mer usikker på Azorene :wink:

Med hensyn til D5L og D5LA er nok navigasjonen i D5L det absolutt viktigste.

Helt enig!

Forslaget om å kjøpe en ekstra GSP i stedet for D5LA er useriøst. Sannsynligvis kommer dere ikke til å få behov for sekstant på turen, men dere vil absolutt få bruk for meteorologi og det er heller ikke dumt å kunne litt om formalia når dere skal sjekke inn og ut av land.

De skal reise om et år, og du mener de skal benytte tiden fram til da med å gå på mer eller mindre teoretiske kurs i meteorologi og inn-/utsjekk av land?

Dette er stoff som man uten problemer kan lese på egenhånd. Gutta går på NTNU, hvor over halvparten av lærebøkene er på engelsk. De har også pløyd gjennom noen meter med lærebøker, så litt gammeldags selvstudium bør ikke være avskrekkende. De bør derfor ikke ha noen problemer med å lese dette egenhånd. Bøkene kan skaffes for en brøkdel av prisen i forhold til hva et D5La-kurs koster.

En av disse kan fungere som kurs i inn/utsjekk og generell langturkunnskap.

Meteorologi kan læres i en av disse.

Ditt utspill om at dette er useriøst unnlater jeg å kommentere.

Hei! Sett litt på denne ja. Synes den var kjempeflott. Og at den har t.o.m ridd av en orkan! :sailing:

Men for meg ser det ut til at det krever litt mer innsats å seile en slik båt enn enn vanlig seilbåt med alle fall til sittebrønn? Men er helt enig med deg. Den passer bra til formålet

Det jeg ville anse som det viktigste intsrumentet ombord ved større hav-kryssinger er en vær-fax. Det å kunne unngå dårlig vær synes jeg er det aller viktigste.

Seilkunnskap er vel ikke noe de lærer bort ved et kyst skipper eller D5L, kurs, men det regner jeg med at en har om en planlegger en slik langtur.

Vi skal benytte en vær-routing tjeneste fra frivind.no der man får daglige oppdateringer på været og anbefalt kurs o.s.v. Blir nok en værfax i tillegg vil jeg tro. Nei vi har lite seilerfaring. Som nevnt tidligere kan mannskapet bare fra neste sommer og (pga jobb osv) og derfor må vi bruke dette året for å tilegne oss all den kunnskapen vi trenger for å kaste loss.

Det er sikkert mange som synes dette er et litt for ambesiøst prosjekt. Men det må bare bli slik om vi skal komme oss avgårde. Vi er ikke de første som gjør dette, og vi kan lære underveis. Men sikkerhet sparere vi ikke på. Og sikkerhet er kunnskap+utstyr. Derfor vil jeg som (blivende) skipper ta en del teoretiske kurs, som f.eks D5L omdet passer. Vi vil så dra på kanalferie og kystferie nedover europa med dagsetapper. Så vil vi før første skikkelige havstrekk vurdere om vi er i stand til å gjennomføre det eller ikke. Ellers setter vi båten på et lasteskip :lol:

EDIT: Vi er alle båtvant. Er bare seilingen vi sliter litt med

Redigert av magnuje (see edit history)
De skal reise om et år, og du mener de skal benytte tiden fram til da med å gå på mer eller mindre teoretiske kurs i meteorologi og inn-/utsjekk av land?

Nå er det ikke snakk om så mange timene, og leser du det jeg skrev så skiller jeg mellom meteorologi som man absolutt får bruk for og formalia ved inn- og utsjekk som jeg kun beskrev som ikke dumt å kunne (noe som er langt fra å være viktig kunnskap).

Dette er stoff som man uten problemer kan lese på egenhånd. Gutta går på NTNU, hvor over halvparten av lærebøkene er på engelsk. [...]

Jeg har et rimelig godt grunnlag for å vurdere utgangspunktet NTNU-studenter har for å tilegne seg kunnskap på forskjellige måter. Det beste ville vært noen kvelder på kurs hos en meteorolog, men en kost-nyttevurdering tilsier at en eksamen som kan brukes til å løse ut et sertifikat en gang i framtiden kan være mer matnyttig på sikt.

Jeg har ikke problemer med å kalle utsagn useriøse når de har en form som for eksempel:

Når det gjelder navigasjons biten er ikke det noe hokus pokus, med dagens GPS'er finner du alltids frem, (husk extra batterier).

En GPS gir deg fint lite veiledning i å planlegge en seilas, ta hensyn til strøm og avdrift, lese sjøkart, følge sjømerker, fyr, lykter og lanterner, eller bruke radar som navigasjonshjelpemiddel. Undervisning av en erfaren seiler er dessuten et meget viktig supplement til selvstudium. Å ta eksamen er ikke nødvendig, men kan være nyttig dersom man kan tenke seg å løse ut et sertifikat senere.

Er det sannsynlig at det vil bli et D5L kurs her på baatplassen.no til høsten? Når vil det ev. starte opp?

Det avhenger av interessen. Starter det som i for er oppstart i oktober, navigasjonseksamen i januar og de resterende fagene i rundt påsketider.

(En kommentar her i forhold til selvstudium er at det er en del feil i alle de lærebøker jeg kjenner til, også i lærebøkene som brukes til D5L. :wink: )

De er viktig å skille mellom hva som er nødvendig og hva som er "kjekt å ha". Hvis man skal ha alt perfekt, kommer man aldri av gårde.

Det finnes mange fine historier om folk som har klart seg med gamle, små båter, dårlige motorer og lite utstyr. Les f.eks. bøkene "Sorgenfri", "Med Ormen Lange dit peppern gror" eller noen av Jarle Andhøys bøker. Jarle har reist lant med motor som ikke virket, og halvveis på turen ga han bort toalettet.

Mht sikkerhet, kan jeg anbefale Jon Winges nødhåndbok som nå er kommet i ny utgave. Den er full av sikkerhetstips som ikke nødvendigvis koster all verden.

Dere kan sikkert også finne nyttige ting her:

Seilbåten Ida på tur

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

De er viktig å skille mellom hva som er nødvendig og hva som er "kjekt å ha". Hvis man skal ha alt perfekt, kommer man aldri av gårde.

Det finnes mange fine historier om folk som har klart seg med gamle, små båter, dårlige motorer og lite utstyr. Les f.eks. bøkene "Sorgenfri", "Med Ormen Lange dit peppern gror" eller noen av Jarle Andhøys bøker. Jarle har reist lant med motor som ikke virket, og halvveis på turen ga han bort toalettet.

Mht sikkerhet, kan jeg anbefale Jon Winges nødhåndbok som nå er kommet i ny utgave. Den er full av sikkerhetstips som ikke nødvendigvis koster all verden.

Dere kan sikkert også finne nyttige ting her:

Seilbåten Ida på tur

Hvor kan man kjøpe den nye versjonen? Finner bare en utgitt i 1990 om jeg googler den.

Kjenner til båten Ida ja. De er også studenter ved NTNU men gjennomføtre langturen midt i studiene. Er også 2 båter fra NTNU som drar av gårde til sommeren har jeg hørt. Så vi har tenkt på å kjøpe en båt som kommer hjem fra langtur og er ferdig rigget for dette. Men disse kommer ofte hjem på sensommeren, noe som er et problem da resten av mannskapet jobber overtid for å hoste opp penger til kjøp av båt til årskiftet/våren 2008. Er ingen som kommer hjem da..

Det avhenger av interessen. Starter det som i for er oppstart i oktober, navigasjonseksamen i januar og de resterende fagene i rundt påsketider.

(En kommentar her i forhold til selvstudium er at det er en del feil i alle de lærebøker jeg kjenner til, også i lærebøkene som brukes til D5L. :wink: )

Er veldig ydmyk når det gjelder mine egne kunnskaper ang dette. Selvstudium er greit nok det, men å lære fra folk som vet hva de driver med et gull verdt. Blir det kurs vil jeg nok garantert melde meg på.

Nå er det ikke snakk om så mange timene, og leser du det jeg skrev så skiller jeg mellom meteorologi som man absolutt får bruk for og formalia ved inn- og utsjekk som jeg kun beskrev som ikke dumt å kunne (noe som er langt fra å være viktig kunnskap).

Jeg vil påstå at den meteorologien du trenger er å kunne tyde et værkart, som du bl.a. finner på her. Om en har littt peiling på hvordan lavtrykk beveger seg over de respektive halvkulene, kan en forberede seg noe. Start med å spå været hjemme der du bor. Sommeren kan dog være lunefull, har opplevd stormer i Nordsjøen i juni, som ingen hadde spådd, for ikke å snakke om Biscaya!

Når det gjelder inn og utsjekk fra/til diverse havner så må du skaffe deg Admirality List of Radio Stations, pluss A Guide to Port Entry, over de stedene du skal til.

Jeg har et rimelig godt grunnlag for å vurdere utgangspunktet NTNU-studenter har for å tilegne seg kunnskap på forskjellige måter. Det beste ville vært noen kvelder på kurs hos en meteorolog, men en kost-nyttevurdering tilsier at en eksamen som kan brukes til å løse ut et sertifikat en gang i framtiden kan være mer matnyttig på sikt.

Profesjonelle dekks offiserer har et halvt år med meteorologi, 2 timer i uka. Det eneste som gjelder her, er erfaring, noe en får ved gjentatte kryssinger av de forsjellige havstrekk. Så rådet blir, å følge med på VHF/MF/HF, hold kontakt med andre seilere over dammen, og les som sagt værkartene!

Jeg har ikke problemer med å kalle utsagn useriøse når de har en form som for eksempel:

Når det gjelder navigasjons biten er ikke det noe hokus pokus, med dagens GPS'er finner du alltids frem, (husk extra batterier).

Når det gjelder å finne frem på havet, så trenger du ikke mer enn en GPS. De som tror noe annet har blitt lurt! (Har stått med jakob staven både natt og dag, men ingen ting slår GPS`n, spesiellt i overskyet vær!!)

Men "Sjøtummel" har jo D5L, så han vet nok hva han snakker om.

Selvsagt må en kunne forsjell på de forskjellige lykter og fyr, men det finner du i Admirality List of Light Signals. Havstrømmene, som varierer i de forsjellige årstidene kan finnes i Pilot Charts, der har du også sannsynlig vindretning, overflate temperatur etc. i de forsjellige månedene i året.

Når det gjelder det seil praktiske har jeg null peiling, så det får andre ta seg av, men så vidt jeg vet går det "konvoier" av seilbåter fra Kanari øyene til Karibien i oktober. Kanskje lurt å henge seg på der?

Med hilsen fra en uten D5L, men mange års erfaring fra de forsjellige hav både sommer og vinter.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Når det gjelder det seil praktiske har jeg null peiling, så det får andre ta seg av, men så vidt jeg vet går det "konvoier" av seilbåter fra Kanari øyene til Karibien i oktober. Kanskje lurt å henge seg på der?

Det beste hadde nok vært å sette seg inn i det praktiske før du skyter fra hofta.

Jeg antar at "konvoien" du tenker på er ARC. Den har allerede vært nevnt, bl.a. av trådstarter.

Så er det litt med dette sikkerhetsaspektet. På veien over vil vi jo være med på ARC og får høstet litt erfaring med havseilas derfra, samt at man har en del båter rundt seg som kan plukke en opp om det går gale. På veien tilbake er det som oftest ikke så mange båter som kjører sammen. Hadde kanskje derfor vært tryggere å teste båten i ARC før man tar den lange veien tilbake alene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...