magnuje Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 (redigert) Når det gjelder det seil praktiske har jeg null peiling, så det får andre ta seg av, men så vidt jeg vet går det "konvoier" av seilbåter fra Kanari øyene til Karibien i oktober. Kanskje lurt å henge seg på der? Er det ARC regattaen du mener eller finnes det er opplegg der man kjører på rekke og rad? ARC er selvfølgelig et must for oss, selv om noen sier det er farligere fordi man tar lettere på ting når man har andre båter noen (100?) mil unna. Det er som du sier, at mye kan vi lese oss opp til/lære underveis. Nå har jeg planlagt å ta kurs for å lære å seile skikkelig slik at ikke riggen går over bord. Så skal jeg ta noe innenfor meterologi og nav, enten det blir D5L eller på andre måter som Nøtterøy presiserte her. Ellers blir det vel et sikkerhetskurs og kanskje en shetlandstur med en annen båt. Det viktigste utenom dette mener jeg at vi får oss en båt som ikke sluker budsjettet vårt og tar oss god tid nedover europa. Når vi da skal krysse biscaya har vi noen måneders erfaring i båt alle mann og burde kunne klare å vurdere om dette er sikkert eller om vi må gjøre justeringer på båten/mannskap. Som Nøtterøy nevner her er det ting man bare lærer gjennom erfaring. Men nå er det en gang slik at vi mangler dette. Derfor håper jeg at solid kunnskap kan kompensere for dette mens vi i tillegg tar "baby steps" nedover europa til vi er modige nok til en skikkelig etappe Redigert 21.Mai.2007 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Jeg vil påstå at den meteorologien du trenger er å kunne tyde et værkart, som du bl.a. finner på her. Du kan kanskje lese deg fram til hvordan du skal tolke disse værkartene, men jeg har en mistanke om at det går raskere på et par kurskvelder. En god kursleder kan også fortelle deg noen detaljer om de forskjellige kartene på Wetterzentrale som du kanskje ikke legger merke til i en lærebok, om informasjonen i det hele tatt står der. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 (redigert) Jeg har lyst å takke for all hjelpen jeg har fått til nå! Utrolig så mye kunnskap og hjelpsomme folk som finnes her inne. Det meste av planleggingen har foregått her inne og jeg tror dette er noe vi kan dra i land. I så fall skal jeg male batplassen logo på seilet! Mannskapet lurer etter hvert møte på hvor jeg får all denne nye informasjonen fra Må være tungvint å ha båt før baatplassen.no. Da måtte man finne ut av alt selv eller gå i havna og spørre Redigert 21.Mai.2007 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Jeg antar at "konvoien" du tenker på er ARC. Den har allerede vært nevnt, bl.a. av trådstarter. Beklager den så jeg ikke. Det beste hadde nok vært å sette seg inn i det praktiske før du skyter fra hofta. Den blir for dum, en trenger da ikke å kunne seile for å kunne uttale seg om hvordan krysse atlanteren på en sikker måte, eller for den sak skyld, vite hvordan en rapporterer for ankomst havn, lese fyrkarakteristikker etc. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Er det noen fordeler eller ulemper med "ketch" seilbåt på langtur? Ser ut som det er en del store og billige båter på finn med 2 master Slik som Denne eller denne dog den siste er vel en motorseiler Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Jeg kan ikke tenke meg at det er noen ulempe bortsett fra at mer utstyr krever mer vedlikehold. Har selv ikke prøvt å seile en ketch, men forstår det slik at akterseilet skaper balanse i båten - Det er sikkert fint over atlanteren med forhold som endres skjeldent. Men det går sikkert fint uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Den blir for dum, en trenger da ikke å kunne seile for å kunne uttale seg om hvordan krysse atlanteren på en sikker måte, eller for den sak skyld, vite hvordan en rapporterer for ankomst havn, lese fyrkarakteristikker etc. Antagelig ikke, men nå dreide diskusjonen seg i større grad om på hvilken måte det var hensiktsmessig å tilegne seg kunnskap på forskjellige områder. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Antagelig ikke, men nå dreide diskusjonen seg i større grad om på hvilken måte det var hensiktsmessig å tilegne seg kunnskap på forskjellige områder. Når det gjelder gps, vær/meteorologi, strømninger og vindretninger så vil det vel ikke være så store forskjeller på motor kontra seilbåt? At man trenger vinden for å seile er jo greit...også kunne vite litt om strømninger, men er ikke alt dette også kunnskap en med motorbåt legger vekt på om h*n skal krysse altlanteren? "Det finnes flere veier til Rom"...og at det er mange her inne som har "sett lyset" med D5L kurs i Poseidon-regi er jo vel og bra, men om en ser på alle de ungdommer som har seilt lignende seilaser (både i større og i betydelig mindre båter) - så vil jeg nok tro at det er et et mindretall av D5L `ere blant dem. Sier ikke at det dumt å ta dette sertfikatet, men bare at det langfra er påkrevd, og at det finnes mange hull å tette med såpass penger. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Xtian Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Er det noen fordeler eller ulemper med "ketch" seilbåt på langtur? Slik som Denne eller denne dog den siste er vel en motorseiler Tror nok den siste fungerer vel så bra som seilbåt som den første. Fordelen med flere master er at man får det totale seilarealet fordelt over flere mindre og mer letthåndterlige seil. Ulempen er vel noe dårligere seilegenskaper generellt og egenskaper på kryss spesiellt. Ketch-riggete båter er ikke uvanlig som typiske langtur- og særlig jordomseilingsbåter, fordi rutene som seiles stort sett går med vinden aktenom tvers, hvor foringelsen av seilegenskapene ikke er så utpreget og mer enn veies opp av enklere seilhåndtering. Men begge disse båtene er bygget av ferrosement. Dette gir svært tunge skrog, med de ulempene det medfører. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
elna Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) Er det noen fordeler eller ulemper med "ketch" seilbåt på langtur? Ser ut som det er en del store og billige båter på finn med 2 master Fordelene og ulempene med ketchrigg tror jeg er greit gjennomgått av andre her, og disse båtene er ikke billige på grunn av riggen, men på grunn av materialet de er bygget av. Det er massevis av ketch-riggede båter på langtur, og en fordel som ikke er nevnt, er at riggen ofte er satt opp slik at du ikke nødvendigvis mister begge mastene, selv om den ene skulle gå over bord... Jeg har sett veldig mange flotte båter bygget i ferrosement, men det er ikke noe populært materiale. En ting er vekten, en annen ting er at det visstnok finnes en del feilkonstruksjoner der skroget etter hvert sprenges i stykker av rust innenfra.. Dersom du seriøst vurderer en båt i dette materialet er det antakelig lurt å først starte en ny tråd der du spør BP-medlemmene om råd. På dette forumet er jeg ganske sikker på at det finnes ekspertise også på dette området. Redigert 22.Mai.2007 av elna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Når det gjeld ferrosementbåtar så er det mykje heimelaga på marknaden, og mykje av dette er dårleg. I tillegg så er dette eit materiale som er svakt i kollisjonar og grunnsøytingar. STYR UNNA! Ask Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Ferrosement KAN være et bra materiale å bygge båt i. Problemet deres er at dere skal selge båten når dere kommer hjem. Akkurat som at dere vil få endel negative kommentarer til dette materialet når dere skal kjøpe, vil disse kommentarene dukke opp når dere skal selge igjen. Det kan ta tid å selge en bruktbåt, det går ikke noe fortere å selge hvis den er bygd i et materiale de færreste vet noe om. Ketchriggete båter er også "litt skummelt" i folks øyne. På toppen av dette vil forsikringsselskapene sky dere. I beste fall kan dere bruke en masse dyrebar tid fram til avreise med å overbevise ett av de. Dere risikerer å ha kjøpt en, dog relativt billig, båt som dere investerer masse tid og penger i, og så får dere ikke solgt når dere kommer hjem. Ferrocement er for folk som skal eie båten til de dør. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
magnuje Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Det er herved notert! For å være helt ærlig leste jeg ikke skikkelig gjennom annonsene og antok at de begge var bygget i glassfiber. Men synes det var litt mystisk at de var så billige. Takk for oppklaringen! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Her er en fin turbåt. Hero 101. Eller ta en kikk til på Comfort 32. Begge er solide og velseilende. Solide kjøl og rorinnfestninger. Begge er lettseilte. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Her er en fin turbåt. Hero 101.Eller ta en kikk til på Comfort 32. Begge er solide og velseilende. Solide kjøl og rorinnfestninger. Begge er lettseilte. Hero 101 er jo kjent for å være solide og mye brukt. Tror det er 3 hero 101 på jordomseiling for øyeblikket. Problemet er at det bare er en stikkøye akter. På styrbord side, der byssa er, er det bare en vegg. Men ser på et av bildene at det er et hull inn der. Tror dere det mulig å ordne til noe på den siden, slik at man får 2 stikkøyer akters? Comfort 32 har jo 2 "akterlugarer", men ser ikke helt hvordan de får til dette. Hero 101 er jo 2 fot større og har rattstyring, så det trekker jo litt opp Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Comfort 32 har to køyer akter med nedgang helt akterut. Comfort 32 har dessverre rattstyring den og. Den er fjernet på videreutviklingen Comfortina 32. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Interessant! Disse køyene akterut. Er de store nok til voksne, og er de i hver sin seperate kabin? Kan ikke se hvordan de har klart dette på en 32 foter Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Kjøp deg en Willing 31 . Det har vært noe av disse til Karibien før. ( Svein Mathisen i Stavanger, F.eks ) Masse sengeplass og en solid skute. Fås med høy og lav rigg. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 (redigert) Kjøp deg en Willing 31 . Det har vært noe av disse til Karibien før. ( Svein Mathisen i Stavanger, F.eks ) Masse sengeplass og en solid skute. Fås med høy og lav rigg. Sett litt på disse. De har også gode skussmål som langturseilere. Er bare litt bekymret for at det kan bli vel intimt med 3 voksne i 1 år i en slik båt, da man ikke har noen form for seperate kabiner. At for eksempel toalettet står inne i forpigg-lugaren er ikke helt heldig, da det må være slitsomt å sove der da det blir gjennomtrekk av folk hele tiden. Uansett, fin båt. Hadde det vært meg og min bedre halvdel som skulle på tur hadde den vært perfekt. Men LITT privatliv trenger man da man skal på "guttetur". Derfor er nok hero 101, omega 36, eller comar 11 (se første post) mer akutuell da alle tilbyr mer eller mindre lukkede kabiner. Forestiller meg at hero 101 er stor nok til å kunne ha 2 stikkøyer bak med noe form for kabinløsning På en annen side er det utrolig hvor mange netter man får på hotell for 150 k =) Redigert 22.Mai.2007 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2007 Her er en fin turbåt. Hero 101.Eller ta en kikk til på Comfort 32. Begge er solide og velseilende. Solide kjøl og rorinnfestninger. Begge er lettseilte. Comfort 32 Mulligan, har du erfaring med disse båtene på langtur? Ser ikke ut til at de er hyppig brukt til dette. Vet du noe om konstruksjonen/stødighet osv på disse båtene? Den hadde passet perfekt inn i budsjetet vårt og den har 3 "kabiner" om man kan kan kalle de det. Ihvertfall steder hvor vi kan trekke oss tilbake om vi vil og lukke døren Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Hei Fant denne på finn idag; Malø 40 Mener selv denne må være perfekt for oss. Pusher på de andre får å få opp noen penger. Men lurer på en ting: Er det selvdrenerende sittebrønn på denne? Ser for meg ut at alt vannet vil renne ned i kabinen om man får en bølge over båten. Så lurer jeg på en ting til. finnes det godkjente folk som kan ta tilstandsrapport på seilbåter? Dette hade vært meget praktisk da vi kan vurdere båten ut ifra de faktiske forhold og ikke bare hva vi selv ser med utrente øyne Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 (redigert) Hei Fant denne på finn idag; Malø 40 Mener selv denne må være perfekt for oss. Pusher på de andre får å få opp noen penger. Men lurer på en ting: Er det selvdrenerende sittebrønn på denne? Ser for meg ut at alt vannet vil renne ned i kabinen om man får en bølge over båten. Så lurer jeg på en ting til. finnes det godkjente folk som kan ta tilstandsrapport på seilbåter? Dette hade vært meget praktisk da vi kan vurdere båten ut ifra de faktiske forhold og ikke bare hva vi selv ser med utrente øyne Det er selvdrenerende sittebrønn på denne(og alle andre seilbåter jeg vet om), men på noen kan dreneringen være litt underdimensjonert. Malø 40 er for øvrig en temmelig liten båt, jeg tror han må ha tatt med baugsprydet sitt, og vel så det, for å få lengden opp i 35 fot. Du kan lese mer om båttypen(og mange andre) her: Her finner du beskrivelse av mange båter Klikk deg inn på båtfakta oppe til venstre. Jeg tror ikke det finnes mange egne båttakstmenn i Norge, men de er vanlige mange andre steder, ikke minst i USA(surveyors). Redigert 23.Mai.2007 av elna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 (redigert) Ja, regnet med at han hadde jukset litt på lengden med tanke på at andre malø 40 er 32 fot og ikke 35. Det er en temmelig liten båt ja, men akterkabinen trekker opp. Det er også en stikkøye under sittebrønnen + trad. forpigg. Holder mer enn nok til 3 studenter det =) Dessuten har jeg lest at en liten båt er billigere i drift = mer penger til og og Søkte litt på google og fant dette Er jo først og fremst en sikkerhetsrapport men det er jo akkurat det vi trenger. Noen som er kjent med dette tilbudet? Var visst relativt billig (400 kr) i følge annonsen Redigert 23.Mai.2007 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Det ser i så fall ut til å være særdeles vel anvendte 400 kroner. Det er ikke noen tvil om at større båt koster mer å holde, selv om mange ting koster det samme på en stor og en liten båt. Det ene året dere skal være borte, dreier kanskje mer seg likevel om hvor god stand båten er i i utgangspunktet. Og det er selvsagt lettest å finne en mindre båt som er godt utstyrt enn en større... Husker forresten at du skrev tidliger ei denne tråden at du planlegger kystseilas til Bretagne, med overnatting i havn hele veien. Jeg tror jeg vil anbefale deg noen nattstrekk før den tid, gjerne her oppe i nord hvor natta er kort på sommeren, og du hele tiden har trygge havner med gode fyrsektorer å gå inn på. Nattseilas er kjempefint:-) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Det har du sikkert rett i. Nattseilas inngår også i det videregående kurset jeg skal ta på sensommeren. Jeg mener ikke at vi konsekvent skal unngå nattseilas, men at vi alltid skal være sikker på at vi ikke blir overrasket av skikkelig dårlig vær før vi er klar for det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.