Jump to content

Karibien 2009, ønsker råd om valg av båt, utstyr +++

magnuje

Recommended Posts

Jeg for min del ville nok valgt en større båt enn 32 fot..siden dere tross alt er opptatt av at det skal være 3 "kabiner" (noe jeg forøvrig skjønner godt!). Problemet med å velge en 32 fots med 3 kabiner er jo at alt annet blir veldig smått..alt går jo på bekostning av noe.

Så jeg heller fortsatt til at når dere skal på en slik "once in a lifetime"-tur, så ville jeg heller gått ned på finisharbeidet og fått tak på en båt hvor bokomfort er høyere enn hva tre mann folk vil få i en 32 fot. (Husk at dere vil kanskje ha noen overnattingsgjester i noen havner??!!:lol: ).

40-42 fot vil gi mye mer plass...alt blir litt større og komforten blir mye bedre (badet blir jo et bad i den størrelsen, og ikke en portapotti i forpiggen(satt på spissen)). Kostnaden på vedlikehold er nok ikke så mye større, selv om båten blir 3 meter lengre og noe bredere...det er stort sett samme mengde utstyr, eller?

Dette blir jo selvfølgelig sagt med det i tankene at dere ikke skal ha en skarpseiler, hvor fart er viktig - men skal ha en tur hvor det ikke spiller så stor rolle om det tar 1 eller 2 uker å nå frem til neste destinasjon. Det er nok deilig å kunne samles rundt salongbordet for poker og øl..uten at dere sitter oppå senga til en av dere.

Som dere sier så vil dere se etter båter som har vært på slike turer før, og er utstyrt for dette...noe sikkert andre vil gjøre når dere kommer hjem og skal selge. En eldre båt som er oppgradert med sikkerhetsutstyr og annet som har fungert flott og med stor plass, vil nok ikke være det store minuset.

Nå kikker dere på turbåter på 32 fot, og de vil nok fungere greit...men er det like lett og selge disse som turbåter etter at den har vært jorden rundt med tre gutter... - å kjøpe større båt som er rigget og utstyrt for langtur..bruke den og selge den igjen som langtursbåt høres for meg enklere ut. Men erfarinbg har jeg ikke.... :lol::cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

40-42 fot vil gi mye mer plass...alt blir litt større og komforten blir mye bedre (badet blir jo et bad i den størrelsen, og ikke en portapotti i forpiggen(satt på spissen)). Kostnaden på vedlikehold er nok ikke så mye større, selv om båten blir 3 meter lengre og noe bredere...det er stort sett samme mengde utstyr, eller?

Enig i det meste av dette Vikers, men det med utstyrskost er en faktor.

Et seil til en 40 foter koster bortimot det dobbelte av tilsvarende seil til en 32 foter (i samme kvalitet osv osv).

Også vinsjer, blokker, løpende rigg o.l. har en prisøkning som er kvadratet av båtens lengdeøkning (tommelfingerregel). Så hvis båtlengden øker med en faktor 1,25 (40/32) øker utstyrprisene med 1,25^2, dvs. 1,5. Minst.

Redningsflåte og pakningssett til dassen øker ikke i pris - snakker om seiltekniske ting :smiley:

S/Y Surprise

en prisøkning som er kvadratet av båtens lengdeøkning (

Dette er riktig hvis begge båtene er utstyrt til samme standard. Poenget her var vel å velge en liten båt med mye, relativt nytt utstyr, eller en eldre båt med ditto gammelt, kanskje underdimensjonert utstyr. Og at prisen for de to båtene i utgangspunktet er lik. Hvis man antar at den gamle båten blir beholdt i den standard den er, behøver ikke kostnadsforskjellene på selve båten bli så mye større. Har båten i utgangspunktet et dårlig seil, kjøper du ikke et nytt i kevlar hvis du skal bytte. Det ville du kanskje gjort på en 3 år gammel 32-foter.

Det som imidlertid blir dyrere er forsikring, havneleie, diesel, bunnstoff/polish/lakk/osv

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Helt enig med hva som blir sagt her. 32 fot blir lite. Men de fleste større båter i vår prisklasse er meget tvilsomme på mange måter, og jeg ser for meg mye arbeid som kan dukke opp underveis. Forsikring er det en ganske flat kurve på når man skal på lantur; Helsikens dyrt uansett :headbang:

Tok et raskt søk på "havseiler" på finn.no og tenkte vi kunne sammenligne noen resultater som passer til kriteriene.

Swan 42 prototype Er en skikkelig båt som skal ha ridd av en orkan. Men jeg inbiller meg at det kan være dyrt om noe ryker på en slik båt. Dessuten ser den litt krevende ut å seile. Men den har det meste av utstyr og kan i teorien dra på tur som den er. Dette er en typisk båt jeg hadde vært totalt avhengig av fagkyndig for å tørre og kjøpe da jeg mangler noe som helst sammenligningsgrunnlag og er ukjent med båtype osv.

Omega 36 har egen klubb og man har et sammenligningsgrunnlag når man kjøper. Dessuten kan man lese erfaringer fra andre eiere om hva som går i stykker på disse og kan være føre var. Lett å omsette, muligens ikke etter 1 år med slitasje. Den er ikke rigget for langtur. Hvor mye som må foranres på denne båten vet jeg ikke, men mistenker det blir over budsjettet totalt

Denne er stor og fin. dyr var den heller ikke. Men den motoren der ser fryktelig skummel ut. Redd for at det kan bli mye arbeid her

Den desitert kuleste båten å gjennomføre en slik tur med er DENNE. Tenk så kult å klaske til kai med denne i karibien. Måtte da fått sydd matchende piratkostymer

Oppsummert, så synes jeg det er mye vanskeligere å anslå uforutsette utgifer på de større og eldre båtene. Kjøper man en mindre båt har man liksom litt mer oversikt over hva gildet kommer til å koste, føler jeg. Derfor hadde det vært topp med en godkjent fagmann som kunne skrive tilstandsrapport på båten slik at vi fikk bedre oversikt over dette. Men sjansen er større for at noen blir lei og tar flyet hjem i en liten båt. Skjer nok tritt og ofte på en slik tur...

En gammel, stor båt med nye seil og ny motor hadde vært det beste!

Vanskelig dette :cryin:

Denne er stor og fin. dyr var den heller ikke. Men den motoren der ser fryktelig skummel ut. Redd for at det kan bli mye arbeid her

Den desitert kuleste båten å gjennomføre en slik tur med er DENNE. Tenk så kult å klaske til kai med denne i karibien. Måtte da fått sydd matchende piratkostymer

Begge disse på fine ut, men gamle. Til prisen kan du kjøre full service på motoren og være innen for 600'

Ja, det høres ikke ut til at du vurderer sabeltann-båten seriøst..? Den ser ikke ut til å være noe jeg viille ha møtt skikkelig ruskevær med, i alle fall.(joda, jeg vet at det ikke er så veldig stor risiko for ordentlig mye vind på den ruta dere har planlagt, men det er absolutt ikke noen meteorologisk sensasjon heller)

Når det gjelder gps, vær/meteorologi, strømninger og vindretninger så vil det vel ikke være så store forskjeller på motor kontra seilbåt? At man trenger vinden for å seile er jo greit...også kunne vite litt om strømninger, men er ikke alt dette også kunnskap en med motorbåt legger vekt på om h*n skal krysse altlanteren?

Motorbåtføreren er klart interessert i været, det har en del med sikkerhet, komfort og drivstofforbruk å gjøre. Likevel, det er viktig å huske på at det kan være langt mindre seilbåter som krysser hav enn størrelsen på motorbåtene som legger ut på langtur. Dette er i hvert fall tilfelle for den båtstørrelsen som diskuteres i denne tråden. Det er uansett mange flere hensyn å ta for den som skal seile. Vi må ta hensyn til mye større avdrift på kryss. Vindkulene som kan komme i forbindelse med en regnbyge kan rive seilene i filler for en uoppmerksom eller uheldig seiler, og seileren trenger gjerne litt mer tid på å justere seilføring enn hva motorbåtføreren må gjøre i forhold til disse vindbygene. Det er heller ikke slik at vinden blåser jevnt over store områder, og noen ganger kan det være mye å vinne på å vite litt om slike forhold. Man kan f.eks. lese mer ut av skyene enn varm- og kaldfronter.

"Det finnes flere veier til Rom"...og at det er mange her inne som har "sett lyset" med D5L kurs i Poseidon-regi er jo vel og bra, men om en ser på alle de ungdommer som har seilt lignende seilaser (både i større og i betydelig mindre båter) - så vil jeg nok tro at det er et et mindretall av D5L `ere blant dem.

Joda, men det kan være greit å velge mellom å lære av andres feil og å lære av egne feil. :lol: For studenter og akademikere er det uansett ofte en stor greie å lese seg opp på teori for å teste ut det man har lest i praksis.

Nå mener jeg på ingen måte at D5LA er et påkrevet sertifikat for langturseilere, men skal man først lære seg mer navigasjon kan det være like greit å ta en deleksamen som kan brukes til å løse ut D5L eller D5LA en gang i framtiden.

Med hensyn til seilkurs ville jeg nok helst anbefalt folk som drømmer om langtur å ta det kombinerte kurset på en snau uke som dekker nivåene 1+2+3 (dvs fra startnivå til day skipper coastal / watch leader) der dette er tilgjengelig. Da blir det flere netter i strekk på båten, og man rekker å bli litt sliten. Det kan være en god erfaring.

Da blir det flere netter i strekk på båten, og man rekker å bli litt sliten. Det kan være en god erfaring.

Av de båtene vi møtte som hadde hatt problemer på deler av eller hele turen, var samarbeidsproblemer klart i overtall. Navigering, dårlig vær, innsjekking osv hadde sjelden vært noe problem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er D5L kurset delt opp i moduler slik at man kan ta f.eks navigasjon seperat? Det hadde vært perfekt for meg. Ang seilkurs over en lengre periode har vi ikke muligheten til dette i sommer. Men tenkte å hive alle med på et havseilaskurs til shetland i september. Da får vi nok alle kjenne seiling på kroppen

Av de båtene vi møtte som hadde hatt problemer på deler av eller hele turen, var samarbeidsproblemer klart i overtall. Navigering, dårlig vær, innsjekking osv hadde sjelden vært noe problem.

Det tror jeg nok du har helt rett i. Har lest at det er flere turer som havarerer pga uvennskap enn alle andre grunner til sammen. Derfor er det greit å vite at jeg har vært på tur med mannskapet før (backpacking) og vet hvor jeg har dem. Har også kjent dem i over 10 år. Men skal uansett ta en runde nå til sommeren og forklare problemstillingen. Vil ikke at noen skal reise hjem rett før siste atlanterhavskryssing. Det tror jeg det er mange som gjør

EDIT: Ang båtvalg må vel denne være noe? er ikke mye arbeid her før man kan legge ut på tur igjen?

Redigert av magnuje (see edit history)

Som nevnt, det å forsøke å få med seg turer med både litt varighet og kanskje noen utfordinger som en del av forberedelsene. Bare det å være på seilkurs en uke hvor det er med andre mennesker og en instruktør som kommer med oppgaver, selv om det blåser og regner og er kaldt og alle er slitne og gjør feil og instruktøren krever at oppgaven skal gjøres om igjen og noen er sjøsyke og gjør ingenting og så videre... :wink:

Som nevnt, det å forsøke å få med seg turer med både litt varighet og kanskje noen utfordinger som en del av forberedelsene. Bare det å være på seilkurs en uke hvor det er med andre mennesker og en instruktør som kommer med oppgaver, selv om det blåser og regner og er kaldt og alle er slitne og gjør feil og instruktøren krever at oppgaven skal gjøres om igjen og noen er sjøsyke og gjør ingenting og så videre... :wink:

Vet du hvor det er mulig å oppdrive slike kurs? De kursholderne jeg har fått anbefalt har bare helgekurs oppdelt i kompetansenivå. Med unntak av et havseilerkurs som går over 5 dager til Shetland.

Her er hjemmesiden til en som allerede er på langtur med en Malø 40:Vilje

Se også på sorgenfri.com.

Mitt råd er å seile så mye som mulig før avreise. Små turer til skagen og runder i skagerak lærer man mye av. Heller det enn å fylle på med kurs.

Flyt forlag har også flere gode og nyttige bøker om langturer.

God reise.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Her er hjemmesiden til en som allerede er på langtur med en Malø 40:Vilje

Se også på sorgenfri.com.

Mitt råd er å seile så mye som mulig før avreise. Små turer til skagen og runder i skagerak lærer man mye av. Heller det enn å fylle på med kurs.

Flyt forlag har også flere gode og nyttige bøker om langturer.

God reise.

Jon

Hei,

Som nevnt tidligere i tråden vil vi (uheldigvis) ikke kjøpe båt før det nærmer seg avreise. Kommer til å kjøpe neste mai og avreise er i juli. Derfor er det begrenset hvor mye tid vi får rundt om på kysten. Må derfor veie opp med å ta kurs eller leie båt denne sommeren. Ser ut til at det ikke er mye forskjell i pris på å leie båt og ha med instruktør. Dessuten er det ikke lett å leie båt uten seilerfaring =)

Så jeg tror kursing, kursin og kursing er veien å gå. Gjerne som nevt tidligere litt lange kurs. Orginale planen var nybegynnerkurs nå om noen uker, videregående i august med nattseilas, kurs til shetland i september, D5L, VHF for meg (skipper) i høst, ukeskurs i utlandet i januar, sikkerhetskurs på våren.

Ukeskurs som nevnt ovenfor er en god ide, men det lar seg desverre ikke gjøre i sommer da vi allerede har bestilt kurs. Får ta et videregående ukeskurs senere

Mener selv at dette vil gi oss en god start. Skal sjekke ut Flyt forlag! Har bestilt en del bøker fra seilas.no.

For at denne planen skal gå i hop må vi kjøpe en båt som er ferdig rigget for langtur og kan snu i havna. Heldigvis er det en del av disse til salgs, så tror dette skal ordne seg!

Masthead har forseil (forstag) til topps i masten, mens brøkdel har forseil og stag til 2/3 av mastehøyden (ca.???).

Vil vel tro at brøkdelsrigg bare har mindre forseil slik at man "mister" mye "motor" på langtur..

Men dette vet jeg ikke, så det kommer sikkert andre med bedre forklaring her...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Uff, tungvint måte å bestille på da. Må faxe inn former og greier. Om noen har sett den, og anbefaler den får jeg heller ta bryet med å skrive ut og faxe inn. Noen som har sett den i en nettbutikk? En slik en som man kan trekke visa på

EDIT: Så nærmere på formen man skulle fylle ut. Her skulle man visst skrive inn kortnummer og utløpsdato i fritekst og sende det til et faksnummer. Er ikke helt komfortabel med det

Redigert av magnuje (see edit history)
Masthead har forseil (forstag) til topps i masten, mens brøkdel har forseil og stag til 2/3 av mastehøyden (ca.???).

Vil vel tro at brøkdelsrigg bare har mindre forseil slik at man "mister" mye "motor" på langtur..

Masthead har forstag til toppen, ja. Hvor høyt opp forstaget er festet på brøkdelsriggen varierer litt. Brøkdelsriggen har gjerne større storseil, og dermed litt mindre forseil. På brøkdelsriggen justerer du lett mastebøy med akterstag. Den muligheten har du ikke på masthead.

Det er andre faktorer som er like viktige en å velge mellom brøkdel og masthead. Skal det være gjennomgående mast, eller skal den stå på dekk. Gjennomgående mast kan gi en lettere eller sterkere konstruksjon. Et annet spørsmål er om salingshornene skal være rette eller vinklede. Rette salingshorn gir mindre slitasje på storseil. Lesnetakler, babystag, kutterstag... Det er et ganske stort utvalg rigger som alle har forskjellige meninger om. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...