Herman Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Det er et ganske stort utvalg rigger som alle har forskjellige meninger om. Riktig, og her kommer min: For langtur er det konservativt som gjelder. Dere skal seile 12.000 Nm, med kontinuerlige bølger som nesten aldri er lavere enn 2 meter høye. Slitasjen kan ikke sammenlignes med noen sommeruker i Skagerak, hvor bølgene SJELDEN er over 2 meter høye. Dette betyr: Masthead, gjerne også gjennomgående, med vinklede salingshorn. Denne riggen forsterker dere med et avtagbart kutterstag som er festet nesten i mastetoppen. Dekksfestet har forankring i akterkant av ankerbrønnen. Når det blåser mer enn godt er, ruller dere inn genoa, monterer dette staget og setter på stormfokka. Dere skal IKKE kjøpe en rigg som er ekstremt trimbar. Det betyr at den også MÅ trimmes for ikke å gå over bord. En slik rigg har for eksempel rette salingshorn, og fordi den er brøkdelsrigget i tillegg, må den ha lensetakler for støtte. Veldig fin på onsdagsregattaen, men EN ufrivillig jibb med denne i tre meter bølger og ditto vind, og den går til fiskene. For hvert slag/jibb må et lensetakkel slakkes, og ett strammes. Hvis ikke går det til helvete. Se for deg nattevakt, alene i cockpit. "Hu hei hvor det går, med denne farta kommer vi fram allerede på tirsdag". Kanskje burde du revet, men shit au, du ligger an til rekorden for en 4 timers vakt! Dessuten vil du ikke vekke de andre. Da er du glad for at du kan stole på riggen iallefall. Noen som har lyst til å være uenig? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Xtian Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Et argument til for mast head på langtur: Du kommer helt sikkert til å kile fast eller miste ett eller flere fall underveis. På en brøkdelsrigget båt er det bare ett fall, storseilfallet, som går helt opp. Kiler det seg fast, eller du får andre problemer med det, kommer du deg ikke opp medmindre du har en bomløfter som går om en blokk i mastetoppen, og den er sterk nok til å løfte en mann. På en mast head-rigget båt har to to andre fall som går helt opp. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Noen som har lyst til å være uenig? Klart det, men er det snakk om et mannskap som starter med liten erfaring er jeg nok enig i valget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Noen som har lyst til å være uenig? Jeg har brøkdelsrigg. Med vinklede salingshorn. Og den kan seiles hardt for bare storseilet. Uten akterstag. Dessuten er brøkdelsriggen vanligvis lettere. Mindre masse tilværs. På en brøkdelsrigget båt er det bare ett fall, storseilfallet, som går helt opp. En brøkdelsrigget båt har vanligvis toppinglift i samme dimensjon som storseilfallet. Bortsett fra enkelte merker hvor alle penga er brukt på innredningen. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 29.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2007 Så og si alt av nyere seilbåter har i dag brøkdelsrigg, i dag er 9/10 vanlig, som kanskje er et lite kompromiss mellom masthead og mindre brøker (7/8) mer vanlig før. Det er nok en grunn til det. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...os=8&tot=12 er et eksempel på en båt som har brøkdelsrigg (7/8), med vinklede salingshorn OG lensetakler. Lensetakler er ikke standard på Omegaene, men kan settes i hardt vær for å stramme forstaget, og som ekstra sikkerhet for riggen. (Med dobbelrev i storseil, vil vanligvis ikke lensetaklene komme i konflikt med storseil). Glemmer man å sette dem ryker ikke riggen. Er det moderat vær har man , om man har lagt opp til det mulighet for å ta dem av/sette dem frem. Fleksibiliteten øker. Man får en mindre og mer letthåndterlig forseil. Ulempen er at man ikke kan slippe storseilet helt ut på lens. (Men da burde man uansett ha en spinnaker). Vanligvis har man bomløft i tillegg til storseilfall, det burde være mulig å modifisere for å få en 3dje trinse i toppen om nødvendig og. Mastetrinn er kanskje enda bedre for langturseilere... Men masthead er bra det og...ville ikke la det være avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Ang. diskusjonen om rigg, vil jeg nevne noen av de fordelene jeg mener er knyttet til den riggen jeg selv har. Skipet er ketchrigget med gaffelseil på begge mastene, toppseil over begge gaflene, samt jager, klyver og fokk. Dvs. seilarealet er fordelt på 7 seil. Gaffelseilene er rektangulære, dvs. bomliket er 1,5 ganger lengre enn masteliket. Noe som gir en relativt lav rigg i fht. arealet. Begge mastene har lazyjacks, så både toppseilene og gaffelseilene lander pent ned i dem. Fordi bomliket er er lengre enn masteliket, så får lazyjacken en vinkel på ca. 45 grader, noe som gjør at seilene får god styring på vei ned. Den avgjørende fordelen, slik jeg ser det er at en annen person enn jeg selv ganske enkelt kan berge seilene og for den saks skyld heise dem. F. eks. mannskap som veier mindre enn 60 kg. kan heise storseilet. Imidlertid vil jeg si at min viktigste overveielse i valg av rigg var problemstillingen: "Å få ett eller flere av seilene ned i en fart, dersom det behovet skulle oppstå". Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Enig med siste taler Reiser jeg selv noen gang på en slik tur, så regner jeg den båten vi har nå for å være et godt valg til en slik seilas. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Herman Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Den avgjørende fordelen, slik jeg ser det er at en annen person enn jeg selv ganske enkelt kan berge seilene og for den saks skyld heise dem. F. eks. mannskap som veier mindre enn 60 kg. kan heise storseilet. Det er jo selvfølgelig et interessant aspekt. Men "hvem som helst" kan da heise et standard bermudaseil. Det at et gaffelseil er så lett å heise er derfor ikke noe argument i seg selv for å velge gaffelrigg. Storseilet mitt går forøvrig også i dekk på sekunder. Men det kan selvfølgelig være andre gode argumenter for å velge noe annet enn bermudarigg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tjaldur Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Jeg er jo enig med Herman i at heisingen av seilet ikke er noe argument for gaffelriggen. Stort sett så heiser man jo seil under rolige forhold. Så berging av seil, som ofte kan skje under svært urolige forhold, er naturligvis et viktigere aspekt. Nå planlegger jeg også et seilas til Karibien til våren. I den forbindelse har jeg begynt å orientere meg i satellittelefonjungelen. Det ser ut til at jeg lander på Iridium/Motorola 9505A, utfra pris innkjøp/trafikk. En detalj er at andre kan gratis sende SMS/epost sjekk her. Det satte meg på den tanken at mitt nettverk hjemme kan holde meg oppdatert med værdata, som meteorologisk backup. Så spørsmålet er: Er det noen som vet om hjemmesider hvor værdata kan hentes? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Kaftein ØL Svart 23.November.2007 Link til dette innlegget Svart 23.November.2007 Jeg skal være mannskap på en 25 foter til neste år. De skal seile melkeruta, og jeg skal være mannskap fra capp verde til karibien. Den har minimalt med utstyr, men et dyktig og hyggelig mannskap. Tror derfor det blir en kjempebra tur! Det som er kjekt med slike turer er at man kan komme seg avgårde forholdsvis fort og ikke trenger å spare så mye cash. Tror disse betalte 100 for båten og da er det kun vindror og redningsflåte som mangler. Bakdelen er naturligvis at det går forholdsvis tregt...Men man har jo god tid på sjøen..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.