Jump to content

Karibien 2009, ønsker råd om valg av båt, utstyr +++

magnuje

Recommended Posts

det er faktisk tilstrekkelig å ta en sving innom ett av disse stedene for å nullstille de 18 månedene

Spør to jurister, og du får to svar. Det finnes ingen regler for hvor lenge du skal være utenfor EU-området for å "nullstille" de 18 månedene, så du kan komme opp i en diskusjon med tollere i forskjellige land. Noen er mer ivrige enn andre.

www.boatshop24.com Er nok enig i at en sparer ikke så ekstremt mye...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=894

Der kom det en til gitt! Ser ut til at dette er ganske vanlige båter (8). Det er en fordel for oss da vi kan kjøpe når det passer oss. Vi har planer om å kjøpe enten til høsten eller til neste påske.

Driver og setter opp budsjett for året som kommer (treningsåret). Hva koster den sånn ca å ha en seilbåt i drift i norge et år? Her mener jeg da utenom langturforbredelsene.

Tenker på opplag, båtplass, diesel, bunnsmørning osv

Noen som har regnet på dette tidligere?

Hva koster den sånn ca å ha en seilbåt i drift i norge et år?

Regn med 10% av kjøpskostnadene i årlig forbruk, for en rimelig bruktbåt.

Dette er et anslag, noen klarer seg med 5%, mens andre trenger 15%.

Alt ombord i en båt har begrenset levetid. Dette betyr at selv om båten er spekket med saker & ting, MÅ det investeres jevnlig for å holde nivået oppe.

Eksempler på ting som ikke koster for mye hver for seg, men som blir endel summert:

-Fendere

-Fortøyningsliner

-Flagg

-Bomtrekk

-Tauverk

-Elektronikk

-Seil

-Motor

-Utvendig treverk

- Tekniske gjenstander, vinsjer, varmere og dasser / kjøleskap.

Min erfaring er at mye slites bare av å være montert i båten. Salt, lys og sol tar knekken på det meste, over litt tid.

F.eks betyr det at fenderne jeg kjøpte til min første seilbåt, for 5 år siden, og som jeg var veldig stolte av, nå havnet i containeren fordi de var klissete og utslitte. Lampene jeg monterte i forpiggen for 4 år siden, er modne for søplehaugen ( var nok for billige ), den nye kulefenderen til 500kr stakk av i Hunnebostrand, det nye skjøtet mitt til 300kr var det en gnom som stjal på opplagsplassen, og sånn kan jeg holde på.

Av rene, konkrete utgifter kan nevnes:

-Båtplass sommer, 3500kr ( foreningsplass ) til 20 000 ( privat bryggeplass )

-Vinteropplag land ( 2500kr ) eller boblehavn ( 3000kr )

-Forsikring 2500-4500kr ( båtverdi ca 250-400 000kr )

-Bunnstoff og anoder 1500kr

-Vaskemidler, polish osv 500kr

Suzuki

No boat needed..

Takk! Her var det mye gode svar. Regner da med å budsjettere 30k for en sesong + vinteropplag. Høres det fornuftig ut? Båtplassen kan jo godt være en halvtimes kjøretur unna. Og familien har båt så kan få en del ting gratis derfra. Og en Omega 36 for ca 570k er jo å oppdrive.

Har budsjettert 50k per pers, dvs 150k til sammen for å holde båten igang året vi er på langtur. Minus forsikring(30k), satelittelefon(10k), jolle(5 k) og slepegenerator eller vindgenerator(5k, kjøpes på veien), EPRIB (5 k), livbåt(15k) sitter jeg igjen med ca 85k.

Regner da 50k til reperasjoner, 10k til diesel, 10k til kart, 10k til havneutgifter og innsjekkingsutgifter, 5 k diverse == 85k

Høres dette ut fornuftig ut?

For mannskapet blir det vel ca 15k per pers i mat og 15 k i forsikring+seiltøy++. Dvs 80 k til sammen per mann utenom "lommepenger"

Andre poster jeg har glemt? Huff, er ikke akkurat billig for en student å dra på langtur!

Var nettopp på et foredrag med Audun fra den gjengen her.

De var ute i tre år på subsidiene fra lånekassa (de studerte på egenhånd og var hjemom for å ta eksamen).

Så - lån+stipend burde holde.

Han mente at langturseiling kostet en årslønn pr år. Er man vant til en mill i året, så bruker man det på seiltur også. Ergo, for en student holder lån + stipend

S/Y Surprise

Av rene, konkrete utgifter kan nevnes:

-Båtplass sommer, 3500kr ( foreningsplass ) til 20 000 ( privat bryggeplass )

-Vinteropplag land ( 2500kr ) eller boblehavn ( 3000kr )

-Forsikring 2500-4500kr ( båtverdi ca 250-400 000kr )

-Bunnstoff og anoder 1500kr

-Vaskemidler, polish osv 500kr

+ verdi/rentetap på båten. De fleste lukker øynene for dette, men hvis båten skal kjøpes, seiles i et år eller to, og selges igjen er det en kostnad som må tas med. Det første året fra båten kjøpes til turen starter blir det kanskje ikke så mye slitasje, men den koster endel likevel. Hvis vi forsiktig antar en kapitalkostnad på 4% koster en båt til en halv million (som bare ligger i brygga) hele 20.000,- PER ÅR!!! Merk at dette er uavhengig av om det må lånes penger, eller du har penger gjemt under madrassen som du skal bruke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jepp, det er et poeng. Men det igjen ikke en utgift som må budsjetteres. kanskje bestemmer vi oss for å ha båten etterpå? Skal vi virkelig regne på det blir dette ganske skummelt ved at samtlige av oss starter "karriæren" 2 år senere. En del tapte inntekter der.

Men så er ikke alt i verden penger heller. JEg er mest bekymret om folk klarer å skaffe nok penger som studeter til at dette skal gå greit. Om vi ev taper på salg av båt o.l kommer litt i andre rekke. Er ikke så veldig stor fallhøyde på hver med tanke på at legger ut 200k hver

Helt sant, en slik tur ER finansiell katastrofe! Allikevel er det mange som gjør det hvert eneste år. 200k er ikke så mye penger, men hvis dere må låne penger til båten, blir det iallefall en kostnad. Vi hadde månedlige lånekostnader på ca 6k. fordelt på 2000,- til hvert av studielånene, og 2000,- til båtlånet. Det svir når inntektene i samme periode er ganske nøyaktig kr. 0,00.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ok, nå viser det seg at resten av mannskapet bare kan gjennomføre dette i 2008!! Det vil si at vi regner med å dra allerede neste sommer

Derfor mister vi treningsåret med båten, så jeg har klekket ut en ny plan som innebærer mer kursing for å kompensere for manglende erfaring.

Så her er den nye planen: Nybegynner seilkurs med mannskapet i juni (bestilt og betalt), Videregående kurs i august. Havseilas til shetland på høsten med kursbåt (blir bare meg fra mannskapet som kan sannsynligvis). Sikkerhetskurs, VHF og båtførerprøven til høsten. Mulig DL5 (?? husker ikke hva det heter i farten) til høsten i tillegg.

Kjøpe båt i mai. Hive den på land om det trengs og drive intensiv jobbing. Prøvetur i juni, muligens shetland race. Dra i juli, men kystseilas nedover europa (og kanaler) slik at vi blir skikkelig kjent med båten. Så vi vil holde kysten i ca 3 mnd før vi må krysse noen havstrekk og bare dagsseilaser.

Muligens melde meg som mannskap på regatta. Jeg vet at NTNU (hvor jeg studerer) har en seilklubb med en liten båt som kan belånes

Lære meg om meterologi via bøker. vil også bruke frivind.no som backup for vær-routing under havseilas

Er dette mulig å gjennomføre? Vil gjerne ha innspill for hvordan jeg kan bli best mulig skikket før en slik tur på et år, mens jeg i tillegg studerer siste året. vil dere anbefale meg kystskippersertifikatet, eller heller bruke tiden på seiling?

Rigging av mindre vesentlige ting, som solcellepanel og vindgenerator tas underveis i europa. Har en meget nevenyttig kar som mannskap. Vi vil selvfølgelig være med på ARC over atlanteren.

Mulig vi også leier en båt en uke, men alt avhenger av penger og tid

Redigert av magnuje (see edit history)

Er et stykke på vei ja, men lista er fortsatt lengre enn hva som synest overkommelig på et år, men eg har båten. Vurderer mye frem og tilbake i forhold til hva utstyr eg skal ha, men avventer de største investeringene til jeg har solgt leiligheten (selges på nyåret). Derifra og ut blir det hektisk, ingen tvil om det!

Skal jobbe frem til 30.mai 2008, så reiser vi så snart vi er klare:-)

Lykke til med forberedelsene!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...