Jump to content

Må talpakningen være rett dimensjon ?


koh

Recommended Posts

Hei !

 

Vi har dykkerbåten vår på slipp, og tenkte vi skulle gjøre noe men pakkboksen på propellakslingen. Den har dryppet mer enn foreskrevet i mange år. Vi snakker om en 39 fot ferrosementskøyte med en noe tilårskommen Marna 36hk diesel. Så vi fisket ut 3 fine ringer som så ut til å være laget av ca 12x12 mm talgpakning, og dro med godt mot til den lokale maskinforretningen. Men her hadde de bare 8x8mm (alle mål er foreløpig tatt på øyemål) - med beskjed om at "det var den alle brukte". Vi har nå fått inn 5 ringer, og dratt til, og har fremdeles noe strammemonn. Vi kjenner at vi nå får motstand (noe det var lite av med den gamle pakningen), og vi kjenner at det er tyngre å rotere akslingen. Det er ingen smal sak å "sjøsette den for å prøve" for det er jo egne ansatte som styrer slipper av denne størrelsen. Vil talgpakningen "tyte" på plass, og lage ok tetting, eller bør vi fiske det ut igjen, og sette himmel og jord i bevegelse for å få fatt i rett pakningsdimensjon i morgen. Noen som vet hvor det kan væ're å få tak i Tønsberg / Oslo området.

 

Noen som har erfaring med denne problemstillingen ?

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke satset på at dette funket, selvsagt finnes det større "talgpakning" enn 8mm, så dette er etter mitt syn ren svada og innkompetanse fra butikken. Når noe sier "Det er den alle bruker" så er det etter mitt syn grunn til å sette spørsmålstegn med det selgeren sier, kommer etter min erfaring når man stiller selgeren ett spørsmål om noe vedkommende ikke er "kompetent" til å svare på...

 

Då måler diameteren innvendig i hylsa der hvor ringene skal inn og trekker fra akseldiameteren, dette dividerer du på to. Får du da 8mm så er dette rett, får du noe annet er det den tykkelsen du skal ha.

 

Jeg er redd dere kan få bruk for dykkersutstyret når dere ikke ønsker det om dette ikke er som det skal..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med du snakker om 4kantet talglisse. Den bør i alle fall ikke være all for langt unna rett dimensjon. Er den litt for liten kan du banke den LITT flat for at den skal bli brei nok. Er den for tykk kan du også banke den LITT flat for å få den inn i pakkboksen. Siden dere har målt 12x12 så regner jeg med dere skal ha 1/2 toms lisse (12,7x12,7mm). Da synes jeg 8x8mm høres all for lite ut og kan føre til at pakkboksen kiler seg.

Måler dere glanen som presser mot pakkboksringene så skal lissen være omtrent samme dim. Når dere trekker den til er det faktisk en fordel om dere justerer den til å lekke litt, en dråpe i ny og ne mens akslingen går rundt.

Et lite tips, ring en skipshandler i området, de har som regel slikt på lager eller vet hvor de skaffer. Eller dere stikker innom et skipsverft for større båter, de har som regel slikt på lageret.

Link to post
Share on other sites

Som andre har nevnt: "Talgpakninger" finnes i praktisk talt alle dimensjoner, fra et par millimeter og opp til minst 20mm. Det er vel og bra at de kan bankes og tilpasses litt, men å tro at en 8x8 gjør jobben der man skulle hatt 12x12, eller muligens 1/2" x 1/2", det blir litt for optimistisk - for ikke å kalle uttalelsen fra butikken for ren svada . . . . .

 

En annen ting er at de gammeldagse pakningene med mer eller mindre ekte "talg" nå i stor grad er erstattet av noen som har et grafittstoff som tetnings- og glidemiddel. Det vil nok være minst like bra. Her har du forresten linken til vår lokale "pakningsguru" Vestpak bare for å vise litt av hvilket utvalg som finnes.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vil også tro at dere får større utvalg av talgpakninger å velge mellom ved henvendelse til Sleipner Motor i Fredrikstad,

 

se evt. http://www.sleipner.no/

 

Det er viktig at det legges arbeid i å få godt tilpasede pakninger slik at det over tid ikke oppstår uønskede dreiemomenter som presser dårlig tilpassede talgpakniner med den følge at det blir større vannlekkasjer. (Man vet aldri når disse kommer).

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Her kommer en liten oppfølger på hvordan det gikk ! Generellt ble det litt pez pga tiden. Vi hadde tid for når båten måtte ut, og det lå andre båter i kø - så vi kunne liksom ikke holde på i evigheter.

 

Det var som tidligere nevnt her i tråden 1/2" talgpakning som hadde vært brukt tidligere.

 

etter en del telefonaktivitet på mandag, stod jeg igjen med 3 alternativer:

 

1) den lokale maskinforretningen hadde liggende en på 5/8 dvs 16x16mm.

 

2) en lokal båtsjappe hadde en en grafittlisse på 11x11mm.

 

3) en importør på Skedsmokorset hadde 1/2"x 1/2" grafittlisse, men han kunne ikke svare på om den kunne erstatte en talgpakning - sannsynligvis kunne den det, men det var lang vei, og jeg måtte ta ut en hel boks på 8 meter, og det ble snakk om flere tusen kroner. Så vi gikk for alternativ 1, og gikk løs med skruestikke og hammer, og fikk den ganske greitt ned i 1/2".

Jeg regnet ut at dersom jeg banket den ned, så ville den tyte tilsvarende ut i bredde, slik at med to ringer ville dette bli ca 2 mm bredere enn 3 stk 1/2" slik det var originalt. Men så åpenbarte tabbe nr 1 seg. Jeg hadde tenkt som så at akslingen var på 50 mm, så 3,14x5 ble jo ca 16, så med litt monn kappet jeg 35 cm. Jeg hadde funnet ei flaske med diameter lik akslingen, rullet den rundt, og kappet ring nr 1. Men så.. den resterende biten var da veldig kort - joda bare 13cm. Det kom selvfølgelig av at det var feil å bruke den indre diameteren - men jeg hadde heldigvis en hel meter så det var jo nok å ta av.

 

Så ute i båten gikk det greitt å fiske ut den gamle 8mm som er tidligere omtalt, men det ble en del mikk når vi skulle ha inn den nye pakningen - med flere bankerunder, og kuttinger, men til slutt fikk vi den inn i sporet, og forsøkte å presse den inn med "glanen", og etter en stund glapp den liksom, og jeg tenkte at der smatt den på plass - men akk - det ver gjengene i strammeskruen som var borte ! Det viste seg at bolten (som hadde forskjellige gjenger i hver ende) var i messing, og gjengene var av forskjellige dimensjoner. Gjengene inn i hylsa så ut til å være noe grove 1/2" greier.

 

Så dette var nok ikke det beste for humøret, men vi dro til byens mekaniske verksted kl. 20.00 om kvelden fulle av pågangsmot - det kunne jo hende at det var noen på jobb. Og det var det, men de var i et 60 års-lag. Det var jo folk som jobbet med sakene, så de tok seg tid til å se på skruene våre, og mente nok at de skulle kunne fikse dette, men vi måtte vente til dagen etter - og det var jo forståelig. Imidlertid skisserte de at dette nok ville komme til å koste endel - men det var da lys i enden !

 

Så vi trålte noen kjellere, og etterhvert fant vi tre bolter som hadde samme dim, som var helgjengede, og som var lange nok. Vi kappet hodene, og etter noen timer med mere mikk hadde vi alt på plass.

 

Så skulle båten ut - og vi vi satt vakt mens vi trille sakte nedover slippen (det tar nesten en halv time !) Ikke en dråpe ! Så kjørte vi litt, og fortsatt ikke en dråpe, og vi la ut på hjemturen. Det kom fortsatt ikke en dråpe vann, og noen vil kanskje si at den var for stram, men vi kunne greitt dreie akslingen for hånd, og det ble litt lunket på glanen etterhvert, men adri varmt. Det kom ut litt talg/grease etterhvert - men aldri noe vann.

 

 

Så altialt tror jeg vi kom i mål på en akseptabel måte- koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Når akslingen går skal det komme ca en dråpe med et til et par minutters mellomrom, noe der omkring. Finnes vel ikke noen fasit på det. Når du ligger i ro vil det nok komme en og annen dråpe, men mye skjeldnere. Det er under gange det er viktig, vannet fungerer som smøring i pakkboksen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde talgpakning på tidligere båt - kom ikke noen dråpe ut der. Overvåket temperaturen kontinuerlig med temperatursensor.

 

Pakkboksen var vannsmurt med vann fra motorens kjølevannssystem, og temperaturen på pakkboksen endret seg bl.a. i forhold til sjøvannstemperaturen.

 

Antar derfor at noen drypp eller ei fra pakkboksen må variere noe fra installasjon til installasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...