Jump to content

Priser på propan.

Suzuki

Recommended Posts

Leser man HELE spørsmålet, og ikke kryssklipper for å få fram en bestemt mening, hjelper det ofte bra.

Suzuki

Det er sant, jeg leste vel bare tittelen... som er "Priser på propan" men redigerer vekk innlegget slik at jeg ikke "sårer" noen flere...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Slik jeg forstod det dreier det seg også om hva man skal velge, gikk en gang for aluminiumsflaske, men nå får jeg bare byttet den hos noen få forhandlere, det kan se ut som om kompositt er på full fart inn, følgelig går det på bekostning av stål. Når du ikke vil ha flaska mer får du ikke tilbake "panten".

En lokal speidertropp fikk derfor gratis tomme (faktisk halvfulle) stålflasker til speiderhytta si fra spesialavfallsmottaket, + fulle blå flasker i bøtter og spann.

Kompositt 5 kg har blitt averetert til 900, og AGA hadde kort kampanje i fjor med inbytte stål/alu mot kompositt.

Hadde ingen tom flaske da, så det var litt ergerlig.

dsk

@wave

En del godtar å bytte inn konkurrentens stålflaske og muligens plastflaske (kompositt).

Du kan forøvrig lage deg en fylleadapter, og helle fra den ene til den andre flaska. Ofte går det greit å låne ei flaske over natta, og bare betale for gassen. Gassen renner seint fra den øverste (opp ned) flaska til den nederste (stående), dette går fortere hvis den øverste er noen grader varmere enn den nederste.

dsk

• 11 måneder senere...

Nei, det vet jeg ikke. Men nå er det kommet en ny aktør på markedet: LPG alliansen. Ettersom jeg har sett er de rimeligst på etterfylling av flasker. Men jeg har ikke gass i båten (ennå) og har derfor ikke bitt meg merke i konkrete priser (bare at de er rimelige).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sist jeg fylte 11 kg vanlig beholder hos LPG i Brobekkveien i Oslo betalte jeg 230,- kroner. Statoil og Hydro får aldri mer besøk av meg med sine blodpriser. Over 400,- kroner betalte jeg ved siste bytte på Hydro. Jeg kjøpte fulle 11 kg beholdere i stål hos LPG for drøyt 600,- kroner (tilbud).

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Så hvidt jeg vet finnes 2 kg bare i blå stålflasker, de blir byttet på enkelte bensinstasjoner.

10 kg kompositt og 11 kg aluminium kan byttes mot hverandre uten mellomlegg jfr. AGA

Du får byttet inn alu eller kompositt i stålflaske, men må betale mellomlegg tilbake igjen.

Enkelte firmaer refyller eller fyller opp flaska de på fyllestasjoner, og du betelar bare for gassen du kjøper.

Dette forutsetter at flaska er testet i løpet av de x siste årene. Har ikke prøvd dette, men fant denne siden på nettet:

LPG NORGE

Bruker igrunnen ikke så mye gass, så det tar nok lang tid før jeg trenger å fylle.

dsk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...