Jump to content

Distanse Stavanger Oslo


Bitteliten

Recommended Posts

Om du tar distansen og deler på farten får du eit slags svar. Tar du omsyn til at straumen kan vera opp til eit par knop får du eit anna, har du medvind får du eit tredje.

 

Eg har gått distansen eit par gonger med tanke på å gjera det fortast råd, begge gongene frå Oslo til Stavanger. Første gongen reiste vi ut torsdag kveld frå Oslo og var framme natt til søndag. Vi hadde medvind og gjekk nesten kontinuerlig og var framme etter vel to døgn.

 

Andre gong gjekk vi frå Halden med ein mindre båt. Vi gjekk ut fredag føremiddag og nådde fram til Mandal søndag kveld. Mannskapet denne gongen var for lite til at vi kunne gå heile tida, slik at vi måtte i land for å sova litt innimellom. Siste strekket frå Mandal til Stavanger brukte vi to heile dagar på. Vi hadde ei overnatting i Egersund.

 

Eg skulle tru at desse to eksempla viser dei praktiske ytterpunkta, og at du kan berekna at tida det tek ligg ein stad imellom.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk strekningen i påsken, Molde - Son. Fra Egersund til Stvg. er det ca. 45 nm, og fra Son til Stvg. er det ca. 280 nm.

Det er en (kan være...) lei strekning fra Kr.sand til Stvg. Lang reise, og til tider tildels opprørt hav, dersom du sa ikke er så heldig å gå i stille sjø.

 

Det aller beste tidspunktet er å gå så tidlig som mulig (men det vet du jo...). Ta det etappevis og gå ut ved 4-tiden. Har det vært vind, så møter du urolig sjø, dønninger men ingen vind. Den kommer gjerne i 11-12 tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk distansen fra Son til Bergen nå i helgen. Det var stort sett 1 til 1,5 knops medstrøm helt til Mandal, og litt mindre imot etter runding av Lindesnes. I tillegg fikk vi varierende vind mellom 30 og 35 knop rett imot hele veien fra Lindesnes til Egersund. I Nordsjøen er det litt slitsomt, og det er godt å kunne ta en pust med fast grunn under beina. Beregn derfor litt ekstra tid. Utenom det var det helt uproblematisk. Kan ellers bekrefte de distansene som er gitt i andre svar her.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...