Jump to content

Lekkasje i motorrommet - problem løst.


bliss X

Recommended Posts

I et par år nå har jeg irritert meg grønn over at jeg ikke har klart å finne årsaken til at det stadig har vært vann i motorrommet. Det har ikke vært mye - ca en liter i uka, men likevel veldig irriterende. Mye har vært prøvd, og jeg mistenkte lenge at lekkasjen kom fra en skroggjennomføring. Gjennomføring og slange har vært gjenstand for nitidig granskning. Det samme gjelder andre slanger, gjennomføringer m.m. Ingen feil eller tegn til utetthet funnet noe sted.

 

Jeg har hele tiden gått ut fra at det har dreid seg om saltvann. Smakte på vannet i fjor, og mente det smakte salt. Andre som også har smakt mente det måtte være ferskvann.

 

Gruet litt for vinteropplag på vannet med denne ukjente lekkasjen, men ble beroliget da det viste seg at motorrommet hold seg tørt etter at båten ble vinterkonservert og fikk på presenning.

 

Årets "hotteste" teori har gått ut på at det muligens kunne være rustet et lite hull i varmtvannstanken. Tanken sitter veldig vanskelig tilgjengelig.

 

I går gikk jeg løs på problemet for n'te gang. Ålte meg rundt på steder i de indre gemakker der det nesten er umulig å ta seg fram.

Vurderte om jeg skulle demotere hele varmtvanns systemet. :cryin: Takket være lommelykta, og litt flaks så jeg plutselig hva som var problemet:

 

En liten sprekk i slangen på undersiden av slangeklemma der ferskvannet kommer inn i varmtvannstanken.

 

Fikset på 5 minutter, og helt gratis :flag:

Link to post
Share on other sites

Ferskvannsekkasjer i motorrom er utrolig irriterende og av og til nesten umulig å finne ut av. Det verste er at jeg har inntrykk av at svært mange sliter med dette selv på ganske nye båter. En Uttern måtte tilbake til leverandør som måtte støpe om hele luftinntaket for å bli kvitt problemet. På 04-Nor Staren jeg hadde i høst ble hele kjølsvinet fylt av vann når båten kom på land og lå i en ørliten annen vinkel en på sjøen. På en Nidelv 300 brukte eier et år på å finne en lekkasje som viste seg å komme fra dusj-settet på badeplattform som ikke var tettet tilstrekkelig med Sika. Hører om mange andre også som sliter med disse irriterende problemene.

Link to post
Share on other sites

Smakte du deg også fram ?

:lol:

 

Ja blandet det jeg fant med rødsprit og kausis ,merket att det var litt bi smak :lol: Neida så det ikke før når jeg skulle bytte golv på båten i høst ikke bare bare,merket ikke noe lukt da jeg tømmer tanken så fort jeg har mulighet :flag: .Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå røyker ikke jeg, men likevel påstod jeg hardnakket at det var saltvann i bunnen av båten etter at vi hadde sneia et skjær. Kona og jeg måtte sjekke annenhver time hele natta at det ikke kom inn mer vann. På morgenkvisten kom jeg på at det nok var litt vann fra dusjen og at saltet nok kom fra tauene jeg hadde fingret med. Selvsagt drøyde jeg svært lenge med å fortelle om muligheten for min kone. Akkurat så lenge at hun hadde gått over i "jeg er så glad for at det ikke er hull i skroget"-modusen. Da blir det mindre kjeft å få. Vi mannfolk er jo litt smarte på det området.

Link to post
Share on other sites

Og jeg fikk klar melding fra "smakeren" som hardnakket påsto at det var ferskvann, at grunnen til min feildiagnose var fordi jeg røyker

 

Herregud, du får heller snuse og drikke Gammel Dansk, slik at du ikke ødelegger smakstottene. Neste blir at du søkker grunnet degenerert smaksans.

Link to post
Share on other sites

Og jeg fikk klar melding fra "smakeren" som hardnakket påsto at det var ferskvann, at grunnen til min feildiagnose var fordi jeg røyker :cryin:

Trenger ikke bare være røyking som er problemet :wink: Ofte er det litt saltkrystaler fra salt som driver inn luftintak eller fra saltvann fra vinsjtau som fordamperosv. Når ferskvann blander seg med dette kan det smake salt. Har iallefall hatt denne erfaringen.

Link to post
Share on other sites

Fattern hadde omtrent samme problem på sin HR 29. Han lette og lette og lette etter ferskvann som lakk. Trodde det var fra rorkulthylsa eller et eller annet sted regnvann kom inn. Helt til jeg fortalte han at vv tanken på båten min alltid lakk litt - det var overtrykksventilen. Så da han koblet av vv tanken fra landstrømmen ble det tørt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...