Jump to content

Navplanner


DWC

Recommended Posts

Jeg skrev i desember i 2006 her på båtplassen:

 

Navionics kart kan brukes på PC med flere programmer.

 

Selv kjenner jeg best Raymarines Raytech RNS v.6.0 som tillater "alle mulige" slags planlegginger og ruteopplegg og som overfører alt du har gjort på PCen til karplotteren ombord via ethernet kabel forutsatt at man bruker Raymarines E-serie (som består av eget intranet ombord).

 

Dessuten har jeg forsøkt Fugawi som også støtter navionics-brikkene, men har ikke tilstrekkelig erfaring til å uttale meg om Fugawi.

 

En periode brukte jeg Navplanner - men ble noe skuffet over bl.a. fargegjengivelser av fyrsektorer.

(Har lisens på denne som jeg ikke bruker - men vet ikke om jeg finner lisensen).

 

 

Jeg har også forsøkt Pc Plotter (har også lisens til denne som jeg ikke bruker - men hvor er den?). Denne var noe mer omfattende enn Navplanner.

 

Da Raytech RNS ble fristilt i sommer gikk jeg utelukkende over til denne programvaren - som jeg så langt er svært fornøyd med. Denne bruker jeg hyppig hjemme.

 

Du finer ellers litt om programvare til Navionics-brikkene her:

 

http://www.navionics.com/New_Website/ViewPage.asp?PageID=24

 

 

Jeg vet ikke om Navplanner har blitt oppgradert. PcPlanner var mer omfattende.

 

Jeg fant aldri noen norsk bruksanvisning for noen av programmene.

 

Som nevnt ovenfor bruker jeg nå utelukkende Raytech RNS v 6.0 som er det beste systemet jeg noensinne har benyttet hittil -

 

det fungerer i forhold til navigasjonssystemets ethernetsystem, men forutsetter Raymarine E-serie ombord.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...