Jump to content

DRAR TIL STYRBORD


Hasvik

Recommended Posts

:smiley:

Har en sollux 24 AC. 47Hk Nissan med en tre blads propell. Nyervervelse sist sommer.

På marsfart og over så trekker den voldsomt til styrbord. Ingenting unormalt under vann, har snakket med sollux.  Kan dette være styrepumpen? Hyd. styring. Her må det jo være ventiler som hindrer roret og påvirke pumpen. Klarer med mye kraft og tvinge roret over når den står på land. Skal ut med pumpen til våren. Håper på noen ideer, erfaringer. Fabrikat får jeg sjekke siden.

God Jul  

 

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Når du klarer å flytte roret uten å røre rattet har du nok en lekkasje i systemet. Jeg ville tro det er i styresylinderen der er en pakning som er slitt/ødelagt som medfører internlekkasje fra ene siden til andre av stempelet.

 

At den drar til ene siden er ganske så normalt men det skal ikke påvirke styringen på annen måte enn at du må bruke mer krefter på rattet den ene veien i forhold til den andre. Holder en knapp på at du bør sjekke sylinderen først.

 

Er du utstyrt med normalt antall tommeltotter bør du kunne demontere og inspisere sylinderen selv.

 

Dersom rattet beveger seg når roret påvirkes kan det være feil i ventilene i pumpen. Noen hydr.styringer har ikke ventiler som holder roret låst når rattet er i ro og dersom det er tilfellet er nok styringen din i orden. Slike ventiler kan ettermonteres om nødvendig. Ta i så fall kontakt med leverandøren av styringen først.

Link to post
Share on other sites

En grunn til at ventilene feiler kan være skitten hydraulikkolje.  Har erfart dette med en tidligere båt. Kjørte da i gjennom ny olje inntil denne ble noenlunde ren.  Koster litt i form av olje, men kan likevel være den billigste metoden.  Ville også etter gjennomspylingen åpnet pumpehuset på rattet for å sjekke at ventilene der er rene, før en jeg sjekket sylinderen  Er faktisk ikke så stor jobb dersom du kommer enkelt til pumpen.

Link to post
Share on other sites

Det har i allefall ikke noe med selve båten å gjøre. Har selv samme båten(uten AC) og har aldri køyrt bedre båt. Maks fart på 11 knop med kun 34hk er ganske bra. kor fort går din?

 

Hei. Min sollux gjør snaue 10 vann speed. Nå er motoren noe gammel og dieselpume forpumpe og injektorer får seg en grundig sjekk i vinter. Har bestilt flps fra sollux som skal løfte hekken noe. Kostet bare 1600+ moms da. Skal da også montere feste til påhenger. Man vet aldri hva som kan skje på havet. God Jul.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...