bliss X Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Dersom jeg skulle komme fram til at jeg vil ha nytt seil iløpet av sommeren: Hvilken seilmaker leverer best kvalitet og service? For meg er dette viktigere enn pris. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 (redigert) Dersom jeg skulle komme fram til at jeg vil ha nytt seil iløpet av sommeren: Hvilken seilmaker leverer best kvalitet og service? For meg er dette viktigere enn pris. UK i Smøgen kunne levere på 6-7uker nå , glimrende service til meg ihvertfall hittil (har ikke bestilt enda) Har snakket med 2 andre som bestilte der i fjor og bare seilte ned når seilene var klare så monterte de seilene på båten og påså at alt stemte 100% før de erklærte leveransen for levert og betalt. http://www.uksyversen.com/ Redigert 15.Mai.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Hvilken seilmaker leverer best kvalitet og service? For meg er dette viktigere enn pris. Spør etter Memet hos Hovdan (dvs UK Halsey) i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Nei, det er kun turseiling jeg driver med. Ingen regel utan unntak Vi har hukommelse som ein elefant! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 jo, jo men det er jo mange år siden ... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Ble/blir det nye seil til HR-en? ...Jeg rota fram et annet storseil som fulgte med båten, og det var ikke før jeg bytta at jeg skjøte hvor slitt det gamle seilet var. Fartsøkningen ligger et sted mellom 0,5 og 1 knop i vindstyrke 3m/s. Det forrige var halvspilet, og det "nye" er fullspilet. Jeg vil !!! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
bliss X Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Ble/blir det nye seil til HR-en? Så langt ingen nye seil. Har ikke bestemt meg ennå Sitér dette innlegget Link to post
Teodor Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 ........men hvilke kriterier legger man til grunn for å avgjøre om seilet skal byttes?Finnes det noen enkle knep - tommelfingerregler for å avgjøre om et seil bør byttes? Den som kan seile, som etter hvert har lært seg hvordan seilene og riggen bør trimmes for at båten skal gå på beste måte, vil merke når seilene ikke lenger lar seg trimme ("justere") slik som det er ønskelig. Dette er det viktigste grunnlaget for når seilene er modne for utskifting. Dette er noe den enkelte seiler selv setter grenser for. En god seiler får mer ut av et "utblåst" seil enn en mindre dyktig seiler. Men en mindre dyktig seiler får kanskje heller ikke mye ut av et velsydd splitter nytt seil heller. Hvis seilene er slitte så de kan ryke, er det selvfølgelig en sak for seg. Så svaret er egentlig: Lær deg å seile! Du vil nok finne ut av det etterhvert som du får erfaring. Og finner du ikke ut av det, ja da nytter det kanskje ikke så mye med nye seil heller! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 For noen år siden fikk jeg ny 150% rullegenoa på min tidligere Hero 101. Jeg sendt en uforpliktende forespørsel m/seildata til de fleste norske seilmakere og noen svenske. Valgte Fischer på Nesodden, og fikk et svært bra seil til en god pris. Klart en kan få enda billigere hongkongseil, men mulige justeringer og reklamasjoner kan bli noe komplisert. Men med en forespørsler mest mulig tydelige spesifikasjoner over seilet gir en oversikt over pris- og kvalitesnivået og en kan bestemme seg på et godt grunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Så svaret er egentlig: Lær deg å seile! Nå har vel Lasse hatt båten sin såpass lenge at han med normal fritidsseiling kan ha besørget et sett med slitne tekstiler helt på egen hånd, men jeg aner selvasagt ikke hvordan det står til med seilkunnskapen hans (eller andre som leser denne tråden). Det er uansett ikke så dumt å få med seg et kurs i seil- og riggtrim. Flere seilskoler har slike, og det beste er om man finner et kurs hvor kursbåten har omtrent samme rigg som det en har selv. En annen investering i vedlikehold av egen båt er å få en god rigger til å gå over riggen. Da har du muligheten til å lære litt og få svar på noen spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Så svaret er egentlig: Lær deg å seile! Takk for rådet. Det er nok på tide å lære seg å seile, ja Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Når en trimmer seil for størst mulig fart, så skal en ved hjelp av mastetrim, skjøtepunkt, fall med mere, øke eller redusere busen i seilet, i tillegg til at man flytter busen framover eller bakover i seilet. I mye vind skal busen reduseres og flyttes framover. I lite vind og en del sjø, trenger en større krefter for å drive båten og en ønsker større bus i seilet. (Tenk på vingeprofilet på et raskt jagerfly og et langsomgående transportfly.) Når en ikke får trimmet seilene slik en ønsker, feks, får ikke flatet ut og flyttet busen framover, er det tegn på at seilet er modent for utskifting. Det samme er om det blafrer i akterkant, og den eneste måte å få det rolig på er å stramme akterliket, slik at det blir en markert knekk i seilets akterlik. Dette bør være grunnlaget for at turseilere skifter seil. Om du stikker en syl under en av seilets sømmer og forsøker å løfte seilet, ryker tråden er seilets sømmer råtne og det bør skites ut. Omsying er bortkastet penger. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Teodor Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Når en trimmer seil for størst mulig fart, så skal en ved hjelp av mastetrim, skjøtepunkt, fall med mere, øke eller redusere busen i seilet, i tillegg til at man flytter busen framover eller bakover i seilet. .......Det samme er om det blafrer i akterkant, og den eneste måte å få det rolig på er å stramme akterliket, slik at det blir en markert knekk i seilets akterlik. Dette bør være grunnlaget for at turseilere skifter seil... Dette er vel og bra det meste, men... Det er i og for seg ikke så farlig om det blafrer litt i akterliket. Noen vil vel mene at det er viktigere å ha et litt åpent akterlik enn et som er lukket som uten tvil blir som å sette på håndbrekket. Hvordan du krummer masta påvirker lukking/åpning av akterlik. En annen ting som blir oversett er at forstaget skal sagge lite grann. Seilmakeren legger inn litt for sagging i forliket på forseilene. Er forstaget for stramt, da "mister forseilet effekt", slakkes det litt igjen, får du driv i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Lær deg å seile! Du vil nok finne ut av det etterhvert som du får erfaring. Takk for rådet. Det er nok på tide å lære seg å seile, ja Så det så... værre er det ikke Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tool Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Som det nok er gjentatt noen ganger så flyttes busen bakover etter hvert som seilet blir utblåst. Fenomenet oppleves så og si kun på dacronseil. Her er selve veven fiksert under i et varmekammer slik at veven skal kunne stå imot belastninger diagonalt mot vevmønsterets retninger. Oppvarmingen av tråden gjør at den får en "permanent skrukk" som gjør at ikke duken skal gli opp i sin fikserte fasong. Det gjør den likevel etter mange års bruk og belastning. Normalt skal du ha busens dypeste punkt 40% fra forliket. Når duken strekkes så flytter seg busen gradvis bakover og seilet blir dypere. Effekten av dette blir at seilet mister sin fremadrettede kraft (vinkelrett ut fra busens posisjon) og kraften blir siderettet. Økt dybde gir også mer krenging, som du må kompensere på flere måter. Hvilke alle er fartshemmende. I særdeleshet på kryss. Laminerte seil påvirkes naturlig nok ikke på samme måte av aldern. De har generelt samme virkningsgrad så lenge de er hele. Men de er neppe så seiglivede. Jeg ville absolutt anbefale laminerte seil av god kvalitet. Skal du fortsatt ha din båt i noen år til så vil din båt helt klart være enklere å omsette med oppgraderte seil. I tillegg til at du garantert får mye mer glede ut av båten fram til den tid. Her har du en bra priskonfigurator: http://www.lundhsails.se/shop/ Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 La Digue skrev On 14.5.2007 at 16.33: Jeg har også lest (Don Casey) at mange feilaktig tror at det skal være sydd inn bus i seilene. I virkeligheten er seilet helt flatt, men er skåret i bue i masteliket. Det er denne buen som lager busen, og det er også det som gjør at seilet flates ut når du bøyer masta. Derfor kan du legge seilet ut på et gulv og sjekke at det er flatt. Noen seil blir produsert med bus. North sine 3DL-seil tilhører disse. (https://northsails.com/sailing/sails/materials/3dl) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.