Jump to content

Forsikring hva får du igjen?


Guest bc

Recommended Posts

får å sitere populær tv reklame " det kommer an på forsikringa det"

 

Ulike selskaper har ulike regler, jeg mener imidlertid at nypris MÅ erstattes. Lite vits å få igjen halve nyprisen, hvis man ikke greier å skaffe et brukt innen rimelig tid..

 

Suzuki - hjemme å pleier influensaen i dag. Pc i senga er ikke så halvgæærnt..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Både Netviq hvor jeg var forsikret tidligere og de andre selskapene jeg sjekket opp med da Netviq la ned praktiserer aldersfradrag på hekkagregat, propellanlegg, seil, rigg, m.m. Mener å huske at maks fradrag var 80% alt etter alder. Er nå forsikret hos Pantaenius som ikke praktiserer aldersfradrag.

Link to post
Share on other sites

Både Netviq hvor jeg var forsikret tidligere og de andre selskapene jeg sjekket opp med da Netviq la ned praktiserer aldersfradrag på hekkagregat, propellanlegg, seil, rigg, m.m. Mener å huske at maks fradrag var 80% alt etter alder. Er nå forsikret hos Pantaenius som ikke praktiserer aldersfradrag.

Kanskje du burde lese dette:

http://www.sorgenfri.com/artikler/100

 

Ikke alle har positive opplevelser med Pantaenius... :nono:

Link to post
Share on other sites

For et par år siden fikk jeg en stokk i propellen, resultat ødelagt propell og havarert gear-kasse. (innenbordsmotor med strak aksel). Begge deler var originalt fra 1986. Kort fortalt fikk jeg beskjed om at det som kunne repareres, skulle repareres. Nytt utstyr ville først være aktuelt om reparasjon var umulig eller dyrere enn nytt. Nytt utstyr ville i såfall bli levert uten noen form for aldersfratrekk.

 

Ny gearkasse kostet ikke så mye mer enn reparasjon av den gamle, og siden reparasjonstiden var lang, fikk jeg ny. For propellen var differansen mellom reparasjon og ny betydelig. Men her var det snakk om mange månederes ventetid på reparasjon. Dermed fikk jeg ny propell også. Hovedargumentet fra selskapet for denne praksis var at uhellet skjedde i mai måned, reparasjoner ville medført en helt spolert båtsesong og ferie. Om dette hadde skjedd på høsten, ville reparasjoner vært benyttet, ble jeg fortalt.

 

For min del ble dette en positiv opplevelse, følte at selskapet brukte fornuftig skjønn og ikke bare fokuserte på "det med liten skrift".  Gjensidige Nor er kanskje ikke det billigste selskapet på markedet, men med en slik praksis føler jeg at jeg kan få noe igjen for det innbetalte beløp.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

I mine yngre dager lånte jeg båten til fader'n med en 50HK Johnson på. Under fart, løsnet clutchen og datt ned i girhuset :smiley:. Olja i huset var fyllt med jernfilspon :sad:.

Reperasjonen kostet 23'. Tok kontakt med forsikringsselskapet (Storebrand den gang),  og vi fikk ny motor til 30' :nonod:. Den ble montert inn i løpet av kort tid, så sommern ble reddet.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har i det siste brukt mye tid på å undersøke forsikring for vår båt.  Erfaringene mine er at alle de norske er dyre, har smarte, små men viktige forbehold i vilkårene og de trekker alle som en av for alder på båten.

 

Selv endte jeg opp med utenladsk forsikring som ikke trekker aldersfradrag gjennom Qualitybroker på Lysaker, forøvrig etter tips fra KOB her på Baatplassen :confused:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Nytt medlem og første post !! :seeya:

Kanskje litt off topic til spørsmålet kanskje, men æres den som æres bør og i mitt tilfelle er det Gjensidige Nor.

Har en seilbåt, First 35, og under sommerens tur Bergen, Lofoten, Trondheim hadde jeg nærkontakt med grunnen i den trange Grøtøyleia nord for Kjerringøy.

Ingen stor sak, men forreste kjølbolt ble strukket og bekynte å lekke så vidt det var, samt en del sprekker i innvendig topcoat i akterkant av kjølen.

Fikk førsteklasses service fra  Trondheimskontoret til Gjensidige, og ikke minst hos Rørvik Marina som utførte reperasjonen. Profesjonell håndtering av begge to !!

 

Rørvik Marina foreslo stålforstrekning innvendig i bunnen ved kjølboltene, noe Gjensidige syntes var en god ide, da bunnen ville bli vesentlig sterkere og det så de som en "vinn vinn" sak både for meg som båteier og de som forsikringsselskap.  Dette kostet meg ikke en nikkel utover min egenandel.  

 

Turen var forøvrig fantastisk og overgikk alle mine forventninger.  Vestlandet, Trøndelag, Helgeland og Lofoten, det er seilområde det  !!!!   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...