Jump to content

Kompressor for kjøleboks ved siden av gasstanken?


Ludde30

Recommended Posts

Jeg er i tenkefasen hva kjøleboksen min angår. Per idag har jeg ikke annen kjøling enn to kanner på til liter hver seg som er frosne. Det gir meget god kjøling i vel en uke, men etter 9-10 dager så er det liten effekt igjen. Jeg er veldig fornøyd med ikke å være avhengig av strøm til kjøling, men på en tre-fire ukers ferie blir jakten på is i overkant intens. Jeg skal derfor montere en bakcupløsning som jeg kan bruke når tilgangen til is er laber, og hver gang motoren er igang for å øke levetiden på isen i kannene.

 

Jeg vet at kompressor er å foretrekke, men jeg har litt plassproblemer. Det eneste alternativet er å plassere kompressoren under førerstolen ved siden av gasstanken. Spørsmålet mitt er om det er noe risiko knyttet til å ha disse ved siden av hverandre?

 

Alternativt så har jeg en Supercool for hånd som ikke koster meg mer enn noen edle dråper, så en eller annen form for supplement til iskannene blir det.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei

 

"Supercool" er korkje super eller cool. Spar dei edle dråpane til noko betre!

 

"Supercool" er eit møkkaprodukt. Bruker myjke straum og kjøler ikkje noko særleg. Eg har hatt slik i ein tidlegare båt.

 

Gasstanken skal vera i separat rom med drenering ut. Elektriske einingar kan skapa gneistar. Det er ein dårleg kombinasjon med gass...

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

"Supercool" er eit møkkaprodukt.

Helt enig. Da er det bedre med en god isboks. Men er du (eller kjenner en) "kjølehandyman" kan du få suveren kjøling ved å koble en god frysebokskompressor til motoren m/magnetkobling og sørge for en "voksen" kondensator i kjøleboksen. Jeg hadde et slik opplegg på en motorseiler og savner det enda.

Link to post
Share on other sites

Siden du allerede har gass i båten må vel gasskjøleskap være ideelt? Hvis man ser bort fra ny-prisen...

Helt klart Ingar, men da må jeg endre opplegget så jeg får plass til større flasker. Pr. idag har jeg flaskeholder for 2 kilosflasker, og må i så fall finne ut om det er plass til større flasker, om boksen kan bygges om til gassdrift. Tror kostnaden blir større enn ønskelig her. Jeg skal ned i båten etterpå å ta noen mål. Kanskje det er plass til en 6mm finerplate mellom gassflaske og eventuell kompressor. Da oppfylles vel kravet til gassflasken i separat rom?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Da er det bedre med en god isboks. Men er du (eller kjenner en) "kjølehandyman" kan du få suveren kjøling ved å koble en god frysebokskompressor til motoren m/magnetkobling og sørge for en "voksen" kondensator i kjøleboksen. Jeg hadde et slik opplegg på en motorseiler og savner det enda.

 

Har du en tegning/bilde av det opplegget?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Men er du (eller kjenner en) "kjølehandyman" kan du få suveren kjøling ved å koble en god frysebokskompressor til motoren m/magnetkobling og sørge for en "voksen" kondensator i kjøleboksen.
Hva med aircond. fra bil? Det bør vel fryse ned noen liter vann på en blunk. Med elektrisk vifte på kondesatoren.
Link to post
Share on other sites

Hvis du setter gassflasken i en slik boks med drenering ut skrogsiden, så skulle du være både på den sikre og lovlige siden.

Jeg har min kasse stående en snau meter fra kjøleskapet.

Vet ikke hvilke type/størrelse du har, men fåes til de fleste typer.

Viste forøvrig ikke at de boksene var SÅ dyre. Mulig andre har dem rimeligere

 

http://maritim.no/product.aspx?id=14651&am...upkey=002001030

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er plass til en 6mm finerplate mellom gassflaske og eventuell kompressor. Da oppfylles vel kravet til gassflasken i separat rom?

Ut fra det du skriver mistenker jeg deg for å ha ett alt annet enn forskriftsmessig gassopplegg i båten din. Gassflasken skal ikke stå i noe "rom". Den skal stå i en gasstett kasse, med drenering for eventuell gass på avveie. Hvis dreneringen skjer vha en slange, må den ha fall ned hele veien ut i friluft.

 

Dette er viktig. Det at du snakker om at du har plass til kompressoren ved siden av gassflaska tyder på at det ikke er spesielt gasstett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ut fra det du skriver mistenker jeg deg for å ha ett alt annet enn forskriftsmessig gassopplegg i båten din. Gassflasken skal ikke stå i noe "rom". Den skal stå i en gasstett kasse, med drenering for eventuell gass på avveie. Hvis dreneringen skjer vha en slange, må den ha fall ned hele veien ut i friluft.

 

Dette er viktig. Det at du snakker om at du har plass til kompressoren ved siden av gassflaska tyder på at det ikke er spesielt gasstett.

 

Gassflasken står forskriftsmessig plassert i en slik gassbeholder. Kanskje jeg burde nevnt det, men jeg det er for meg selvsagt at slikt er etter boka. Spørsmålet mitt er altså om gassbeholderen er et tilstrekkelig skille mellom en kompressor, f.eks Isotherm Compact Classic, eller om de i tillegg bør adskilles av f.eks. en finerplate?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Da er vi enige tufftf :cheers:

 

Opplegget jeg tenker på har jeg illustrert enkelt under. Illustrasjonen skal forestille rommet under førerposisjonen hvor gassbeholderen per i dag er installert, og hvor jeg funderer på å sette inn kompressor:

 

gass.gif

 

Spørsmålet er altså om det er ok, eller om jeg må lage en skillevegg mellom kompressor og gassbeholderen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hva med aircond. fra bil? Det bør vel fryse ned noen liter vann på en blunk. Med elektrisk vifte på kondesatoren.

Jeg har sett aircond. koblet på samme måte i båt koblet direkte på motor (for aircond. i båten). I en liten boks vil en vel nærme seg absolutt nullpukt - 273C, det skulle gjøre susen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er altså om det er ok, eller om jeg må lage en skillevegg mellom kompressor og gassbeholderen.

 

Kan ikke se noe problem med å sløyfe skilleveggen. Kompressoren skal jo helst ha litt luft for kjølingens skyld, så et større volum vil jo bare gjøre godt for denne.

At det skulle bli så varmt her at det skulle være fare for gassflasken kan jeg umulig tenkte meg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...