Julla Startet 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2007 Da er båten satt på land, det er to år siden sist den var oppe. Propellen har fått "utslett". Det virker som den er spist litt opp her og der på samme måte som offeranodene.Vi har to tre kg`s anoder på skroget (trebåt 34 fot)som er festet til propellhylsa med tykk kobbertråd. De var rimelig oppspist. Bør jeg gå over propellen med vinkelsliper, eller la det være? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Kavitasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Ser heller ut til at du har hatt for mye zink på båten. Propellen ser ut til å ha ofret seg for zinken.. Bare ein tanke Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Forbindelsen mellom propell og hylse er vel ikke noe særlig, så hvis det ikke er anode på propellen kan slikt som dette oppstå. Hadde det samme i en tidligere båt, med Sabb og vridbar propell. Hvis det ikke lar seg gjøre å montere anode på propellen er det vel ikke så mye å gjøre med dette, vil jeg tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Må være korrosjon. Anoder på hylsa hjelper ikke såsant denne ikke har forbindelse til akslingen. (Slepebørste). Er det plass til en akselanode mellom stevn og propell? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 (Slepebørste). = støysender. Tror du kan glemme VHF og radio hvis du lager til noe slikt. Men et profft system vil kanskje virke bedre? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Allan E Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Det er vel på baksiden av propellbladene at dette skjer. Der blir det et så lavt trykk under gange at vannet koker og disse boblene som oppstår drar med seg litt metall etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Julla Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 "utslettet" er på begge sidene av bladene samt på kula. Har tenkt på kavitasjon, men tror mest på att det kommer fra tæring. Vi har hele tiden hatt en anode festet direkte bak på propellmutteren, men den ble spist opp i løpet av to tre måneder. Skal måle og se om det er plass til en akselanode. Da vi byttet motor tidligere i vår spanderte vi på oss en båtelektriker fra Argon elektro for å gå over det elektriske annlegget. - Minus er fortsatt koblet til gods i motor, men går nå via en hovedstrømbryter. Det hadde vi ikke tidligere. På den annen side så er det montert en Bullflex fleksibel kobling mellom girflens og aksling.Denne er av tykk gummi og skal vel i teorien isolere motor fra aksling?? Dem sier at Guds veier er uransaklie, men det er pinadø strømmen i en trebåt og.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Sitat: Vi har hele tiden hatt en anode festet direkte bak på propellmutteren, men den ble spist opp i løpet av to tre måneder. Når anoden blir spist opp på så kort tid er vel dette et tegn på at det må gjøres grunnleggende arbeid med korrosjonsproblematikken ombord. Blir spenende å se hva eventuelt Hulda sier etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Julla Svart 14.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 En ting til: båten har hele tiden vært tilkoblet landstrøm (året rundt), og en sleipner batterilader står på hele tiden. I tillegg bruker vi en liten varmeovn om vinteren for å holde tempen over frysepunktet inne i båten. Bryggestrømen er helt ny med jorfeilbryter på land, men vi har ikke hatt noe slikt ombord i båten. Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord. (båtelektrikeren vi brukte har montert landstrømsentral med jordfeilbryter og sikring nå) Kan noe av problemet være 220v og at det stått på hele tiden?? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Jeg ville først og fremst sjekket en gang til om du har forbindelse mellom jord i landstrømmen og blokken på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Bryggestrømen er helt ny med jorfeilbryter på land, men vi har ikke hatt noe slikt ombord i båten. Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord. Jeg ville først og fremst sjekket en gang til om du har forbindelse mellom jord i landstrømmen og blokken på motoren. Når han ikke har dratt jorda ombord, vil han vel heller ikke ha noen forbindelse? Selv om strømmen nå er i orden, tror jeg ikke du er sikret mot korrosjon allikevel. Det skal nok en mindre spenningsforskjell til for å skape korrosjon, enn hva jordfeilbryteren løser ut på. Det enkleste er nok å ikke ta med jorda ombord, men det sikreste og beste er nok en skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Dette er ser ikke ut som kavitasjon men som korrosjon. Sjekk forbindelsen mellom propell og offeranode med et multimeter. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NilsPils Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Dette er garantert ikke kavitasjon! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 En ting til: båten har hele tiden vært tilkoblet landstrøm (året rundt), ..... Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord. ....... Hva betyr det at dere ikke har noen slags form for jord ombord? - Verken lokal jord (eksempelvis Dynaplate) eller landjord (fra landstrømskabelen)? Har du ohmet mellom propell og sinkanoder på båten? Hvilke verdier ar du evt målt? Hvilke andre anoder har du nær propellen enn den som er festet til propellmutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Tittin Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 Du nevner at dette problemet har du ikke hatt før. Det du også nevner er at du har "montert en Bullflex fleksibel kobling mellom girflens og aksling. Denne er av tykk gummi og skal vel i teorien isolere motor fra aksling??. Dette betyr jo at du elektrisk har isolert aksel og propell mot hylsen som har offeranode. Så lenge du har denne løsningen må du ha en god del sink på aksel/propellmutter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2007 = støysender. Tror du kan glemme VHF og radio hvis du lager til noe slikt.Ville tro du da tenker på slepebørste mellom motorgods og aksling. Og at dette er eneste jording for komm. utstyret.Da vil det nok kunne støye litt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.