Jump to content

syk propell


Julla

Recommended Posts

Da er båten satt på land, det er to år siden sist den var oppe.

Propellen har fått "utslett". Det virker som den er spist litt opp her og der på samme måte som offeranodene.Vi har to tre kg`s anoder på skroget (trebåt 34 fot)som er

festet til propellhylsa med tykk kobbertråd. De var rimelig oppspist.

Bør jeg gå over propellen med vinkelsliper, eller la det være?

 

mere_propell3.jpg

Link to post
Share on other sites

Forbindelsen mellom propell og hylse er vel ikke noe særlig, så hvis det ikke er anode på propellen kan slikt som dette oppstå. Hadde det samme i en tidligere båt, med Sabb og vridbar propell. Hvis det ikke lar seg gjøre å montere anode på propellen er det vel ikke så mye å gjøre med dette, vil jeg tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"utslettet" er på begge sidene av bladene samt på kula. Har tenkt på kavitasjon, men tror mest på att det kommer fra tæring. Vi har hele tiden hatt en anode festet direkte bak på propellmutteren, men den ble spist opp i løpet av to tre måneder. Skal måle og se om det er plass til en akselanode. Da vi byttet motor tidligere i vår spanderte vi på oss en båtelektriker fra Argon elektro for å gå over det elektriske annlegget. - Minus er fortsatt koblet til gods i motor, men går nå via en hovedstrømbryter. Det hadde vi ikke tidligere. På den annen side så er det montert en Bullflex fleksibel kobling mellom girflens og aksling.Denne er av tykk gummi og skal vel i teorien isolere motor fra aksling??

Dem sier at Guds veier er uransaklie, men det er pinadø strømmen i en trebåt og....

 

mere_propell7.jpg

Link to post
Share on other sites

Sitat:

 

Vi har hele tiden hatt en anode festet direkte bak på propellmutteren, men den ble spist opp i løpet av to tre måneder.

 

Når anoden blir spist opp på så kort tid er vel dette et tegn på at det må gjøres grunnleggende arbeid med korrosjonsproblematikken ombord.

 

Blir spenende å se hva eventuelt Hulda sier etter hvert.

Link to post
Share on other sites

En ting til: båten har hele tiden vært tilkoblet landstrøm (året rundt), og en sleipner batterilader står på hele tiden. I tillegg bruker vi en liten varmeovn om vinteren for å holde tempen over frysepunktet inne i båten. Bryggestrømen er helt ny med jorfeilbryter på land, men vi har ikke hatt noe slikt ombord i båten. Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord. (båtelektrikeren vi brukte har montert landstrømsentral med jordfeilbryter og sikring nå)

Kan noe av problemet være 220v og at det stått på hele tiden??

Link to post
Share on other sites

Bryggestrømen er helt ny med jorfeilbryter på land, men vi har ikke hatt noe slikt ombord i båten. Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord.

 

Jeg ville først og fremst sjekket en gang til om du har forbindelse mellom jord i landstrømmen og blokken på motoren.

 

Når han ikke har dratt jorda ombord, vil han vel heller ikke ha noen forbindelse?

Selv om strømmen nå er i orden, tror jeg ikke du er sikret mot korrosjon allikevel. Det skal nok en mindre spenningsforskjell til for å skape korrosjon, enn hva jordfeilbryteren løser ut på.

 

Det enkleste er nok å ikke ta med jorda ombord, men det sikreste og beste er nok en skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

En ting til: båten har hele tiden vært tilkoblet landstrøm (året rundt), ..... Altså 220 v har gått rett inn i båten uten at vi har noen slags form for jord ombord. .......

 

Hva betyr det at dere ikke har noen slags form for jord ombord? - Verken lokal jord (eksempelvis Dynaplate) eller landjord (fra landstrømskabelen)?

 

Har du ohmet mellom propell og sinkanoder på båten? Hvilke verdier ar du evt målt?

 

Hvilke andre anoder har du nær propellen enn den som er festet til propellmutteren?

Link to post
Share on other sites

Du nevner at dette problemet har du ikke hatt før.

Det du også nevner er at du har "montert en Bullflex fleksibel kobling mellom girflens og aksling. Denne er av tykk gummi og skal vel i teorien isolere motor fra aksling??. Dette betyr jo at du elektrisk har isolert aksel og propell mot hylsen som har offeranode.

Så lenge du har denne løsningen må du ha en god del sink på aksel/propellmutter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...