Jump to content

Mercury Viking 10(15) yter dårlig


Happy Skvett

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har en Mercury Viking 10 som er omlag 3 år gammel. Under en kjøretur i høst gikk motoren varm og stoppet. Etter mye feilsøking og fjerning av termostat kom jeg på å undersøke giroljen. Der var det knusktørt. Nå var min tur til å bli varm. Jeg fikk trykket inn ny olje og testet motoren og den virket tilsynelatende greit, kanskje ga den fra seg noen flere (u)lyder under kjøring.

 

Men nå sier ungene, som vanligvis kjører denne her, at de sliter med å få båten opp i plan. Og jeg har selv sjekket at den yter dårlig. Så spørsmålet mitt til forhandleren er hva som kan gjøres med det. Etter litt snakk om problemet landet forhandleren på nytt undervannshus. Deretter sjekket forhandler prisen på det, omlag kr 14.500 og første ledige verkstedtime er ikke før til høsten. Og når prisen på ny motor er kr 13.900 er jo valget enkelt.

 

Det kan godt tenkes at det ikke er håp for denne motoren og nyinnkjøp er eneste løsning, men det kunne vært nyttig å få sjekket hva som er galt og hvor ille det er. Jeg kan skru noe selv men hvordan er det å åpne giren, er det noe for vanlige folk eller kun for viderekomne? Er det noen som kjenner til et verksted som kan se på dette før sommerferien? Setter stor pris på noen tips fra dere før tusenlappene slippes løs.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket nåværede tilstand på oljen?

At motstand i gearet skal føre til at båten blir vanskelig å få i plan høres rart ut, da vil flere hk måtte omsettes i friksjonsvarme der. Ville neppe holdt mange minutter.

Dersom undervannshuset viser seg å være historie ville jeg ringt rundt til Mercury verksteder og hørt om noen hadde ett brukt.

Å bytte UV huset er enkelt.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips, her er det litt å jobbe videre med.

 

Ett spørsmål som dukket opp, er om tørrkjøring av giren kan føre til skader på motoren siden den yter dårlig.

Jeg glemte å si at jeg fikk løsnet undervannshuset men tok det ikke helt av. Det var tre eller fire bolter og girstanga. Det jeg merket var at en av bolten var litt skjev. Hva kan det komme av?

 

Når jeg får av huset, hva skal jeg da kikke etter?

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Hvordan er kompresjonen? Starter motoren lett? Har den vært så varm at lakken på blokka er svidd?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Er vel noe tvilsomt at den har fungert i tre år uten girolje? Dessuten så må vi vel følge produsents anvisninger hva angår vedlikehold, og det forventes vel at man skal sjekke/skifte girolje hvert år, første året sågar etter at den er ferdig innkjørt, ofte 10 timers drift?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må du bytte undervannshus? Holder det ikke med å bytte lager. Jeg ville åpnet undervannshuset for å se på tilstanden før jeg vurderte en motorbytte.

Hvis det holder med lagerbytte blir det betydelig billigere.

 

Har girhuset vært helt tomt for olje må en nok bytte alle lagre + alle drev + muligens akslinger + tettinger .

 

Men uten å ha sett hvordan det ser ut er det vanskelig å gi en diagnose.

 

Ny pris komplett girhus:

Kort stamme #1666-8833T13 $1170.60

Lang stamme #1666-8833T15 $1192.01

 

Selvsagt + frakt til Norge + gebyr/mva her.......

 

Burde også vært mulig å finne et brukt girhus, er brukt på 6/8/9,9/10/15hk .

 

Men hvorfor var den tom for olje ??, og var det helt tom ?, ikkenoe vann inni ??

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Om du trenger deler, ville jeg også tatt kontakt med ravns garage som det er linket til tidligere i emnet. De har veldig billige deler. Om de er nye eller brukte vet jeg ikke, men jeg kjøpte deler til undervannshuset til en 40hk mercury der i fjor, og jeg betalt under halvparten av hva forhandler skulle ha..

Link to post
Share on other sites

en liten oppsummering så langt:

 

Jeg skiftet olje på giren selv ifjor, har gjort det før på andre påhengser og det har alltid gått greit. Motoren ble brukt gjennom hele sommeren inntil denne skaden inntraff. Da jeg åpnet skruene til girhuset var det ikke en dråpe vann eller olje som kom ut. Hvor har oljen blitt av?

 

Blokka ser ok ut, malingen er blank og fin og flasser ikke av, kompresjonen har jeg ikke utstyr for å sjekke.

 

Etter tips herfra tok jeg kontakt med Ravns Garage, der fikk jeg kjempeservice! Av Ravns fikk jeg også tips om å kontakte Ragnar i Techno Marine i Stavanger som har mulighet for å se på dette før sommeren. Tror jeg satser på den løsningen. Etter samtalen med Ravns skjønner jeg at demontering av undervannshus og lagerbytte ikke er innenfor mitt kompetanseområde.

 

Mye tyder på at det å få tak et brukt girhus kan være den enkleste/billigste løsningen.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Da jeg åpnet skruene til girhuset var det ikke en dråpe vann eller olje som kom ut. Hvor har oljen blitt av?

 

Så du tannhjula, åssen så de ut?

Kunne du se skader etter varmgang?

Føler meg ikke helt trygg på at du har skrudd på rett plass. Girolje tappes ved å bruke skrutrekker på skruen i nedre del av den runde delen av undervannshuset. Husket du å åpne lufteskruen ellers kommer det ingen ting.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...