Jump to content

Frakt av snekke på båthenger


Sebaldus

Recommended Posts

Noen som har erfaring med frakt av snekke med kjøl på en båthenger? Har en Brenderup henger for båter inntil 22 fot og 1800 kg. Denne har svært fleksible ruller men tviler på de er fleksible nok til å ta høyde for en snekke som stikker 0,7 meter.

 

Det jeg konkret lurer på er om en Viksund 660 snekke kan fraktes på denne hengeren og hva som i så fall er beste båten å få støttet det hele opp på.

 

Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Måtte du fore noe mellom støttene eller fikk du de høyt nok opp i forhold til kjølen? Ser hengeren er oppgitt til maks 6,5 lang båt så 6,6 skulle vel kunne gå sånn sett. Skal event. trekke med en King Cab så burde være lovelig mtp vekt.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg fraktet en 19" loddebåt på en slik henger helt fra Bergen til Stavanger uten problem. Regner med de er ganske like i skrogform.

Hvis du justerer "rullene" samt stropper båten med 2-3 stropper går det helt fint å transportere denne snekka!

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Måtte du fore noe mellom støttene eller fikk du de høyt nok opp i forhold til kjølen?

 

Fant et bilde av Sjømannen på hengeren (våren 2004). Tok litt feil av hengeren ser jeg, det var en Tysse henger med selvjusterende krybbe. Måtte ikke gjøre noen ting, den passa rett på hengeren.

 

 

sjhe.jpg

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

OK...takker for mange gode svar. Ser ikke ut til at dette prosjektet blir noe av men kan komme nytt prosjekt senere :) Skulle tro Tysse og Brenderup har relativt like vugger men noen isoporblokker i beredskap er sikkert lurt. Dugelig jekkstropp er selvfølge ja.

Link to post
Share on other sites

Hei eg va øve te halden å hentet en monark 21 motorseiler på en o-slepet henger uten bremser, det gikk over all forventning, holdt femti hele veien og slapp folk forbi så fort jeg kunne. Jeg brukte isopor som jeg skar til ,litt overmål, og så stroppa jeg med lastestropper. båten er sandwich så den tålte litt. kjør på litt ugunstige tider f.eks 05.30 til 09 på søndagen, da er det lite trafikk. 2.5 tror jeg er største bredde.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

hentet selv en saga 20 med djup kjøl i fjor høst med en svær båthenger tilpasset helplanende båter . Slet veldig med å få den opp av vannet da støttene var for lave. Fikk den tilslutt opp, med kraftig slagside.Støttene var vel 30-40cm for lave,

og båten vart rettet opp, og strammet med jekkestropper. støttet itillegg opp med planker og paller, men det var stort sett jekkestroppene som holdt båten oppreist. Dette gikk iallfall veldig fint på 20mil vestlandsveier...

 

Dersom du får båten heiset opp på hengeren er dette ingen problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...