Jump to content

Hvor stor slepejolle


sol

Recommended Posts

:sailing: Er i tankeboksen ang slepejolle

Vurderer gummibåt.Enten liten m/spilebunn som kan løftes opp på dekk,eller noe større for slep.

Hvor går grensen ( i fot) når det gjelder jolle som skal slepes??

Er det greit å slepe en båt på 10-12 for etter en snekke,eller blir det litt mye brems

Har en gammel 11 fot glassfiber båt som muligens kan gjøre nytten,men synes den blir litt stor

Link to post
Share on other sites

Det er vel mye smak og behag. Jeg har siden 1985 holdt meg til en ca 3 m gummibåt av godt merke og 2hk påhenger. Jolla er så lett at jeg tar den opp på dekk alene, og påhengern går på strak arm. Jeg har aldri følt behov for mer - vi setter garn, dorger, og tusler fra uthavna til butikken. Men behov er forskjellie slik er det.

Link to post
Share on other sites

Spørs jo litt hvor stor dekksplass du har også, dersom du har tenkt å plassere den der. Jeg har en liten Zodiac 240 som gikk greit på dekket til seilbåten, men som nå skal plasseres i daviter pga plassmangel på dekk. Har en 4,5 hk 4-takter som i hvert fall jeg synes er alt for tung til å løfte av og på hver gang. En 2 hk som pettersand sier er adskillig mer håndterlig i så måte.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år hatt en GH11 med 30hk som slepejolle.

Kjøpte i fjor en gummijolle, fordi den skulle være lettere å slepe, samt at jeg kunne henge den opp i daviterne.

 

I år har jeg solgt den, siden savnet av GH`n ble for stort...

Liker å kjøre turer på kveldstid, samt handleturer osv. Ofte blir avstandene relativt store, og vi synes det er kjekt å ha en jolle som tåler litt mer sjø.

 

Synes også at det blir for mye styr med påhenger av og på hver gang jolla skal brukes.

 

Mvh

Lars

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...