Jump to content

Kartplotter med stooor skjerm?


litt peiling

Recommended Posts

Dette er blitt diskutert mange ganger her inne. Men, jeg blir ikke klokere av å lese innleggende.

Jeg har i dag en GARMIN 176c m/bluechart kart. MEN skjermen er såååååååååå liten.................. :sad:

Jeg spør defor... hva vil dere anbefale :flag:

Jeg trenger ikke plotter med ekkolodd eller annet dilldall. Brukes kun til navigering/ren Gps. Må ha en med stOOOOOOOr skjerm!!! :wink:

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig kartplotter.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Garmin 4012 eller 5012 om du har mere penger og vil har touchskjerm.. Begge har 12" skjerm... kommer på markedet i mai i år

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om stooor skjerm er nok også knyttet til hvilket navigasjonssystem du bruker.

 

Dersom du eksempelvis bruker Raymarine E, ethernettilkobling og Raytech, kan du bruke så stor skjerm som du har plass til ombord.

 

Dette er et system som gir like store bilder som du har plass til ombord.

 

Det vil si at det er pengepungen som er begrensningen....

Link to post
Share on other sites

Jeg var også ute etter en med stor skjerm, og de eneste med litt størelse på er flerbruks skjermer, men du må jo ikke kjøpe ekkolodd og radar. Jeg endte opp men en Garmin 3010. Har ikke fått montert og prøvd den enda, men selgeren sa den er meget bra. (Malfix) Er jeg lettlurt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er jeg lettlurt :yesnod:

Nei, jeg hadde denne plotteren i gammelbåten og den var meget god, og ikke minst så var jeg meget fornøyd med BlueChart kartene.. Hadde også ekkoloddmodulen til denne, som en kjekt å ha duppedings

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Raymarine C120 vil fungere godt til ditt formål. 12,1. Meget god dagslys-skjerm. Betyr mye med åpen båt.

 

Sjekk www.marinesuperstore.com

 

C120 £ 1400

E120 £ 2250

 

Må innrømme at jeg kjøpte den ferdig montert med norske priser. Årsak 5 års reklamasjon, og henting av båt i utlandet når den var ny.

 

Ellers vil nok mange anbefale PC med software. Hae ingen erfaring her.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Seatronic i Moss anbefalte meg en 11" Lorentz-plotter. Og glad er jeg for det. Mad C-map, som de nå oppgraderte gratis for meg, er jeg MEGET forøyd. Før har jeg kun benyttet meg av Garmin-plottere, men fikk en skjerm med feil software, og ble flyende mellom forskjellige ansatte hos importøren som ga meg dårlig service. Heldigvis fikk jeg omgjort kjøpet.

 

Seatronic oppgaderer software på min Lorenz-plotter gratis etter behov. Anbefales!! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok være litt tilbakeholden her,

 

fordi jeg gjennom men enn 10 år har forsøkt å komme frem til et kartsystem som jeg trives med ombord.

 

Jeg har vært innom C-map, Garmin Blue chart og Navionics - og i tillegg rasterkart fra Maptech.

 

For tiden bruker jeg Navionics.

 

Jeg synes det er sørgelig at Raymarine og Raytech har blitt et særdeles kostbart system i småbåter.

 

For å ha glede av Raymarine og ethernetsystemet blir kostnaden minst et sekssifret beløp.

 

Jeg ville tro at Raymarine bør arbeide mot å utvikle mer komplette og kostnadslave systemer.

 

Jeg er utolig fasinert over hviordan Raymarine E med Raytech håndterer MARPA og navigasjon utenom faresignalene som er lagt inn.,.,

 

Dette innebærer at jeg kan legge opp en rute, eks fra Son til Gøteborg, og underveis legge inn MARPA objekter som gjør at jeg bare overvåker seilasen.

 

Dette navigasjonssystemnet har ført til at jeg nå har mye større glede av å følge med på hva som skjer under veis.

 

Men jeg synes det er for kostbart. Jeg tørr ikke å regne på kostnadene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tørr ikke å regne på kostnadene.

Det har ingen hensikt å gjøre det heller.. :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har bestilt en Standard Horizon CP 500 (12 tommers skjerm) fra Star Marine Depot. Har ikke mottatt den ennå men den er underveis iflg trackingen jeg har på pakken. Hvis en sammenligner med f.eks Seatronic er det mye å spare på å kjøpe den fra USA men jeg er fortsatt noen dager unna å få bekreftet at jeg har valgt riktig produkt.

 

Mvh Tore

Link to post
Share on other sites

Koster ikke dette systemet 90-100.000? Eller hvor og til hvilken pris skaffer du dette? Virker helt vanvittig for meg (som ikke er skipper på Hurtigruten) å kjøpe slike systemer til forholdsvis normale fritidsbåter...!? En må jo gjøre som en selv vil og har lommebok til, men dette må vel ta kaka? :crazy:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeppesen meg her og Jeppesen meg der.

De driver nok ikke med egne oppmålinger av kysten de heller.

Og er nok like avhengige av de respektive lands kartverk de som andre produsenter. :wink:

Elektronisk kartmateriale kommer bare til å bli billigere og billigere.

Man konkurerer nå med allslags mer eller mindre unyttig garnityr som bilder og 3d etc.

Prisene har rast. Dekningsgraden har blitt større og større.

Vi har bare sett begynnelsen enda.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har brukt Pc I alle år men 2006 var det det slut pc n slute og funger. Jeg tenkte some så at jeg må skaffe meg noe nyere ting. Loowrance kartplotter med Navionicse system. fungerer helt prikkfritt . Men det er veldigt smått forferligt vanskligt og legge opp en rute eller gjøre noiting over huvtaget hells.

Nu sitter jeg med Navioncs nav planner hmm den fungerer veldigt bra.Nu jeg bruker mitt gamle pc sytem på PC mye enklere og finne fram og har god oversikt veldigt bra. Lowrancen står med beste oppløsnig og pc n med over siktkart. Dem kompleterer varandre veldigt bra.

 

Hasse :flag_sw:

NB 820

Link to post
Share on other sites

For all del, ikke kjøp en dum plotter som produsenten påstår er vanntett. Etter mange år er ingenting vanntett. :nonod:

 

Få deg en billig PC basert løsning, gjerne med en Olorin 19" skjerm. :yesnod:

Skjermen kan du bygge inn i en sprutsikker kasse, som gir den like lang levetid som alt annet på markedet.

Olorin skjermene er lyssterke, og går på 12 volt.

De 30.000 kr du sparer på dette i forhold til å kjøpe Garmin 5012, kan du sende meg i en konvolutt til Mandal. :lol:

Link to post
Share on other sites

...MEN skjermen er såååååååååå liten.................. :sad:

Jeg spør defor... hva vil dere anbefale :flag:

Jeg trenger ikke plotter med ekkolodd eller annet dilldall. Brukes kun til navigering/ren Gps. Må ha en med stOOOOOOOr skjerm!!! :wink:

Mitt råd: HVIS du har båt med mulighet til "å pakke en PC inn under dekk" bruk PC-navigator og hekt på den skjermen du ønsker! (Kjører sjøl TelChart med C-map på PC. Disse små håndholdte "navigatorene" er for smått for meg i alle fall.

Og hva med PRISEN?? :eek:

 

For all del, ikke kjøp en dum plotter som produsenten påstår er vanntett. Etter mange år er ingenting vanntett. :nonod:

 

Få deg en billig PC basert løsning, gjerne med en Olorin 19" skjerm. :yesnod:

Skjermen kan du bygge inn i en sprutsikker kasse, som gir den like lang levetid som alt annet på markedet.

Olorin skjermene er lyssterke, og går på 12 volt.

De 30.000 kr du sparer på dette i forhold til å kjøpe Garmin 5012, kan du sende meg i en konvolutt til Mandal. :lol:

Meget godt råd. Takker!! :cheers:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er dere klar over at GB løsningen til Simrad er basert på Glassbridge løsningen til Nobeltec, som igjen er eid av Jeppsen. Nobeltec

Nobeltec Admiral er mao en PC sw som koster ca 14.000. Pluss PC og skjerm så er det langt lavere enn Simrad sine løsninger.

 

Dagens versjon er v 9. Har selv brukt v 7 en stund og kartene er vel så bra som C MAP kartene.

 

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...