Jump to content

Sabb/Ford 155 hk, finner ikke termostat


jonn

Recommended Posts

Hei, jeg har en 4 sylindret Sabb/Ford, 155 hk m/turbo/intercooler. Prøver å få sirkulasjon til varmvannstanken, etter å ha skrudd av varmeveksler som sitter i framkant av motor, oppdaget jeg at termostaten var borte. Motoren har en temp på ca.78 grader på marsfart. Kan den sitte en annen plass? Skal inn med termostat i dag, tror det løser seg da. Er det noen som har synspunkt på dette?

Jonn

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Ford termostat.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut at du oppnår 78grader uten termostat, isåfall arbeider kjølesystemet helt på grensen av sin kapasitet.

Kan tenkes at termostaten er fjernet fordi motoren gikk varm.

Man ser at det mangler termostat ved at temperaturen ikke er stabil, men varierer med belastningen.

Det vil heller ikke bli rare sirkulasjonen i bereder/defroster.

Link to post
Share on other sites

Hei,

termostaten på min 155 hester ligger på bb side av motoren sett aktenfra og forover.

Det er en flens (lokk) som er festet inn i hovedkjøleren. Andre enden av denne flensen går inn i eksos manifolden.

Så termostaten står på kjølevanns returen fra manifolden.

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Hei igjen jonn,

Uttak til varmtvannstanken fra hoved kjøler er fra hver sideav tanken. Disse var uttakene var montert da jeg kjøpte motoren brukt.

Mener det er noen plugger som er innfelt på hver side av kjøleren som må fjernes, så må hullene gjenges opp og kuleventil monteres.

Min hovedkjøler er av typen Serck. Jeg kan ta noen bilder og legge ut her.

Motoren hadde stått i en Halco 29, som etter sigende gikk 19-20 knop på fullt.

Da jeg kjøpte den hadde den 4300 timer bak seg, og jeg byttet toppakning og overhalte diesel dysene, så var det i gang igjen :cool:

Min båt gjør ca 15 knop på fullt.

 

Mvh,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Kansje du har en slangetermostat. Se etter en underlig "klump" i forkant av motoren på slangene der. Hadde selv en slik en på en 2704, orginalt med et hus som rommet dobble termostater. Dette huset var tæret i stykker så jeg kjøpte ny hos Sabb, denne var enkel i et sortlakkert messinghus som var sortlakkert, tre slangeuttak....

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Carmencita,

som du ser er det mange svar.

Jeg tror at jeg har samme type varmeveksler som deg, med uttak på siden, med kraner.

Jeg har defroster og varmvannstank på samme sløyfe.

Kan det være luft i sløfa?

Jeg tenkte å prøve å tømme frostvæske/vann inn i sløyfa, da kommer lufta ut i andre enden?

Hva tror du om det?

 

Mvh: Jonn

mob: 92801303

Link to post
Share on other sites

Hei igjen dere, her er noen bilder:

 

Første er termostathuset, det er den flensen mitt på bildet med en "klump" på.

img_1094.jpg

 

De to neste er av ut og inn fra kjøler til VVB.

 

img_1097.jpgimg_1098.jpg

 

Videre så har jeg to vvb koplet til. Disse ligger i serie, og de ligger ca 20 cm. lavere med toppen en kjøleren.

Det at jeg har 2 vvb i serie gjør at jeg holder varmtvannet lenger varmt iom at jeg etterfyller varmtvann fra tank nr. 1 til tank nr. 2 når jeg tapper varmtvann i springen.

Som dere også legger merke til, så har jeg lakkert opp motoren med Biltemas motorlakk, noe som ikke var vellykket. Ser ut som om den ikke tåler varme, men hva vet jeg :blush:

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei alle gode kamerater!

Ja, dette er rart, jeg må se at alle kraner på sirulasjonen er ok, ser ok ut utvendig.

I båten som jeg kjøpte her i påsken, var det ikke varmvannstank, og det var montert kraner av begge deler på begge plassene, varmt/kaldt.

Jeg fikk ikke fram vann i varmtvanskranene, etter mye feilsøking kom jeg endelig fram til varmvanskranene, der var det innlagt en tett pakning, som stengte for varmvannet. Att det går ann?? Holdt på i nesten 2 timer.......:) stønn

Da spør jeg meg selv? kan det være det samme i kranene fra varmeveksler??

Dette må jeg få rede på, kanskje i morgen ettermiddag, (17 mai)?? he he

Her ser dere varmeveksleren, den er hel lik Carmensita sin

 

bilde000.jpgimg_0116.jpg

 

 

Jonn

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Carmencita igjen...

Hyggelig med god hjelp!

 

Jeg lagret bildene, skal samenlinge disse i båten.

Skal ta bilde som du kan se.

Ser du det sisste som jeg skrev?

Har du en mobil eventuelt som jeg kan benytte? eller direkte mail?

Jonn

joneerg@onlie.no

92801303

Link to post
Share on other sites

Ja eller ser vi at det er Mermaid sin motor det er bilder av..

Sabben kjøpte flesteparten av disse ferdig marinisert fra england og satte sitt merke på...

Ikke noe negativt med det, da Mermaid er fortsatt er fullt oppegående, ja sågar med egen hjemmeside.

 

http://www.mermaid-marine.co.uk/

 

Litt pussig at malingen ikke henger, kan det være dårlig grunnarbeid, hint hint.. :wink:

 

Malte min med 2-3 spraybokser med hvitmaling, helt ordinære sådanne fra den lokale jernvarehandleren.

Link to post
Share on other sites

Hei Gudrun,

Ja jeg brukte ikke primer før jeg lakket, men avfettet og vasket den grundig. Men det er ikke det at den henger dårlig, den krakkelerer mer og så løsner.

men men, en eller annen feil har jeg nok gjort der :confused:

Stemmer også det du sier om Mermaid. Etter det jeg har hørt, hadde ikke Sabb noen motor i denne størrelsen, og kjøpte dem derfor av Mermaid i England, for så å male dem blå og sette sitt eget merke på dem. Men, den er bygget på samme grunnmotor fra Ford, som 68/78 hk'eren fra Sabb (2712 og 2722) men er forbedret med hensyn til den kraftige ytelses økningen. Bl.a. er veivstengene forsterket ble jeg fortalt av en gammel Ford spesialist.

Motoren får en vel faktisk kjøpt ny idag av Mermaid, bygd på samme blokk.

 

Hilsen,

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Jonn, jeg ser at du har overtrykks røret(lufting) fra topplokket ledet inn i turboen. Jeg prøvde også det, men kuttet det ut etter at jeg tok av det røret som går fra turboen til etterkjøleren og oppdaget at det hadde samlet seg en god del olje akkurat i bøyen av røret (ca. 140 graders bøy) Dette må jo etter min mening ha strupt luft inntaket til motoren, så nå lar jeg den oljedampen gå i en kopp som jeg har montert rett foran turbo inntaket. Da går den kondenserte oljedampen i koppen og dampen i innsuget.

 

Hilsen,

Carmencita

41317813

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Carmencita!

Jeg ser at du ikke har påfyllingtopp på varmeveksleren? Har du ekspangsjonstank da?

Hva er temp på motoren din? 75-78 grader på min..

Det ser ut som om jeg har samme veksler som deg, og uttakene er også like,

skjønner ikke hva som gjør at jeg ikke får sirkulasjon, hva tror du Carmencita?

 

jonn

92801303

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...